مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه مصرف انرژی در مدارس رایگان است، اما در بوشهر به عنوان یک منطقه گرم این مصوبه اجرایی نشده است.

معافیت تعرفه مصرف انرژی نصیب آموزش و پرورش بوشهر نمی‌شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، ناصر کرمی پنجشنبه شب در نشست مسئولان آموزش و پرورش با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس قانون برنامه ششم مدارس از پرداخت هزینه‌های مصرف آب، برق و گاز معاف هستند.

وی یادآورشد: بیشترین معافیت این قانون مربوط به گاز مدارس است این درحالی است که بوشهر یک منطقه گرمسیر است و بیشترین مصرف انرژی مدارس در بخش برق است.

کرمی اضافه کرد: بوشهر به عنوان یک منطقه گرم است که همه مدارس آن فقط ۱۴۰ میلیون ریال مصرف گاز دارند و نمی‌تواند از این معافیت سود لازم را ببرند.

وی اظهارداشت: مصرف برق مدارس استان بوشهر ۳۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است که با توجه به این مصوبه حق آموزش و پرورش استان ضایع می‌شود.

کرمی گفت: بدی آب و هوا، مهاجرت نیروی انسانی با تجربه از استان، هزینه بالای زندگی و کمبود امکانات سبب افت کیفیت آموزشی و عدم دسترسی به جایگاه مطلوب استان شده است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته به سبب مزایای مناطق کم برخوردار در حقوق‌ها، نیرو‌های آموزشی توانمندی وارد استان می‌شدند، ولی در زمان حاضر آموزش و پرورش استان به اجبار باید از نیرو‌های آزاد و حق التدریس استفاده کند که این امر بر کیفیت آموزشی تاثیر دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهرگفت: مهاجرت روستاییان به سمت مرکز استان و شهرستان‌ها سبب تعطیلی چند مدرسه شبانه روزی در این استان شده است که با وجود مشکلات پیش آمده و با توجه به نیاز مردم سعی در استفاده از این مدارس می‌شود.

وی با تاکید بر توجه به هوشمند سازی کلاس‌های درس تصریح کرد: دانش آموزان استان بوشهر در همه مناطق طالب تاسیس کلاس‌های هوشمند هستند که با توجه به هزینه زیاد تجهیزات یادشده مشارکت خیران و مسئولان در این امر ضروری است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز افزود: در زمان تقسیم بودجه در هر زمینه که کمبودی ایجاد می‌شود از آموزش و پرورش کم می‌شود.

سید کمال الدین شهریاری افزود: آموزش و پرورش در این سال‌ها هم به لحاظ فیزیکی و هم تجهیزات و نیروی انسانی فقیرتر از گذشته شده است.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش به دلیل محدودیت‌هایی که در منابع است مورد بی مهری بیشتری قرار گرفته و بودجه جاری نسبت به تعداد دانش آموزان کم است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر نیز گفت: میانگین کشوری سرانه  فضای آموزشی ۵.۱ متر مربع است این سرانه در شهرستان دشتی ۷.۸، در منطقه کاکی ۶.۸، در شهرستان تنگستان ۸ و سرانه منطقه دلوار نیز ۶.۳ مترمربع است که همگی از میانگین سرانه کشوری بالاتر است.

احمد مرادی افزود: در استان بوشهر ۷۳۱ کلاس تخریبی وجود دارد که از این تعداد ۱۷۷ کلاس حدود ۲۴ درصد در شهرستان‌های دشتی، تنگستان و دشتی وجود دارد که برای رسیدن به سرانه مطلوب ۱۸۳ کلاس درس جدید اضافه و به همین اندازه کلاس‌های تخریبی در این مناطق بازسازی شود.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده بازسازی فضا‌های تخریبی در اولویت استان قرار دارد که این اقدام از بخش دلوار شروع شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه هفت ماه از سال تحصیلی استان در شرایط آب و هوایی گرم است و با توجه به فرسایشی که سالانه در وسایل سرمایشی وجود دارد آموزش و پرورش استان درخواست حدود ۳ هزار کولر دارد.

مرادی یادآورشد: همچنین به دلیل استهلاک وسایل سرمایشی سالانه ۱۰ درصد کولر‌های موجود نیاز به جایگزینی دارند و در این شرایط حدود ۶ سال می‌گذرد تا به وضع مطلوب برسیم.

وی یادآور شد: در چهار سال گذشته سه هزار و ۱۷۰ کولر در مدرسه‌های استان بوشهر نصب شده است.

مرادی برضرورت افزایش سهم آموزش و پرورش از اعتبارات ارزش افزوده در پوشش فضا‌های ورزشی به خصوص در زمین چمن و سالن‌ها تاکید کرد.

منع ایرنا

انتهای پیام/ک

اعتبارات آموزش و پرورش نسبت به تعداد دانش آموزان کم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.