معاون فنی و زیر بنائی راه‌آهن ساخت خطوط اصلی در شبکه ریلی را از جمله دستاورد‌های چهل‌ساله انقلاب اسلامی در این اداره عنوان کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مازیار یزدانی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ۶ هزار و ۴۹۶ کیلومتر خط اصلی در شبکه ریلی احداث‌شده است، گفت: این خطوط شامل خطوط جدید، خطوط دوم و سوم، خطوط حومه‌ای و خطوط برقی هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر احداث خطوط جدید، در حوزه زیرساخت اقدامات متنوعی برای توسعه خطوط ریلی انجام‌شده، افزود: در عین حال پس از انقلاب، بازسازی و نوسازی خطوط فرسوده شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفت و ۴ هزار و ۷۰ کیلومتر از این خطوط بازسازی و بهسازی شد. همچنین بهسازی روسازی شبکه ریلی نیز به ۶ هزار و ۳۸۸ کیلومتر رسید.

معاون فنی و زیر بنائی راه‌آهن با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات بیشتر ریلی، ۲۳۴ ایستگاه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک قطار‌ها مجهز شدند، اضافه کرد: از جمله اقدامات انجام شده این معاونت پس از انقلاب، تراک بندی ۲ هزار و ۶۸۷کیلومتر، تجهیز و نوسازی علائم الکتریکی ۱۹۵ ایستگاه، احداث گذرگاه‌ها و تبدیل ۲۰۰ تقاطع همسطح به غیر همسطح است.

یزدانی در مورد پروژه‌های در دست اجرا گفت: خط دوم بافق – زرین‌شهر، اهواز – اندیمشک، تراک بندی خطوط شبکه ریلی در محور بافق – بندرعباس، از جمله پروژه‌های در دست این معاونت قرار دارد و تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه خط دوم تهران – قزوین، خط سوم و چهارم تهران – گرمسار و خط دوم قزوین – زنجان، از جمله پروژه‌های در حال اجرا دست اجرای این معاونت است، افزود: آغاز عملیات اجرایی برقی سازی در محور‌های تهران – مشهد، گرمسار – اینچه برون و آغاز عملیات اجرایی احداث راه‌آهن سریع‌السیر در محور تهران – قم – اصفهان نیز از دیگر برنامه‌های در حال اجرای این معاونت است.


بیشتر بخوانید: دستیابی به رکورد جابه‌جایی ۳۵ میلیارد تن کیلومتر تا پایان امسال


 

اهم اقدامات انجام شده در چهل ساله گذشته

  • احداث خطوط اصلی در شبکه ریلی به میزان ۶۴۹۶ کیلومتر (شامل خطوط جدید، خطوط دوم و سوم، خطوط حومه‌ای و خطوط برقی)- بازسازی و نوسازی خطوط فرسوده‌ی شبکه ریلی به میزان ۴۰۷۰ کیلومتر- بهسازی روسازی شبکه ریلی به میزان ۶۳۸۸ کیلومتر
  •  تجهیز ایستگاه‌ها به سیستم کنترل اتوماتیک قطار‌ها به میزان ۲۳۴ ایستگاه- تراکبندی خطوط شبکه ریلی به میزان ۲۶۸۷ کیلومتر- تجهیز و نوسازی علائم الکتریکی ایستگاه‌ها به میزان ۱۹۵ ایستگاه- احداث گذرگاه‌ها و تبدیل تقاطعات همسطح به غیر همسطح به میزان ۲۰۰ دستگاهاهم پروژه‌های درحال اجرا- احداث خط دوم بافق
  •  زرین شهر (بهره برداری ۳۰۰ کیلومتر تا پایان سال۹۷)- احداث خط دوم اهواز- اندیمشک (بهره برداری تا پایان سال ۹۷)- تراک بندی خطوط شبکه ریلی در محور بافق- بندرعباس (بهره برداری تا پایان سال۹۷)- احداث خط دوم تهران- قزوین (بهره برداری در سال ۹۸)- احداث خط سوم و چهارم تهران- گرمسار (بهره برداری در سال ۹۸)- احداث خط دوم قزوین- زنجان (بهره برداری در سال۹۸)- آغاز عملیات اجرایی برقی سازی در محور‌های تهران- مشهد و گرمسار- اینچه برون- آغاز عملیات اجرایی احداث راه آهن سریع السیر در محور تهران- قم- اصفهان


اقدامات صورت گرفته در حوزه زیر ساخت 

گفتنی است در ادامه اهم اقدامات صورت گرفته در دوران پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه زیرساخت شبکه ریلی توسط شرکت راه آهن از نظر می‌گذرد:

۱. تعمیر و نگهداری زیرساخت شبکه ریلی به طول ۱۸ هزار کیلومتر معادل به صورت سالانه ۲. احداث خطوط دوم و سوم و... و اصلاح مسیر به میزان ۹۱۷ کیلومتر معادل در محور‌های بافق- زرین شهر، قزوین-زنجان، اهواز- اندیمشک۳. احداث خطوط حومه‌ای اطراف کلانشهر‌های تهران، قم، اهواز و مشهد به میزان ۶۱۷ کیلومتر معادل۴. تراک بندی خطوط شبکه ریلی در محور‌های تهران- مشهد و بافق- بندرعباس به میزان ۲۶۸۷ کیلومتر ۵. تجهیز ایستگاه‌ها به سیستم کنترل اتوماتیک قطار‌ها (ATC) به میزان ۲۳۴ ایستگاه ۶. بازسازی و نوسازی خطوط شبکه ریلی به طول ۴۰۹۰ کیلومتر۷. بهسازی خطوط شبکه ریلی به طول ۶۴۱۰ کیلومتر۸. مقاوم سازی و افزایش بار محوری شبکه به میزان ۱۵۴۲ کیلومتر۹. برقی سازی خطوط شبکه ریلی به میزان ۱۹۶ کیلومتر در محور‌های تبریز- جلفا و تبریز- آذرشهر۱۰. آغاز عملیات اجرایی اولین خط سریع السیر کشور (تهران- اصفهان) در سال ۱۳۹۳،۱۱. انعقاد قرارداد به منظور آغاز عملیات اجرایی خط برقی تهران- مشهد و گرمسار- اینچه برون 

پروژه‌های در حال اجرا

همچنین بر اساس اعلام این معاونت، پروژه‌های در حال اجرا توسط شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل نیز به شرح زیر است: ۱ قزوین - رشت - بندر انزلی ۲ رشت - آستارا ۳ همدان - سنندج

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
راه اندازی کنین دیگه قطارسریع السیر تهران قم اصفهان راااااااااخواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
توروخداااااابه فکرراه اندازی هرچه سریع تر قطارسریع السیر تهران اصفهان باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
راه اندازی کنین قطارسریع السیر تهران قم اصفهان را توروخداااااااااااا ممنون باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
ممنون
آخرین اخبار