معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت:۱۰۰ درصد سیلاب‌های استان را مهار کرده ایم و هیچ آبی از استان به سمت کشور‌های همسایه خارج نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،پورجعفر معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای در نشست مطبوعاتی معاون و مدیران حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گفت: ۱۰۰ درصد سیلاب‌ها در استان با وجود ۱۲ سد تغذیه مصنوعی و ۱۳ سد مخزنی سد‌ها مهار شده اند و میزان بارندگی‌ها ۱.۵ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است.

وی افزود: موضوع آب یکی از دغدغه‌های اصلی استان و کشور است.

پور جعفر گفت: در استان ما آمدن و نیامدن بارندگی مشکلاتی دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای در خصوص وضعیت کلی منابع آب استان افزود: در سطح استان ۱۱ هزار و ۸۰۰ منبع آبی وجود دارد که شامل سه هزار و ۴۰۰ حلقه چاه، ۶ هزار و ۲۵۲ قنات و ۲ هزار و ۱۸۹ چشمه است.

وی در رابطه با چاه‌های غیرمجاز استان گفت: تعداد چاه‌های غیرمجاز استان نسبت به استان‌های دیگر بسیار کم است و این چاه‌ها عمدتا دستی است.

پورجعفر افزود: برداشت سالیانه از این چاه‌ها ۲.۶ میلیون مترمکعب است که البته در رسانه‌ها ۶ میلیون منعکس شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اظهار کرد: تعداد ۲۷ چاه غیرمجاز در سال ۹۷، ۵ چاه در سال ۹۶ و ۱۰۱ حلقه در سال ۹۵ و ما قبل آن پلمپ شده است و اکنون تعداد ۳۰۷ حلقه چاه غیر مجاز برای تعیین تکلیف وجود دارد.

وی بیان کرد: بخش تعادل بخشی یکی از برنامه‌های اصلی است و در این بخش بیشترین تعداد کنتور هوشمند را نصب کرده ایم، از ۲۰۰۰ چاه، ۱۷۱۴ مورد به کنتور هوشمند مجهز شده است و ۳۰۱ حلقه چاه نیز فاقد کنتور است.

پور جعفر تصریح کرد: چندین طرح در حوزه آبی اجرا شده است که یکی طرح دالاب است، در این مورد بیشتر بحث اطلاع رسانی در دوره راهنمایی و متوسطه مد نظر است، این طرح با مشارکت آموزش و پرورش در اردیبهشت اجرایی خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای ادامه داد: طرح دیگری نیز با عنوان خرید چاه کم بازده اجرایی شده است که شرکت می‌تواند چاه‌های کم بازده را به تقاضای مالکان خریداری نماید، در این راستا ۵ حلقه چاه  تاکنون خریداری شده است.

وی اضافه کرد: اختلاف نظر‌ها و مشکلات خرده مالکین از موانع اجرایی این طرح است.

پورجعفر در خصوص میزان بارندگی‌ها نیز گفت: میزان بارندگی در استان ۱.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است اما با این حال استان ما وضعیت خوبی ندارد و  تنها ۵ استان وضعیت بدتری نسبت به ما دارند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای افزود: میزان بارندگی تا ۱۱/۲۸ سال گذشته ۲۷ میلی متر و امسال نیز تا ۱۱/۲۸ مقدار ۱۰۷ میلی متر بارندگی داشته ایم.

وی همچنین از وجود ۱۲ سد تغذیه مصنوعی و ۱۳ سد مخزنی با احتساب سد‌های در دست ساخت در استان خبر داد و گفت: ۲۷۰ هزار متر مکعب سیلاب داشته ایم که تاکنون ۳۰ درصد سد‌ها پر شده است.

پورجعفر افزود: ۷ محدوده بحرانی گزیک، قاین و آرین شهر در بحث رودخانه‌ها و سیلاب‌ها در استان وجود دارد که ۱۳ طرح مهندسی با همکاری شرکت‌ها برای ساماندهی در دست اجرا است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اظهار کرد: در بحث تصرفات حریم رودخانه‌ها نیز ۱۲۰ مورد گزارش شده است که به همه اخطار داده شده و ۶۰ هکتار نیز آزادسازی شده است.

وی بیان کرد: اعتبارات مرمت و بازسازی سد‌ها زیاد نیست زیرا سد‌های آب شرب در اولویت هستند و سالانه ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون اعتبار برای مرمت سد‌ها اختصاص می‌یابد که هر کدام در اولویت باشد بازسازی می‌شود.

پورجعفر تصریح کرد: هرجایی که لازم بوده در استان سد ساخته ایم و دیگر پتانسیل ساخت سد تغذیه مصنوعی را نداریم اما امکان ساخت سد‌های ذخیره‌ای وجود دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تأکید کرد: ۱۰۰ درصد سیلاب‌های استان را مهار کرده ایم و هیچ آبی از استان به سمت کشور‌های همسایه خارج نمی‌شود.

شکایت از تصرفات مضر بستر رودخانه چهکند


رضایی مناوند مدیر رودخانه‌ها و سواحل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ارتباط با شکایت دهیاری چهکند از توابع خوسف در مورد یکی از رودخانه‌های این منطقه که آب شهرستان را تأمین می‌کند و اکنون تصرفاتی در بستر رودخانه انجام شده است، گفت: پرونده از دست ما خارج شده و در دست دادگاه است و باید منتظر حکم دادستان باشیم و کارشناس دادگستری نیز تخلف در این مورد را تأیید کرده است.

وی افزود: در مورد رودخانه چهکند از بستر رودخانه استفاده مضر و غیر قانونی شده است و تنها در جا‌هایی که ضرری نداشته باشد امکان بهره برداری و اجاره بستر رودخانه وجود دارد.

تجهیز ۷۰ درصد سد‌های استان به کنتور هوشمند

نیک نیا مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی در رابطه با سد‌ها گفت: تعداد ۷ سد مخزنی بهره برداری شده در استان وجود دارد و حجم سد‌های مخزنی ۵۸.۳۵ میلیون متر مکعب است که در بارش‌های اخیر ۲.۵ میلیون متر مکعب حجم آن‌ها اضافه شد، به طور کلی ۲۳ درصد مخازن سد‌های مخزنی پر شده است و ۷۷ درصد آن خالی است.

وی افزود: تعداد سد‌های تغذیه مصنوعی ۱۲ مورد است که ۱۴ میلیون متر مکعب حجم آن‌ها است و از ابتدای مهرماه ۹۷ تاکنون ۳.۵ میلیون مترمکعب آب به آن‌ها وارد شده است.

نیک نیا گفت: بیش از ۷۰ درصد سد‌های استان به کنتور‌های هوشمند مجهز شده و تأسیسات شیرآلات سد حاجی آباد نیز به روز شده است، همچنین عملیات کنترل پایداری تأسیسات سد‌ها و بهسازی ابزار دقیق را داشتیم.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی در رابطه با برنامه‌های سال آتی نیز افزود: قصد داریم عملیات لرزه نگاری را در مابقی سد‌ها انجام دهیم، برنامه ریزی برای سیستم اسکادا انجام خواهد شد که برنامه ریزی آنلاین برای بهره برداری از سد‌ها است.

تصویب و اجرای طرح احیا و تعادل منابع آب

پیرتاج مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای گفت: از ابتدای دولت یازدهم بالغ بر ۸۰ جلسه شورای آب تشکیل شده که نتایج آن در استان تصویب طرح احیا و تعادل منابع آب است که شامل ۱۵ پروژه است، ۱۲ مورد خاص وزارت نیرو است که حفر چاه ها، خرید چاه‌های کم بازده و جایگزینی پساب‌ها با چاه‌های کشاورزی را شامل می‌شود.

وی افزود: قبل از تصویب طرح احیا در خراسان جنوبی در ارتباط با نصب کنتور هوشمند پیشرو بودیم.

پیرتاج گفت: هزینه نصب کنتور هوشمند بر عهده مالکین است در حالی که در استان ما از محل اعتبارات دولتی خریداری شده است.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای افزود: ۱۳۵ متر مکعب از محل نصب کنتور‌های هوشمند صرفه جویی داشته ایم و در بحث انرژی نیز مصرف کل استان در چاه‌های کشاورزی از ۴۹۰ میلیون کیلو وات به ۲۹۰ میلیون کیلو وات رسیده است.
انتهای پیام/غ

 

 

 

 

 

برچسب ها: آب منطقه ای ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.