زاهدی گفت: آموزش و پرورش و وزارت علوم را باید از سیاسی کاری دور کنیم و این ظلم بزرگی به این وزارتخانه‌هاست.

سیاسی کاری باید از آموزش و پرورش دور شود/ فناوری نرم را جدی نگرفتیمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که در کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: سند تحول بنیادین آن‌طور که انتظار می‌رود پیاده نشده است، اما نباید دستاورد‌های این وزارتخانه را نادیده بگیریم.

وی افزود: در مورد کتاب‌های درسی تغییراتی خوب داشته‌ایم و شیوه نگارش و محتوا از زمین و آسمانی نسبت به روز‌های قبل از انقلاب تفاوت داشته است.

 تحول در تعداد مدارس نسبت به قبل از انقلاب

زاهدی با اشاره به وضعیت پوشش تحصیلی و تعداد مدارس نسبت به پیش از انقلاب گفت: در حال حاضر احداث سه هنرستان در هفته، پنج برابر شدن آمار مدارس مناطق محروم، ساخت چهار مدرسه یا ۲۸ کلاس را در هر روز داریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید به دنبال مدرسه کارآمد باشیم، اظهار کرد: این مدرسه باید آینده کشور را تضمین کند و مسئولیتی سنگین را برای سیاستگذاران خواهد داشت.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه اخیرشان به امید به آینده در نسل جوانان و نوجوان تاکید دارند و این بحثی مهم است که فرهنگیان در آموزش و پرورش باید به آن توجه کنند؛ اگر بتوانیم تمرکز زدایی و انعطاف پذیری را در نقاط مختلف کشور داشته باشیم به انسجام ملی در آموزش و پرورش و تحرک و نشاط در این وزراتخانه کمک می‌کند.

باید وزارت علوم و آموزش و پرورش از سیاسی کاری دور باشد

زاهدی افزود: وزارت علوم و آموزش و پرورش را باید از سیاسی کاری دور کنیم و این ظلم بزرگی به این وزارتخانه‌هاست. هرچند تلاش برای کاهش این معضل بود، اما هنوز هم مطلوب نیست، ملاک اساسی در آموزش و پرورش باید تحقق سند تحول بنیادین باشد و به گونه‌ای نباشد که با تغییر دولت سیاست‌ها تغییر کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید مدرسه را سنگرها اصلی بدانیم، گفت: تصمیم گیری و سیاستگذاری‌ها در این سنگرها مهم است و  همه نهادهای کشور که به هر نحوی با آموزش و پرورش مرتبط هستند، ضمن ارتباط هماهنگ با آموزش و پرورش باید وارد عمل شوند و کمک باشند.

مدرسه باید با فضای مجازی آمیخته شود

وی تصریح کرد: فضای مجازی روز به روز پر رنگ تر می‌شود و نمی توانیم از آن فرار کنیم، مدرسه باید با فضای مجازی آمیخته شود، نیازمند آموزش مهارتی در مدرسه هستیم و حتما سبک زندگی را در مدرسه نیاز داریم اما باید از فضای مجازی در این موارد به خوبی استفاده کنیم.

زاهدی ادامه داد: هنوز در کشور فناوری نرم را جدی نگرفتیم و به عنوان یک مطالبه وارد ادبیات ما نشده است، این فناوری مجموعه ای از رویه‌ها و سامانه های دانشی است که رفتار انسان و نیازهای روحی، روانی و اجتماعی را هدف قرار داده است.

غفلت، فناوری را به ضد خودش تبدیل می‌کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: فناوری نرم می تواند موضوع یک همایش باشد که ابعاد مختلف آن بررسی شود و برای آن برنامه ریزی شود، اگر امروز راجع به این فناوری کار نکنیم حتما این دیر خواهد شد و با این غفلت فناوری به ضد خودش تبدیل می شود.

وی با اشاره به موضوع فناوری فرهنگی تصریح کرد: این موضوع مجموعه از رویه‌ها و شیوه‌هاست که منتقل کننده ارزش‌های مورد نظر فناوران فرهنگی است و نباید از آن غفلت کنیم، اگر در این زمینه کار نکنیم کشور صدمه جدی خواهد دید و آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید وارد عمل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار