امیر سقراطی از انعکاس مسائل فرهنگی و اجتماعی در آثار شرکت کنندگان یازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر سخن گفت.

امیر سقراطی دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، درباره استقبال مخاطبان از بخش‌های مختلف جشنواره به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اولین نمایشگاه جشنواره یازدهم، نمایشگاه هنر انقلاب با عنوان «پلاک ۴۰» بود که تا ۲۴ بهمن در فرهنگسرای نیاوران برگزار و با استقبال خیلی خوبی مواجه شد. در نمایشگاه «چهارسوی هنر» که ویژه اقتصاد هنر بود بیش از ۱۰۰۰ اثر به نمایش درآمد و فروش خوبی هم صورت گرفت.

وی افزود: سلسله نمایشگاه‌های «چهل شهر، ۴۰ اثر» در حال برگزاری است. تعدادی از آثار عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و تصویرسازی بخش فراخوان در شهر‌های شیراز و آبادان به نمایش درآمده و نمایشگاه عکس‌های روز‌های انقلاب هم تا ۲۹ بهمن در خانه هنرمندان ادامه داشت. موسسه صبا و موزه هنر‌های دینی امام علی (ع) هم تا ۱۵ اسفندماه میزبان آثار منتخب جشنواره و پروژه‌ها و مقالات تخصصی تجسمی خواهند بود.

دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر در پاسخ به اینکه چرا وزیر ارشاد تاکنون از نمایشگاه طوبی زرین بازدید نکرده است؛ گفت: آقای وزیر از نمایشگاه‌های چهارسوی هنر و عکس‌های روز‌های انقلاب بازدید کرد و احتمالاً در روز‌های آینده هم از بخش طوبی زرین بازدید می‌کند.

سقراطی ضمن اشاره به سخنرانی‌ها و نشست‌های تخصصی «کجا ایستاده ایم» بیان کرد: در این دوره، علاوه بر داوری ۱۰ رشته تجسمی، رشته مقالات هم به جشنواره اضافه شد. حسن موریزی نژاد دبیر این بخش است که سخنرانی‌ها و نشست‌های تخصصی در حوزه خلاقیت و اقتصاد، خلاقیت وآموزش و خلاقیت و جامعه را هم در خانه هنرمندان برنامه ریزی و برگزار کرد.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب رشد خوبی در زمینه انتشار کتاب‌های تجسمی صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر در نمایشگاه «نمایه چهل»، ۷۵۰ جلد از کتب هنر‌های تجسمی در ۱۶ بخش بر روی دیوار رفته است. سال‌های نخست انقلاب، ناشران تشخیص می دادند که در حیطه تجسمی چه کتاب‌هایی را باید منتشر کنند، اما به مرور زمان خود جامعه نیازهایش را اعلام کرد. به طور مثال در چندسال اخیر در حوزه کتب دانشگاهی هنر متقاضیان زیادی داشته ایم.

این پژوهشگر و منتقد هنر در پاسخ به اینکه برپایی نمایشگاه «نمایه چهل» تا چه حد در مطالعه و افزایش دانسته‌های تئوری هنرمندان تاثیرگذار است، بیان کرد: اینکه سرانه مطالعه جامعه به طور کلی پایین است را قبول دارم؛ اما در نمایشگاه «نمایه چهل» نشان می‌دهیم که هنر‌های تجسمی ایران تا به امروز از چه فراز و نشیب‌های علمی عبور کرده است. ما در حوزه تجسمی فقر سواد داریم، اما از دهه ۸۰ به بعد که مجلات تجسمی شکل گرفتند، این کمبود تا حد زیادی جبران شده و سواد تئوری هنرمندان افزایش یافته است.

سقراطی در ادامه در پاسخ به گلایه‌های هنرمندان از گرانی کتاب‌های هنری گفت: به نظرم ناشران تجسمی که تعدادشان هم زیاد نیست صادقانه و عاشقانه کار می‌کنند. دولت باید در این حیطه کمک کند. وقتی مجلات تجسمی یک به یک بسته می‌شوند، آیا وزارت ارشاد نباید واکنشی نشان دهد و پیگیر شود؟! با توجه به اینکه تولید علم در فضای هنر‌های تجسمی زیاد است، چرا نشریات تخصصی آن ورشکست می‌شوند؟ برای رفع این مشکل دولت باید از ناشران حمایت کند که اگر نکند، با این حجم سنگین گرانی ها، ناشران دیگر علاقه‌ای به ادامه فعالیت نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه امسال در مراسم اختتامیه از ناشر برتر حوزه تجسمی تقدیر خواهد شد، افزود:‌ ای کاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی را برای کمک به ناشران در نظر بگیرد تا ناشران تخصصی تجسمی مثل نظر، پیکره، حرفه هنرمند، آبان، یساولی و... بتوانند به حیاتشان ادامه دهند.

دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در پاسخ به اینکه آیا آثار هنرمندان جوان در این دوره، نگاه نویی را به حوزه تجسمی اضافه کردند یا خیر، گفت: با خوشحالی اعلام می کنم که سال قبل صد، اما امسال بیش از ۷۰۰ اثر به بخش نمایشگاه جشنواره راه پیدا کرد. تمامی آثار با شعار این دوره که هنر معاصر است همخوانی دارد و مطابق با نیاز‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روز است. اینکه هنرمندان مسائل اجتماعی را دستمایه آثارشان قرارداده اند از نکته‌های جالب این دوره به شمار می‌رود.

وی در ادامه درباره آسیب شناسی که قرار بود برای بخش سرامیک انجام شود، بیان کرد: نمایشگاه سفال و سرامیک که پیش از جشنواره در خانه هنرمندان برگزار شده بود، باعث شد که هنرمندان از ارسال همان آثار به جشنواره فجر اجتناب کنند؛ اما به هرحال این بخش با کیوریتوری مهران هوشمند و با نمایش ۱۲۰ اثر در جشنواره حاضر شده است.

انتهای پیام/

گلایه های ناتمام هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار