قاسمی گفت: به‌صراحت به اروپا گفتیم صبر و تحمل مردم و دولت ایران حدی دارد و آنها نباید با صرف زمان به دنبال تکمیل خواسته هایشان از جانب ایران باشند.


نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آغاز شدبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان را محکوم می‌کنم که باعث شهادت تعدادی از عزیزان شد. برای خانواده آن‌ها آرزوی صبر می‌کنم. امیدوارم که این نوع اتفاقات و فجایع در مرز‌های مشترک با پاکستان پایان یابد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص حساسیت اروپایی‌ها در برنامه موشکی ایران و همراهی اروپا در اینستکس گفت: آمریکا به دلایل مختلف مخالف ادامه روابط ما با اروپاست و کارشکنی‌های خود را ادامه خواهد. آنچه از سوی اروپا مطرح شده یک اراده بوده است، اما تاکنون موفقیت لازم را ندیده ایم و کارها به کندی پیش رفته است. مهم گام‌های بعدی است تا توقعات ما اجرایی شود. البته طی هفته‌های گذشته و روز‌های آینده مذاکرات کارشناسی خود را دنبال کرده و می‌کنیم و امیدواریم که بحثی که آغاز شده در مرحله عمل با درایت پیش برود. اروپا باید برای این نوع همکاری‌ها تلاش کند و نباید با صرف زمان به دنبال تکمیل خواسته هایش از جانب ایران باشد. مردم ما تا حدی صبر دارند. لذا به طرف اروپایی تاکید شده که موضوع را با سرعت به پیش ببرد. مذاکراتی برای تاسیس شرکت ایرانی اینستکس انجام شده و کارشناسانی در گفتگو‌ها حضور دارند.

برای ما قابل تحمل نیست که پاکستان نتواند از اقدامات تروریستی نسبت به ایران جلوگیری کند

قاسمی در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص حضور پاکستان در ائتلاف ضد ایرانی اظهار کرد: بعد از حادثه تلخ سیستان و بلوچستان اقدامات اولیه لازم صورت پذیرفته است. در تماس وزرای خارجه دو کشور حادثه محکوم شد؛ در مورد همکاری‌های بیشتر صحبت‌هایی شد و ملاقات‌های متعددی را داشته ایم و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. برای ما قابل تحمل نیست که دولت پاکستان نتواند از این نوع شرارت‌ها و اقدامات تروریستی در خاک کشورشان نسبت به ایران جلوگیری کند. امیدواریم این ماجرا با اراده بیشتر در اسلام آباد حل و فصل شود و شاهد این نوع تنش‌ها نباشیم. در مورد پیوستن پاکستان به ائتلاف‌های ضد ایرانی صحبت نمی‌کنم و منتظر راه حل‌های دولت پاکستان هستیم، اما به هر حال علاقه ما به وجود مرز دوستی بین دو کشور است. امیدواریم که دولت پاکستان به این روایت تلخ پایان دهد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه وزارت خارجه در مورد گام دوم انقلاب گفت: در حدود ۱۵ توصیه رهبر انقلاب در گام دوم مربوط به سیاست خارجی است. تصور می‌کنم بخش عمده آن‌ها در حال اجرا هستند، اما با نگاه عمیقتری پیگیری خواهند شد. کمیته‌ای روی این توصیه‌ها کار می‌کند و تلاش می‌کنیم تمام نکات را در تعاملات با سایر کشور‌ها به اجرا درآوریم.

FATF ربطی به اینستکس ندارد

در ادامه این نشست، قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تلاش اروپایی‌ها برای مرتبط کردن تصویب FATF به کانال مالی اتحادیه اروپا اظهار کرد: FATF ربطی به کانال مالی اتحادیه اروپا یا همان اینستکس ندارد. اروپایی‌ها نمی‌توانند شرطی برای ما تعیین کنند. آنچه اروپایی‌ها انجام دادند یک بخش کوچک از تعهداتشان است. اروپا موظف است سازوکار را به مرحله اجرا بگذارد. ما در این زمینه نا امید نیستیم. در مورد لوایح FATF نظرات کارشناسی خود را با صراحت بیان کرده ایم. تصویب این لوایح بدون هیچ ارتباطی به برجام به نفع اقتصاد ایران است. امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام به جمع بندی لازم برسد. ما نیازمندیم چرخه اقتصاد خود را روان‌تر کنیم و آنچه که مربوط به تعاملات بانکی است محقق شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره سفر لاریجانی به چین و تعاملات با این کشور اظهار کرد: حجم همکاری ما با چین بالاست؛ البته ممکن است در مقاطعی نارسایی‌ها و کمبود‌هایی وجود داشته باشد و امیدواریم این همکاری رو به جلو باشد. هیات‌های اقتصادی بسیاری در تعامل هستند تا همکاری‌ها را تسهیل کنند. سفر رئیس مجلس به چین تنها رایزنی پارلمانی نیست و سفر مهمی به همراه هیات بلند پایه اقتصادی است که امیدواریم برای کشور سودمند باشد.

خانم مرکل دچار سوء تفاهم شده است

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاکید مرکل صدر اعظم آلمان بر مهار ایران در منطقه گفت: خانم مرکل احتمالا اشتباه کرده، زیرا نقش ایران در منطقه کاملا مشخص است و فکر می‌کنم ایشان به خوبی از نقش ثبات ساز ایران در منطقه آگاه هستند. این ادعا‌ها از کانون‌های رژیم صهیونیستی نشات می‌گیرد که اخباری را به دروغ منتشر می‌کنند. برای خانم مرکل هم حتما قضیه روشن است؛ شاید برای ایشان سوء تفاهم ایجاد شده باشد.

اروپایی‌ها بار‌ها گفته اند که مخالف سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا هستند

وی درباره تاکید ظریف بر اقدام عملی اروپا گفت: نگاه ما در مورد اروپا روشن است. ایران نقشی سازنده و پویا در ایجاد صلح و مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته داشته است. در بحث برجام ایران تعهدات خود را به خوبی انجام داده است. ایران نقش مثبتی دارد و آن‌ها هم باید به اندازه کافی از شجاعت و فهم شرایط منطقه‌ای برخوردار باشند. اروپایی‌ها بار‌ها به ما گفته اند که مخالف سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا هستند؛ لذا باید وظیفه ذاتی خود را انجام بدهند. اروپایی‌ها نتوانسته اند گفته‌های خود را در عمل اجرا کنند و این انتقادات در مورد اروپا به عنوان یک صدای واحد در همه عرصه‌ها مطرح است. آن‌ها باید برای مقابله با یکجانبه گرایی هزینه‌هایی را پرداخت کنند.

قاسمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره هدف سفر کوتاه وزیر خارجه هند به ایران اظهار داشت: روابط ما با کشور‌های منطقه روابط مستقلی است و با توجه به پیشینه و همکاری‌های قبلی سیاست خارجی را دنبال می‌کنیم. روابط ما با هند بسیار خوب است و همکاری‌های خوبی را داریم. هند در عرصه صنعت یک کشور مطرح است. بحث مهم چابهار از موضوعات رایزنی‌های ما با هند است. قطعا تروریسم یک پدیده شوم است که مبارزه با آن نیازمند اجماع جهانی است و این موضوع هم می‌تواند به عنوان یک بحث اساسی بین ایران و هند که به عنوان دو کشور قربانی تروریسم مطرح شود.

یک فشار ناعادلانه در جهت ایران هراسی وجود دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش دشمنان برای دلسرد کردن حامیان ایران در منطقه و مذاکره ایران در مورد یمن و خالی کردن منطقه استراتژیک الحدیده گفت: اینکه یک فشار ناعادلانه در جهت ایران هراسی وجود دارد تردیدی نداریم. آنچه که وزیر خارجه انگلیس در مورد یمن مطرح کرد، اشتباه بود و تعهدی در مورد بحث یمن داده نشده است. ما با همه کشور‌های موثر در مورد موضوع یمن و فاجعه انسانی رخ داده در آنجا صحبت کرده ایم و چندین دور مذاکره با کشور‌های اروپایی داشته ایم؛ از آن‌ها خواستیم حمله ائتلاف پایان یابد و فضای آتش بس صورت گیرد تا به گفت و گوی یمنی-یمنی دست پیدا کنیم. تلاش ایران به نشست استکهلم درباره یمن انجامید. فکر می‌کنم ادعای وزیر خارجه انگلیس به تعهد برخی گروه‌ها در این نشست باز می‌گردد. ناگفته نماند که ایران به تنهایی در مورد هیچ کشور مستقلی تصمیم نمی‌گیرد.

قاسمی درباره اقدامات تروریستی در سیستان و بلوچستان و لزوم اقدامات بین المللی در این زمینه گفت: رایزنی‌های بسیاری بین تهران و اسلام آباد وجود داشته و به هر آنچه که پاکستان باید متعهد شود تذکر داده شده است. ما علاقمندیم که با کشور پاکستان در قالب رایزنی وضعیت مرز‌ها را تعیین تکلیف کنیم تا امنیت افزایش یابد؛ لذا فعلا تماس‌ها در این فضا در جریان است.

وی در خصوص سفر هیئت پاکستانی به تهران و واکنش ایران به سفر بن سلمان به اسلام آباد اظهار کرد: ما در تماس هستیم و از کانال‌های مختلف این تماس‌ها آغاز شده است. مقامات پاکستانی پیشنهاداتی را ارائه کردند و منتظر نهایی شدن این پیشنهادات هستیم. روابط خارجی پاکستان به خودش مربوط است و ما توصیه‌ای نمی‌کنیم، اما دوستان و همسایگان ما باید متوجه طراحی‌های کانون‌های مخرب برای تحت تاثیر قرار دادن رابطه شان با ایران باشند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات موگرینی در مورد مرگ برجام بدون اروپا گفت: این یک اظهار نظر است. اگر برجام حیات دارد به دلیل حضور سه کشور اروپایی و دو کشور دیگر است. شاید با خروج اروپایی‌ها برجام شکل دیگری داشته باشد. اما اروپایی‌ها باید تعهدات خود در زمینه برجام را اجرا کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست سوچی و اضافه شدن عراق و لبنان به نشست آستانه گفت: تصمیم گیری در مورد حضور کشور‌های جدید به عنوان ناظر در روند آستانه مطرح بوده است. کشور‌های زیادی متقاضی حضور در این روند هستند، اما سه کشور باید در مورد اعضای ناظر جدید تصمیم بگیرند. فکر می‌کنم مواضع همه کشور‌ها در مورد اضافه شدن کشور‌های جدید مثبت است. البته شرط لازم در این زمینه تفاهم سه کشور اصلی یعنی ایران و روسیه و ترکیه است.

اینستکس دیر متولد شده است

قاسمی در خصوص عدم برآورده شدن انتظارات ایران در اینستکس و عضویت هند در این سازوکار نیز گفت: این سازوکار دیر متولد شده است. آنچه که مطرح شده، این است که اکنون مذاکرات کارشناسی دقیقی در مورد چگونگی اجرای آن در حال انجام است ابتدا با اقلام و کشور‌های مشخصی آغاز می‌شود و در ادامه با مفید بودن آن دیگر کشور‌ها هم از آن استفاده خواهند کرد. برخی کشور‌ها برای استفاده از این مکانیسم اعلام آمادگی کرده اند که هند یکی از این کشورهاست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای جاسوسی یک افسر آمریکایی برای ایران تصریح کرد: من چنین اطلاعی ندارم. یک فضاسازی علیه ایران است و اتهامی است که اف بی آی علیه یک شهروند آمریکایی مطرح کرده است.

وی در خصوص قوت گرفتن ایران هراسی در روز‌های اخیر اظهار کرد: به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا ما برای هر وضعیتی آمادگی داریم، اما همه صحبت‌های نادرست را جنگ روانی می‌دانیم. ایران از چنان توانی برخوردار است که فکر می‌کنم اگر عقل و درایتی وجود داشته باشد کسی به رویا‌های ناپخته درگیری نظامی ورود نمی‌کند؛ لذا این ادعا‌ها تنها تبلیغات در راستای ایران هراسی است.

قاسمی درباره تاکید اروپایی‌ها بر تصویب FATF و تصریح وزارت خارجه بر عدم شرط گذاری برای ایران تاکید کرد: اروپایی‌ها می‌توانند اظهارنظر کنند، اما این اظهارات دلیل بر منطقی بودن آن نیست. FATF ربطی به برجام ندارد، اما سازوکاری است که ما برای روان سازی ارتباطات تجاری خودمان مد نظر داریم و بسیاری از کشور‌ها عضو آن هستند. بسیاری از معاهدات آن مورد قبول ما نیست، اما برای حضور در جامعه جهانی باید با آن‌ها کار کنیم. ما در مورد این مسائل با صراحت صحبت کرده ایم و آن‌ها از مواضع ما آگاه هستند.

وی درباره راه اندازی معاونت اقتصادی در وزارت خارجه و تلاش برای پیشبرد دیپلماسی اقتصادی گفت: با مطالعه قبلی و تجارب پیشین این معاونت راه اندازی شده است. اقدامات زیادی انجام شده است و تلاش و ارتباطات مستمری دارد. این معاونت یک پل ارتباطی بین تهران و نمایندگی‌ها در خارج از کشور است. به دلایل خاص تحریم مجبوریم که از برخی از ابعاد تبلیغاتی کار‌هایی که انجام می‌دهیم بکاهیم؛ کمتر سخن گفته و بیشتر کار کرده ایم. گام‌های مثبتی برداشته شده است و شاهد کیفیت کار آن در سال دوم کاری خواهیم بود. جا دارد در اینجا به یک نکته اشاره کنم. قضاوت در مورد عدم حضور اقتصادی ایران در سوریه و عراق ساده انگارانه است. بیشترین صادرات را به عراق داریم. تعاملات ترکیه و عراق مستقل است و ما چیزی را از دست نداده ایم و ما هم با ظرفیت‌های معین به دنبال گسترش همکاری هستیم. عدم حضور رایزن اقتصادی به معنای عدم حضور در دمشق نیست. آمد و شد‌ها وجود دارد و مباحث جدی مطرح شده است. امیدواریم در دوره بازسازی سوریه بخش خصوصی ما فعال شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتقاد سفیر آمریکا از برگزاری جشن بیست و دوم بهمن در آلمان گفت: سیاست‌های خصمانه آمریکا همواره وجود داشته است. کشور آلمان هم باید بر طبق کنوانسیون‌ها با ادعا‌های خارج از عرف سفیر آمریکا برخورد کند.

قاسمی در خصوص شایعه درگیری نظامی بین نیرو‌های ایرانی و روس در سوریه تصریح کرد: در این مورد خبری ندارم و در مورد صحت این خبر گزارشی دریافت نکرده ام. ما در سوریه نیروی مستشاری داریم نه پایگاه نظامی. پذیرش این خبر به معنای قبول وجود پایگاه نظامی در سوریه خواهد بود. لذا این موضوع یک خبرسازی است. نگرانی در مورد روابط ایران و روسیه وجود ندارد و این نوع اخبار را نباید جدی گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
تحمل؟پاکستان تا کنون چندین ضربه به ایران زده.اونوقت شما راحت میگید امیدواریم کشور دوست با ما همکاری کنه.اونها همم فکر میکنند که ایران از جایی خبر نداره .و مرتب میکشند.خسارت میزنند.و شما میگید تلافیشا تو دل امارات در میاریم.درسته از عربستان و دبی باج میگیرند و این کارها را میکنند.ولی مقصر اصلی حرفها ی شماست. .وقتی ایران میگه کشور دوست و نرم تا‌میکنه بازم ادامه میدهند.با صراحت نمیگید کار شماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
میشه روزی برسد که اسم برجان نشنویم برجام خیری نداشت بلکه شر بود حالاکه برجام مدتها ست مرده شما کوتاه بیاین دویست سیصد بار از سوراخ مار برجام و...اروپا وآمریکا نیش خوردین باورتان نشده هنوز که این سوراخ مار دارد پرونده برجام لعنتی ببندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
اروپایها که برای برجام تره هم خورد نمکنند چرا ما نباید ازبرجام خارج شویم غرب هیچ غلطی نمتواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
Allianz
۲۳:۲۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
فقط حرف و حرف و حرف
یه ذره عمل هم می کردید بد نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
به وضع مردم برسید صبر ملت از گرانی تمام شده برجام یه ذره برای من روستایی اهمیتی نداره هیچ گلی هم به سر کشور نزده روبه روز گرانی و فقر روز به روز متلاشی شدن زندگی ها شرمنده شدن جلوی خانواده دست خالی رفتن خونه کرم افتادن دهانها از بی گوشتی بی میوه گی..... بسه بخدا تمومش کنید.....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
مردم ما تحت فشارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
گرانی برای شما قابل قبول است؟مردم هر روز با تروریست گرانی دست و پنجه نرم می کند چرا شما کاری نمی کنید ؟
Denmark
ناشناس
۰۱:۰۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
باید هر چه زودتر از برجام خارج بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
ننگ بر تروریست ها
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۱:۵۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
به‌صراحت به اروپا گفتیم صبر مردم و دولت ایران حدی دارد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
یک پیشنهاد دارم ،نیمی از ارتش کشور بروند میتوانند حتی یک زنجیره انسانی در مرز ایجاد کنند و مرز را کامل ببندند حداقل به عنوان رزمایش هم شده سالی دو سه ماه کامل مرز را ببندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
خود پاکستان کمک کردبه تروریست
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
یه جوری میگه((باصراحت گفتیم ))فک کردم گفتن همین امسال ازبرجام خارج میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
پاکستان کشوری تروریست پرور ودشمن اسلام و مسلمان و شیعه ست در ظاهر دوست ایران هست درواقع طرفدار امریکا و اسراییل هست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۱۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
اگر من ریس جمهور بودم به جای ریخت پاش هایی که می کردم دیواربین مرز ایران پاکستان وافغانستان می کشیدم ببینیدترامپ برای امنیت کشورش دولت را تعطیل کردکه دیواربکشد ما می توانیم بطور جهادی اول دیوارپاکستان را بکشیم و بعد افغانستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
کدام مردم ایران؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
به‌صراحت به اروپا گفتیم صبر و تحمل مردم و دولت ایران حدی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
سلام وقتی به جای وزارت خارجه مقتدروزارت خارجه ی منت کش داریم این اتفاقهاطبیعیه ازوزارت خارحه میخوایم ازکسایی که اززشی برامون قائل نیستن منت کشی نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
الکی اسم مردم ایران رو نیار .اکثریت مردم مخالف برجام بودن و آمریکایی ها کلاه گذاشتن سرتان.
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
همینو بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
واقعا سه برابر شدن قيمت سكه و ارز برا هيچ كشوري قابل تحمل نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
چرا مرز پاکستان بسته نمی شود کشوری که ضعیف و برای ضعفش تروریست پروری و خوش رقصی می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
با حرف قاسمی موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
باید هر چه زودتر از برجام خارج بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
نمیخواهد از برجام خارج شوید نمیخواهدFATF را امضا کنید ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
یعنی نه پاره میکنن برجام رو نه FATFرو تصویب میکنم آقا این برجام رو پاره کنید به اسراییلم حمله کنید به خدا چهل و خورده ای سنم دریغ از یک روز خوش بزارید کار یکسره بشه خسته شدیم از این مسولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
می گفتیداگه به برجام بپیوندیم آرامش به جامعه اقتصادی برمیگرددوزندگی مردم بهتر می شوداین بودوعده ؟؟؟؟
France
داریوش
۲۳:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
بچه جان تو که میفهمی چرا عقلت را بکار نمیگیری برجام برای ما آبرو و عزت فراهم کرد به معیشت ما روغن داد چگونه ؟ اولا ما باپنج تا کشوربزرگ دنیا قرار داد بین المللی امضا کردیم که همه دنیا بدونند و بفهمند که ایران بدنبال سلاح کشتار جمعی نیست همواره با کشورهای دنیا بوده و هیچگاه به ضرربشریت عمل نمی کند ثانیا برو تحقیق کن ببین تا زمانی که آمریکا خارج نشده بود ما چقدر راحت نفت مان را می فروختیم تازه به هرکه دوست داشتیم می فروختیم و نقدا پولمان را دریافت میکردیم چونکه wsft آمریکا اجازه جابجا شدن پول را به ما و کل کشورهای خریدار نفت میداد ثالثا بغیر از این بود که برجام برای ما سود و نفع داشت که آمریکا از برج ام خارج شد در زمان اولا ما ۱۰۰میلیارد از دارائیهای بلوکه شده آزاد نشد که نوبخت گفت تنها از این پول ۲۰ میلیارد دلار به حساب دولت آمده !!! من تعجب می کنم چرا بعضی ها نمیخوان قبول کنن که برج ام خوب بود سوال من این است که حالا شما فکر فرجامی نه بوده و نه هست میخوای چکار کنی ؟ میدونم میخوای بگی غنی سازی میکردیم خب که چی ؟؟!!! فرض کن غنی سازی ۶۰درصد هم کردی و بمب اتم هم ساختی آخر که چی آیا بمب اتم برای ما اقتصاد میشه ؟!!
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
ننگ بر تروریست های جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۴:۲۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
مرزهای پاکستان باید بسته بشه
Germany
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
چرا به فکر مردم هم نیستید .
نباید به اروپا اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۳:۵۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
دستگاه اطلاعاتی پاکستان مسبب این جنایتها هست،،،، پاکستان توانایی داشتن بمب اتم داره!!!!،،
اینها همشون جیره خور عربستان و امارات هستند
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۳:۵۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
مهم باید هر چه زودتر یه عملیاتی بر علیه تروریست ها انجام داد نابودیشون هر چه زودتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
نباید به اروپا اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ثاقبه
۱۳:۰۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
بله. البته! اونها هم فهمیده اند که صبر ایران حدی دارد و فهمیده اند که حدش هم خیلی زیاد است خیییییلی زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
سال 98 ایران نباید به برجام پایبند بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
میشه بفرمایید چرا حقوق یک قشر خاص زیاد باشه و بقیه مردم در رنج و مشقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
حرفت دادرسی نداره توکلت به خدا باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
انقدد منتظر اروپا نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
منتظراروپا نباشند منتظرکجا باشند.چکارکنند مگرراه دیگری هم مانده؟
آخرین اخبار