اوحدی گفت: بعد از انقلاب، ما به یکی از قدرت‌های برتر منطقه و جهان در حوزه فرهنگ، هنر، علم و فناوری تبدیل شدیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با سعید اوحدی از مدیران انقلابی موفق که در ایام جوانی خود طعم مبارز بودن و اسارت را چشیده است و در حال حاضر به عنوان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعی در ترویج فرهنگ اسلامی و زندگی انقلابی در پایتخت دارد، به گفتگو پرداختیم که ماحصل آن را در متن زیر می خوانید:

آقای اوحدی؛ آیا در دوران نوجوانی و جوانی هم فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را دنبال می کردید؟

من از دوران دبیرستان به دلیل علاقه شخصی، نقاشی را شروع کردم. حدود ده سال در این حوزه فعالیت و تابلوهای رنگ روغن بسیار با موضوع طبیعت و گل خلق کردم، اما بعدها به دلیل ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته فنی،  فرصت حضور در هنر از من گرفته شد که این مسئله یک ضرر بزرگ در زندگی من بود؛ زیرا معتقد هستم وقتی انسان دچار مشکل می شود با پناه بردن به هنر به آرامش می رسد.

چرا شرایط ادامه فعالیت های هنری در دانشگاه برایتان مهیا نبود؟

فکر می کنم اگر دوران دانشگاهی ام را در ایران می گذراندم، می شد هنر را ادامه دهم؛ اما در خارج از کشور خصوصاً سال های قبل از انقلاب شرایط متفاوت بود. معمولاً دانشجویان کشورهای خارجی به ویژه آنهایی که مذهبی بودند، سعی می کردند در کنار درس مشغول به کار هم باشند و به همین دلیل فرصتی برای پرداختن به هنر وجود نداشت. بعد از پیروزی انقلاب هم که به ایران بازگشتم، بلافاصله جنگ تحمیلی آغاز شد و من سال ۶۱ به اسارت درآمدم.

از خاطرات خود در زمان انقلاب و دوران اسارت بگویید.

از جمله کارهایی که در سال های قبل از انقلاب، ایام پیروزی و بعد از انقلاب انجام می دادم، امور فرهنگی بود. در هشت سال اسارت عضو شورای فرهنگی اسرا در اردوگاه های مختلف بودم؛ به همین دلیل در دوران اسارت مدام کتک می خوردم. پس از بازگشت به میهن هم به دلیل ذائقه فرهنگی هنری که داشتم، عضو هیئت امنای مجموعه فرهنگی پیام آزادگان شدم و تا به امروز هم مسئولیت یکسری از فعالیت های حوزه آزادگان بر عهده من است.

ورود شما به سازمان ها و پست های مدیریتی از چه زمانی و با چه اهدافی آغاز شد؟

سال ۷۱ وارد حوزه گردشگری کشور شدم و به دلیل فعالیت هایی که در حوزه فرهنگی داشتم، مسئولیت نمایشگاه های صنعت گردشگری که با هنر عجین است در داخل و خارج از کشور بر عهده من قرار گرفت. در کنار مسئولیت نمایشگاه گردشگری، مدیریت نمایشگاه تمدن جهان اسلام که در سال ۷۳ در مالزی برپا شده را هم به من دادند.

به نظر شما انقلاب سال  ۵۷ تغییراتی در وضعیت کشور به وجود آورد؟

مبنای انقلاب ۵۷ تمدن، هدف آن توسعه فرهنگ اسلامی و ثمره اش تولد جمهوری اسلامی بود. ما انقلاب های مختلف در کشورهای مختلف دیده ایم. هرکدام از آن جنبش ها و حرکت ها یک رویکرد داشتند، مثلا تعدادی جنبش اقتصادی بودند و تعدادی هم حوزه ملی گرایی را دنبال می‌کردند؛ اما آن انقلاب ها و یا جنبش ها تنها یک تغییر وضعیت مقطعی بوده است. در صورتی که وقتی از انقلاب صحبت می کنیم یعنی یک دگرگونی در سبک زندگی و انقلاب ما به معنای واقعی انقلاب بود و دگرگونی ایجاد کرد.

دلیل ماندگاری انقلاب و چهل ساله شدنش چیست؟

ما آثار و ریشه های فرهنگی انقلاب را حتی در شعارهای آن زمان هم شاهد بودیم. مردم در شعارهای تظاهرات بر ایثار، وحدت، نوع دوستی و... تاکید می کردند. بعد از انقلاب هم تحولی عظیم در حوزه فرهنگ را به چشم دیدیم. شک نکنید جنگی که به کشور ما تحمیل شد می توانست قوی ترین و قدرتمندترین حکومت ها را به زانو درآورد. ۳۰ کشور به طور همزمان قدرت هایشان را برای مقابله با انقلابی به کار گرفته بودند که یکسال بیشتر از پیروزی آن نگذشته بود، اما رمز اصلی ماندگاری انقلاب و عبور آن از بحران ها در درجه اول ایدئولوژی ناب، دوم رهبری حضرت امام (ره) و در آخر حضور و دفاع مردم از انقلاب بود که این موارد، سه رکن اساسی برای ایجاد و ماندگاری هر تحول و جنبشی است.

دستاوردهای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی را در چهار دهه چگونه ارزیابی می کنید؟

بعد از انقلاب دستاوردهای علمی کشور در بستر فرهنگی رشد کرد. ما امروزه در دنیا در حوزه فرهنگ و هنر حرف برای گفتن داریم، هنرمندان بسیار برجسته ای در حوزه های مختلف هنری پرورش داده ایم. در زمینه آفرینش های ادبی، صنایع دستی، شعر حماسی جنگ و... شاهد یک تحول عظیم بودیم. شعرهای قبل از انقلاب اشعاری مجرد و بی درد بود که فقط احساسات و عاطفه را بیان می کرد؛ البته تعداد محدودی شاعران ارزشمند هم داشتیم که باید از آنها به نیکی یاد کرد. خوشبختانه سرمایه های انسانی داریم که دنیا به آنها افتخار می کند، تعداد دانشگاه هایی که امروزه در رشته هنر وجود دارد قابل مقایسه با سالهای قبل از انقلاب نیست. در کل بعد از انقلاب در همه رشته ها نگاه و تولید نو به وجود آمد و هنر ارزش والای خود را دریافت کرد.

هنر ارزش والای خود را بعد از انقلاب به دست آورد/ قدرت نظامی ایران تضمین استقلال این کشور است

به نظر شما  قبل از انقلاب به استعدادهای جوانان بیشتر بها داده می شد یا بعد از انقلاب؟

از آنجا که دوران دانش آموزی و بخشی از دوران دانشجویی ام را قبل از انقلاب گذرانده ام، می توانم با یقین بگویم در آن سالها یک ظلم و بی‌عدالتی به جوانان القا می شد و توزیع عادلانه فرهنگ و هنر معنا نداشت. طی جهت گیری های غلط، تنها جوانان شهر تهران و یکی دو استان دیگر به کار گرفته می شدند که همین دیده نشدن ها، باعث خشونت جوانان و حضور چشمگیر آنان در تظاهرات شد. بهره مندی از استعدادهای جوانان و حتی میزان رشد جمعیت در سالهای بعد از انقلاب تفاوت چشمگیری با دوران حکومت طاغوت داشته است.

به عنوان یک مسئول و چهره انقلابی بفرمایید که مسئولین فعلی ما در کشور تا چه حد در راستای آرمان های انقلاب حرکت می کنند؟

یکی از آسیب ها و آفت های جدی برای هر انقلاب، سست شدن پایه های آن در طول زمان است. بسیاری از حرکت هایی که در کشورهای دیگر به وجود آمدند، دچار این آفت شده و حتی به مرور زمان سردمداران آن جنبش به مخالفانش تبدیل شدند. اما درباره انقلاب اسلامی می توان گفت چون محور ایدئولوژی آن اسلام بود تا حد زیادی از آفت ها در امان ماند. گرچه ماهم در انقلاب یکسری ریزش ها داشتیم اما در مقابل رویش های بسیار جدی رخ داد.  طبق فرمایش مقام معظم رهبری این افراد به دلیل عدم شناخت، بصیرت و توانمندی لازم از حرکت قطاری که به سوی قله موفقیت می رود، جامانده اند.  

جایگاه امروزی کشورمان در منطقه و جهان رضایت بخش است؟

امروزه قدرت نظامی ایران یکی از قدرت های جهان و تضمین استقلال کشور است. در حال حاضر در بسیاری از حوزه های اقتصادی خودکفا هستیم، در حوزه علم و فناوری قبل از انقلاب جایگاهی نداشتیم و در بسیاری از شهرها پزشک های خارجی مشغول طبابت مردم بودند، اما امروزه در رشته های مختلف حرف برای گفتن داریم؛ برای مثال در تولید علم نانو کشور اول منطقه و چهارمین کشور جهان هستیم.

رسالت مهم شما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای صیانت از انقلاب اسلامی چیست؟ 

یکی از اتفاق های بسیار خوب بعد از انقلاب، تاسیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده است. این سازمان می تواند نقش تاثیرگذاری در جریان سازی فرهنگی داشته باشد و تا به امروز هم حرکت رو به جلو و فزاینده ای داشته ایم. ظرفیت های کم نظیر ساختاری و انسانی در بخش فرهنگ و هنر، دارا بودن بزرگترین شبکه آموزش غیررسمی با بیش از ۲۰۰۰ مربی، در اختیار داشتن حدود ۱۰۷ کتابخانه مجهز و دارا بودن سالن های سینمایی مناسب و به روز از داشته های سازمان فرهنگی هنری است که به نظر من باید نمونه این سازمان را در استان های دیگر نیز بنا کنند.

برای تحقق شعار تهران شهر امید چه برنامه هایی دارید؟

رویکرد ما در سازمان این است که برنامه ها را برای اقشار مختلف جامعه و در اقصی نقاط شهر برگزار کنیم. فکر می کنم تا به امروز موفق هم بوده ایم؛ مجموع مخاطب برنامه های سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۷، حدود ۱۸ میلیون نفر بوده است. بهترین شاخص برای ارزیابی عملکرد یک مجموعه، توانمندی آن سازمان یا نهاد در جلب مشارکت مردم است. سازمان فرهنگی هنری فقط در ویژه برنامه های «بهار مهربانی» توانست ۵۰۰ هزار نفر از مردم تهران را درگیر امور اجرایی کند که این کارنامه موفقی است.

مدیر منتقد و انتقاد پذیری هستید؟

بله به نظرم انتقاد بستر رشد هر مدیر را فراهم می کند؛ مدیر موفق نکات را می شنود و در امور مشورت می کند.

حالا که مدیر انتقادپذیری هستید، بفرمایید دلیل برگزار نشدن جشنواره فیلم و تئاتر شهر و مشق صلوات که مهمترین جشنواره های سازمان شما هستند، چه بود؟

امسال به جای ورکشاپ، نمایشگاه های «مشق صلوات» را در فرهنگسرای بهاران برگزار کردیم. جشنواره فیلم و تئاتر شهر به علاوه چند برنامه مهم دیگر هم به دلیل مشکلات مالی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال 97 برگزار نشد.

توصیه شما به نسل جوان برای دفاع از انقلاب؟

امروزه بیشتر کشورهای جهان با تحریم ها و... در صدد هستند که انقلاب اسلامی را از پا درآورند؛ اما به یاد داشته باشیم که شکست اسرائیل از غزه دو میلیون نفری، مقاومت سوریه و یمن و نابودی داعش از برکات همین انقلاب است. پس باید در این شرایط سخت قدرتمندانه پای آرمان های انقلاب بایستیم.

گفتگو از زهرا علیزاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار