یک نماینده مجلس درباره اظهارات اخیر رئیس بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت دلار توضیحاتی ارائه داد.

آیا نرخ ارز کاهش می‌یابد؟‌به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در مقاطع مختلف زمانی معمولا رؤسای کل بانک مرکزی تمایل داشتند از آینده نرخ دلار سخن بگویند و از برنامه‌های خود برای ارزان شدن آن حرف بزنند.

نهم خرداد ماه ۱۳۹۱ بود که محمود بهمنی، رئیس وقت بانک مرکزی اعلام کرد که به‌طور حتم سیاست تثبیت قیمت دلار را خواهیم داشت و این ثبات نرخ ارز به معنای آن است که قیمت دلار در بازار آزاد روی یک روندی جریان داشته باشد.

۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۱ بهمنی از کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خبر داد و اعلام کرد که نرخ ارز در بازار آزاد طی روز‌های آینده با روند نزولی مواجه می‌شود و به مرز هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.

هشتم بهمن ماه ۹۶ هم، ولی الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی از ارزان شدن نرخ ارز در روز‌های آینده خبر داد و اعلام کرد که بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و التهاباتی که در یک تا دو ماه گذشته رخ داده در حال تعدیل شدن است.


بیشتر بخوانید:آیا کانال مالی ایران و اروپا تاثیری بر بازار ارز دارد؟


همچنین در ۲۲ بهمن ماه ۹۷ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم.

اما چقدر می‌توان به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اینکه دلار ارزان می‌شود خوش‌بین بود؟

محمد خدابخشی، رئیس کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه درباره اظهارات اخیر رئیس بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت دلار، گفت: این که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند یا کاهش، بستگی به این دارد که چگونه مدیریت ارزی در کشور انجام شود، چنانچه از منابع ارزی به صورت بهینه استفاده شود قطعا می‌توان قیمت ارز را کنترل کرد و حتی کاهش نیز داد.

لزوم تغییر نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار یارانه ارزی

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بررسی کرد تصمیماتی که در لایحه بودجه سالانه کشور یا خارج از قانون بودجه سنواتی درخصوص ارز گرفته می‌شود به چه صورت است؟ یکی از تصمیماتی که دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ گرفته مبنی بر این است که حدود ۱۴ میلیارد دلار، ارز به اسم کالا‌های اساسی هزینه شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: دولت مبالغی هم در سال ۹۷ تحت عنوان یارانه ارزی برای واردات کالا‌های اساسی با ارز دولتی یعنی چهار هزار و ۲۰۰ تومان اختصاص داد، اما متاسفانه هم اکنون مشاهده می‌شود که قیمت برخی اقلام اساسی در بازار از جمله گوشت به بیش از ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

خدابخشی تاکید کرد: قطعا افزایش افسارگسیخته قیمت کالا‌های اساسی در بازار نشان می‌دهد سیاستی که دولت در جهت تخصیص ارز دولتی به کالا‌های اساسی اتخاذ کرد سیاست درست و کارشناسانه‌ای نبوده و همچنین نظارت مدون و جدی بر زنجیره توزیع کالا‌های اساسی هم نداشته است. به عبارتی هم منابع مالی از جیب مردم هدر رفته و هم قیمت کالا‌های اساسی به درستی کنترل نشده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این موضوع که قیمت هر کیلوگرم مرغ در سال گذشته حدود پنج تا شش هزار تومان بوده است، تصریح کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت هر کیلوگرم مرغ، کنجاله‌ای است که در حال حاضر با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان به کشور وارد می‌شود که این کنجاله وارداتی در اختیار تولیدکنندگان به منظور تولید مرغ و تامین نیاز مردم به این کالای اساسی قرار می‌گیرد.

پیشنهادی که داده می‌شود این است که این ۱۴ میلیارد دلار به جای تخصیص به واردات کالا‌های اساسی با ارز دولتی یعنی چهار هزار و ۲۰۰ تومان به صورت کالابرگ الکترونیکی به دهک‌های کم درآمد جامعه و اقشار آسیب پذیر جامعه داده شود.

صادرات کنجاله وارداتی!

وی ادامه داد: چرا هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ در داخل کشور به صورت سرسام آور افزایش پیدا کرده و به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است؟ متاسفانه برخی کنجاله را با نرخ دولتی گرفته و به جای مصرف داخلی آن را برای کسب سود بیشتر صادر کرده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر پول بیت‌المال تنها به جیب دلالان می‌رود، افزود: پیشنهادی که داده می‌شود این است که این ۱۴ میلیارد دلار به جای تخصیص به واردات کالا‌های اساسی با ارز دولتی یعنی چهار هزار و ۲۰۰ تومان به صورت کالابرگ الکترونیکی به دهک‌های کم درآمد جامعه و اقشار آسیب‌پذیر جامعه داده شود.

وی ادامه داد: تاکنون مردم از تخصیص ارز دولتی به کالا‌های اساسی منتفع نشده‌اند و پیامد آن این بوده که روز به روز قیمت کالا‌های اساسی در حال افزایش است. همچنین منابع ارزی قابل توجهی از بیت‌المال به این سیاست تخصیص می‌شود که سود آن تنها به جیب دلالان می‌رود.

مدیریت صحیح منایع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی

خدابخشی تاکید کرد: دومین موضوع حائز اهمیت در خصوص کنترل نرخ ارز در بازار، مدیریت صحیح منایع ارزی حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی است؛ به طوری که باید اطمینان حاصل شود که ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی از سوی شرکت‌های دولتی، نهاد‌های غیردولتی و شرکت‌های خصوصی به چرخه اقتصادی کشور بازمی‌گردد. همچنین بازگشت منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی شرکت‌های دولتی، نهاد‌های غیردولتی و شرکت‌های خصوصی به چرخه اقتصادی کشور بسیار ضرورت دارد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین سامانه حمایت از تجارت هم می‌تواند نقش برجسته‌ای در مدیریت منابع ارزی کشور داشته باشد و تعاملات دوجانبه و چند جانبه با کشور‌های منطقه نیز می‌تواند بر کنترل بازار ارز تاثیرگذار باشد.

در بخش بهداشت و درمان مشاهده می‌شود که بعضا هزینه عمل جراحی در ایران یک دهم هزینه آن عمل مشابه در کشور‌های منطقه است به همین جهت می‌توان از ظرفیت گردشگری سلامت برای ارزآوری استفاده کرد. همچنین می‌توان به جذب دانشجوی خارجی در پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های کشور اقدام کرد و از این طریق ارزآوری مناسبی برای کشور داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: نکته حائز اهمیت این است که شوک‌های اخیر ارزی، بازار‌های مناسبی برای ارزآوری در ایران ایجاد کرده است، به عبارتی فرصت‌های درآمدزایی در کنار شوک‌های ارزی با ایران خلق شده که باید از این فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

خدابخشی تاکید کرد: به عنوان مثال در بخش بهداشت و درمان مشاهده می‌شود که بعضا هزینه عمل جراحی در ایران یک دهم هزینه آن عمل مشابه در کشور‌های منطقه است به همین جهت می‌توان از ظرفیت گردشگری سلامت برای ارزآوری استفاده کرد. همچنین می‌توان به جذب دانشجوی خارجی در پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های کشور اقدام کرد و از این طریق ارزآوری مناسبی برای کشور داشت.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مورد دیگری که موثر بر قیمت ارز است اینکه توجه جدی بر مدیریت بازار نقدی در کنار مدیریت حواله‌های ارزی برای تجارت داشته باشیم به طوری که اگر بازار نقدی یعنی اسکناس به درستی مدیریت نشود برروی افزایش نرخ ارز تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین آزادسازی دو میلیارد دلار دارایی فریز شده ایران هم در کنترل بازار ارز تاثرگذار خواهد بود هر چند که منابع ارزی که در آمریکا فریز شده بسیار بیشتر از ۲ میلیارد دلار است.

معتقدم قیمت دلار در بازار بسیار کمتر از مبالغی است که در حال حاضر معامله می‌شود به طوری که رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرده که نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و پرواضح است که دولت از تمام ابزار‌های خود برای کاهش نرخ دلار در بازار استفاده خواهد کرد.

ضرورت کنترل سرعت رشد حجم نقدینگی

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بدون شک راهکارهایی، چون تغییر نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار یارانه ارزی، مدیریت صحیح منایع ارزی حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و صادرات غیرنفتی، تعاملات دوجانبه و چند جانبه با کشور‌های منطقه، توسعه گردشگری سلامت و جذب دانشجوی خارجی در پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های کشور و همچنین مدیریت بازار نقدی باعث کنترل و کاهش نرخ ارز در بازار خواهد شد، البته دولت باید مدیریت و کنترل سرعت رشد حجم نقدینگی را هم در دستورکار خود قرار دهد، به عبارتی اگر درصد زیادی از حجم بالای نقدینگی مجدد به سمت بازار ارز پیش رود باعث افزایش چشمگیر قیمت دلار در بازار خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با استفاده از این راهکار‌ها می‌توان قیمت ارز در بازار را کنترل کرد، گفت: معتقدم قیمت دلار در بازار بسیار کمتر از مبالغی است که در حال حاضر معامله می‌شود به طوری که رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرده که نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و پرواضح است که دولت از تمام ابزار‌های خود برای کاهش نرخ ارز در بازار نیز استفاده خواهد کرد.

منبع: تجارت نیوز

انتهای پیام/

کاهش قیمت دلار در بازار چقدر محتمل است؟

برچسب ها: ارز ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
درها یکی یکی دار باز میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
بزار اول ماشینهای دپوشده وگوشیهای موبایل قطعات ماشین رو به قیمت دلار 12000بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
اگر هزار تومان بیاد پایین می گویند بانک مرکزی کنترل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
قطعا بالاتر خواهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
یک واقعیت مسلم توی این کشور هست که اگر چیزی ارزان بشه خود دولتمردان ضرر خواهند کرد..
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۲۲:۳۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
متاسفانه بجای نظارت بر بازار ، هرسال با افزایش دستمزد و .... باعث برابری ریال و ارز شدیم. اختلاف تاحدودی به تحریم مرتبط است اما عدم کنترل بازار توسط مردم و مسئولین باعث اختلاف ارزی و ریالی شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
بازار ایران دیگه هیچ وقت درست شدنی نیست....
فقط منتظر بودن 22بهمن رد بشه پراید 45میلیون سمند 83میلیون مرغ16هزار شکر 5500تومان خدا خودش به
زندگی ها رحم کنه پاشیدن های زیادی در پیش رو هست...
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۲۰:۳۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
بلا شک در افزایش قیمتها مقصر اصلی بانکها هستند که به دنبال سودجویی بواسطه خلق پول افزایش نقدینگی هستند.
United States of America
باقری
۲۰:۰۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
نه. تا زمانی که نفت پشتوانه ریال هست و نفت هم بازیچه تحریمها.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۵۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
دولت عمدا و به زور نرخ دلار را بالا میبرد توان مردم کشش ندارد 50 درصد جامعه در فقرند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۴۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
نرخ برابری یورو و دلار 1/2 تا 1/5 بوده پس قیمت 10 تا 11 هزار تومان دلار نرخ اصلیه و هرچه کمترباشه بدانید دارند بزور نگهش میدارند رو ممکنه یه روزی بترکه

زمانی قیمت عرض پایین میاد که پول کشور ارزشش بالا باشه پس یه فکری به حال اون بکنید اینقدر نقدینگی رو تو کشور نبرید بالا پول بی پشتوانه عامل این مشکلات است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
بانک مرکزی بجای نگهداری قیمت ارز خارجی وظیفه اصلیش نگهداری ارزش ریال داخلی است !
برای حفظ و ثبات ارزش پول ملی میبایست ریال ایران با طلا پشتوانه بشه و ارزشش براساس ارزش طلا گذاشته شود ! تا مردم ارزش دارایی شون که با زحمت بدست آمده یک شبه به باد نره !
بانک مرکزی میتونه برای نمونه بالاترین اسکناس ریال که 100000 ریال رو معادل یک مقدار طلا قرار بده و تضمین کنه در قبال اسکناس طلا میده و طبیعی است هرکسی اسکناس خواست باید طلا بده به بانک مرکزی ! به اینصورت تنش ارز از بین میره و پول رایج ایران تبدیل به ارز با ارزش در دنیا میشه ! با توجه به میزان اسکناس موجود و ذخائر طلا کاملا" قابل اجراست ! البته اگر مافیای ارزو سکه بزارند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
تورم ارز 12000 هزار تومنی از حد تحمل جامعه ما که با ریال حقوق میگیره خارج !
در اینده بایستی شاهد ناهنجاری در خانواده ها باشیم !
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
ننگ به مسئول بی عمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
سلام قدرت خرید مردم را نابود کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
چرا هر روز ده جور نرخ ارز میدین بیرون.بازار با اندازه کافی اشفته هست.بانک ها نقش مهمی تو بالا رفتن نرخ ارز دارن.اونا سپرده های مردم رو باهاش کاسبی میکنن بعد چندرغاز میندازن جلو مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
بابا اين بدونيم كه فقط با توليد محصول (كشاورزي، صنعتي، ...) چرخه هاي اقتصادي و رفاه جامعه بصورت پايدار درست مي شوند نه با حرف و شعار. مردم از اين همه تنگدستي به خدا دارن مي ميرن. فكر عاجلي بشه و گرنه باز فاز چندم گراني را در چند روز ديگه خواهيم داشت مطمئن باشين!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
اینجانب بعنوان کارشناس اقتصادی عرض می کنم که مشکل ارز نیست مشکل میزان نقدینگی و دفعات گردش و سرعت نقدینگی است !
در اقتصاد ما که تورم بالاست و روزانه پول ملی ارزش رو ازدست میده استفاده از این حجم تراول چک چه معنی داره و با کدام منطق اقتصادی همخوان است در کدام کشور با ثبات اقتصادی شما سراغ دارین که از تراول چک به اینصورت استفاده شده یا میشود ؟ فلسفه تراول چک مربوط به دهه 70و80 بود که الان وضعیت کاملا" تغییر کرده است اسکناسهای 50 و 100 هزارریالی موجود است ؟ بایستی در وضعیت کنونی سرعت گردش پول کم بشه و جابجایی پول تنها از طریق سیستم بانکی باشه تا بشه از طریق پیگیری شود الان تمام معاملات نادرست از طریق استفاده از تراول چک استفاده میشه !
بانک مرکزی درادامه محدود کردن چکهای بانکی میبایست اقدام به جمع اوری تراول چک نماید !
Germany
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
فقط بلدین حرف بزنید
تخصص که ندارین همه با بند پ شدن نماینده درد مردم رو چه‌میفهمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
باتوجه به اینکه اقتصاد ایران کشش دلار 12000 تومنی را ندارد و ادامه این نرخ خسارتهای سنگینی به اقتصاد و اجتماع خواهد زد با توجه به مولفه های اقتصاد قیمت 7 تا 8 هزار تومن میتواند قیمت واقعی باشد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
ماهمون هر دلارسه تومن قبلی رومیخایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
با این مدیریت ضعیف کشش ۳۰ هزار تومن هم داره چه برسه به ۱۲ هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
مدیریت نرخ ارز یعنی بالارفتن ارز؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
دنیا و اخرتمون خراب شد
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
دنیا و اخرتمون خراب شد?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
میگه خودتون کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
به کجا داریم میریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
اخرش قبرستان هرکس قبول ندارد....... است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
بحرین وامارات هم حالا ادم شدن
Germany
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
داریم عقبگرد میکنیم