اعضای دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از وزیر خارجه این کشور خواستند درباره شکست دولت در تصمیم‌گیری درباره نقش مسئولان سعودی در قتل روزنامه‌نگار عربستانی توضیح بدهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، همه اعضای دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور، خواستند درباره شکست دولت دونالد ترامپ در تصمیم‌گیری درباره نقش مسئولان سعودی از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، توضیحاتی بدهد.

اعضای دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنا از دولت ترامپ خواستند به هفت سئوال پاسخ دهد. از جمله این سئوال‌ها آن است که دولت ترامپ بر اساس قانون «ماگنیتسکی» پاسخ دهد درباره هر شخص خارجی که در قتل خاشجقی دست داشته، چه گام‌هایی برداشته است؟ همچنین دولت ترامپ پاسخ دهد برای همکاری با اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مربوط به اعدام‌های فراقضایی، غیرقانونی و خودسرانه، چه گام‌هایی برداشته است؟

قانون ماگنیتسکی برگرفته از نام فردی است به نام سرگئی ماگنیتسکی. وی حقوقدان و وکیل دعاوی بود که برای دفتر وکالت آمریکایی فایراستون دانکن در روسیه کار می‌کرد و به صندوق سرمایه‌گذاری انگلیسی هرمیتیج کپیتال منیجمنت مشاوره می‌داد. او در بازداشتگاه روس‌ها جان باخت. ماگنتیسکی متهم به امتناع از پرداخت مالیات بود.

این حادثه کنگره آمریکا را بر آن داشت تا قانونی را به تصویب برساند که بر اساس آن رئیس جمهور آمریکا ملزم می‌شود درباره قتل یا نقض آشکار حقوق بشری که بیگانگان مسئول آن باشند تحقیق انجام دهد. بر این اساس رئیس‌جمهور آمریکا باید طی ۱۲۰ روز نتیجه تحقیقات را به کنگره ارائه دهد. این قانون نه تنها افرادی را که مرتکب جنایت شده و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، در بر می‌گیرد بلکه دستور دهنده اصلی را هم شامل می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار