حداد عادل گفت: دلیلی نداریم در انتخاب معلم اینگونه منفعل باشیم، اما متاسفانه این رویکرد انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نشست هم‌اندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (بعد از انقلاب) که صبح امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: مدرسه تراز تمدن الگوی اسلامی خوب است، اما باید تعریف کنیم که این مدرسه باید چگونه باشد و در سند تحول چگونه به آن پرداخته شده است.

کسی با سند تحول مخالف نیست

وی ادامه داد: سند تحول سندی نیست که کسی با آن مخالف باشد هرچند ممکن است به دلیل اختلاف در سلایق برخی با بخش‌هایی از آن یا عباراتی در آن مخالف باشد، اما محتوا همان حرف‌های منطقی، اسلامی و تربیتی است که به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و به تصویب رسید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه باید دید چقدر از سند اجرا شده است، گفت: برای اجرا ۲ راه وجود دارد؛ اول آنکه جبهه‌ای عمل کنیم و روش بعدی این است که بخش‌های اولویت دار را انتخاب کنیم و روی آن متمرکز شویم.

حدادعادل افزود: آموزش و پرورش اکنون توان اجرای جبهه‌ای سند را ندارد و گواه این مدعا وضعیت فعلی آموزش و پرورش است که کمبود نیرو یکی از محدودیت هاست.

سازوکار تربیت معلم عامل  درگیری  با وزارت علوم 

وی به موضوع تربیت معلم اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب تربیت معلم تا دوره راهنمایی بر عهده آموزش و پرورش و بعد از آن بر عهده دانشگاه‌های تربیت معلم یا همان دانش‌سرای عالی سابق بود، گفت: بعد از انقلاب این سازوکار باعث درگیری ما با وزارت علوم شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: خیلی تلاش کردیم همان موضوع که در وزارت بهداشت اتفاق افتاد در آموزش و پرورش هم محقق شود و در نهایت بعد از بررسی‌های بسیاری مجوز تاسیس دانشگاه فرهنگیان را گرفتیم که این دانشگاه در اختیار آموزش و پرورش باشد، اما سوال اینجاست که این دانشگاه چقدر به اهداف نزدیک شده است.

حدادعادل افزود: بنابر آمار مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۰، حدود ۳۲۰ هزار معلم در آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان تا چهار سال فکر نمی‌کنم بیشتر ۷۰ هزار نفر باشد که برای جبران همه خروجی‌ها قرار بر این شد که از لیسانسه‌های سایر دانشگاه کمک بگیریم.

وی به معلمان حق التدریس اشاره کرد و گفت: هر سال می‌گوییم ساماندهی معلمان حق التدریس بار آخر است، اما باز ۲ سال دیگر گروهی از معلمان حق التدریس به نمایندگان فشار می‌آوردند و آن‌ها برای آنکه مردم را راضی نگه دارند تا در دوره بعد رای بیاورند این خواسته را می‌پذیرند، هرچند که این سازوکار برای رای آوردن نتیجه ندارد؛ از طرفی دیگر هم آموزشیاران نهضت مدعی معلم شدن می‌شوند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: دلیلی نداریم در انتخاب معلم اینگونه منفعل باشیم، اما متاسفانه این رویکرد انجام می‌شود.

راه اصلاح آموزش و پرورش تربیت معلم است

حدادعادل بیان کرد: شهید رجایی اعتقاد داشت راه اصلاح آموزش و پرورش تربیت معلم است و باید تربیت معلم شبانه روزی باشد، بهترین افراد هم جذب شوند تا در نهایت افراد بهتر از گذشته تربیت شوند و به مدارس بروند، اما الان می‌گویند ما جا و امکانات نداریم.

وی تصریح کرد: آرزو دارم هر که می‌خواهد معلم باشد چهار سال در دانشگاه فرهنگیان یا همان تربیت معلم دوره ببیند یا نهایت فارغ‌التحصیلان لیسانسه یک سال دوره ببینند، اما آنقدر میان دستگاه‌های مختلف کار‌های اداری پیچیده وجود داشت که سال گذشته دوره یک ساله، یک ماهه بود که تفاوتی با معلمان حق التدریس نداشت.

باید قبل از هر کاری سراغ تربیت معلم برویم

حدادعادل بیان کرد: به جای همه کار‌ها سراغ تربیت معلم برویم و آن را سامان دهیم، اگر معلم درست تربیت کنیم معلمان می‌دانند چطور عمل کنند و حتی در این شرایط می‌توانیم اجرای سند تحول را مدرسه محور دنبال کنیم، اما اکنون این موضوع را رها کردیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
آقای عادل متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
باید به سیستم آموزشی بیشتر توجه شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
به کجا داریم میریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
هر دم از این باغ بری میرسد
Iran (Islamic Republic of)
حق التدریس
۱۵:۱۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
آقای عادل متاسفم
آخرین اخبار