معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: نخستین پیست حرفه‌ای دوچرخه سواری کشور در شیراز راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجتبی زوربخش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در یک کنفرانس خبری بیان کرد: جلساتی با شهردار منطقه ۴ و هیئت دوچرخه سواری برگزار و طی آن تمام ساز و کار‌های ساخت یک پیست حرفه‌ای دوچرخه سواری بررسی شده و در حال تلاش هستیم که تا قبل از ایام نوروز ۹۸ این مهم راه‌اندازی و قابل استفاده برای دوچرخه سواران شود.

وی با اشاره به سهم یک درصدی کلانشهر شیراز در استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی، افزود: در حالی سهم شیراز یک درصد است که در تکلیف شهرداری کلانشهرها، استفاده ۶ درصدی در سبد سفر‌های درون شهری از دوچرخه پیش‌بینی شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: طی تحقیقات به عمل آمده حاصل از بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک توسط دانشگاه شیراز، راه‌اندازی پیست دوچرخه سواری به طول ۲۲ کیلومتر در فاز یک نقاط پرتردد و عموما دارای ایستگاه مترو در دستور کار قرار گرفت.

زوربخش بیان کرد: فاز نخست پیست دوچرخه سواری به عنوان خطوط مکمل تغذیه رسان مترو از ایستگاه نمازی به سمت ملاصدرا، ملاصدرا به سمت رحمت آباد و قصردشت، قصردشت به سمت باغ عفیف‌آباد و باغ عفیف‌آباد به سمت بلوار ستارخان در دو مسیر اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: شاخص جمعیت و تراکم مراکز تجاری در فاز اول به عنوان محور مهم در راه‌اندازی خطوط دوچرخه سواری در دستور کار قرار گرفت و ایستگاه مترو نمازی، شهید آوینی، ایستگاه شهید مطهری، ایستگاه شاهد و نهایتا ایستگاه معالی‌آباد پنج ایستگاهی است که پیست دوچرخه سواری در مجاورت آن‌ها ایجاد شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه در فاز بعدی بلوار کریمخان زند با محوریت دو ایستگاه مترو امام حسین (ع) و زند در دستور کار قرار خواهد گرفت، ادامه داد: کلانشهر شیراز پتانسیل ایجاد ۲۳۸ کیلومتر مسیر دوچرخه را دارد که با مطالعات انجام شده در یک مسیر ۶۰ کیلومتری، در حال حاضر ۲۲ کیلومتر آن اجرایی شده و مابقی در دستور کار قرار دارد.

زوربخش افزود: ۱۸ کیلومتر از مسیر ۲۲ کیلومتری پیست دوچرخه در فاز یک مجهز به چهار کانکس دوچرخه شده است، اظهار کرد: در راستای اشاعه سیاست‌های تشویقی و فرهنگ استفاده بیشتر از دوچرخه با نظر مساعد شهردار و اعضای شورای شهر شیراز، مقرر شده که در سه ماه اول دوچرخه رایگان در اختیار شهروندان گذاشته شود.

وی گفت: استفاده از دوچرخه به مدت سه ماه برای شهروندان در دو ساعت اول رایگان و هر نیم ساعت مازاد، ۵۰۰ تومان از افراد گرفته می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به تهیه یک نرم‌افزار هوشمند ویژه استفاده از دوچرخه در مسیر‌های پیش‌بینی شده، تصریح کرد: این نرم‌افزار مجهز به اعلام میزان عرضه و تقاضای دوچرخه در مسیر‌های مشخص، جی‌پی‌اس و مکان‌یاب است.

زوربخش افزود: این مهم یکی از بهترین نمونه‌های کشوری است که در آینده‌ای نزدیک بر روی دوچرخه‌ها نصب خواهد شد.

وی بیان کرد: میزان اعتبار برآورد شده برای انجام زیرساخت‌های راه‌اندازی پیست دوچرخه در فاز یک بالغ بر شش میلیارد تومان است و تاکنون ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: مسیر‌های پیش‌بینی شده دوچرخه سواری در فاز یک دارای بیمه سرنشین و راکب شده است.

زوربخش گفت: در منطقه ۸ شیراز که بافت تاریخی در آن مستقر شده نیز با همکاری یک سرمایه‌گذار کانکس‌های دوچرخه پیش بینی شده و دسترسی به مراکز تاریخی و سیاحتی با دوچرخه در حال بررسی و اجرا قرار دارد.

وی مسیر‌های پیش‌بینی شده راه‌اندازی پیست دوچرخه در فاز دو را نیز اعلام کرد و افزود: آرامگاه سعدی به باغ دلگشا، باغ دلگشا به چهارراه حافظیه و باغ جهان‌نما، چهار راه حافظیه به میدان اطلسی و میدان اطلسی به بلوار کریمخان زند از مسیر‌های تعریف شده فاز دو است که به زودی در دستور کار قرار خواهند گرفت.

رئیس مرکز مطالعات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه سهم استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی شیراز در سال ۶۹ بین ۸ تا ۹ درصد بوده که در سال ۷۸ به ۳ درصد و امروز به ۱ درصد کاهش یافته است، چرایی سیر نزولی استفاده از دوچرخه در شیراز را افزایش تولید خودرو و استفاده از خودرو با مالکیت شخصی دانست و اظهار کرد: استفاده از دوچرخه، موجب کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان می‌شود.

قاسم حبیب‌آگهی گفت: بابت انجام مطالعه از شورای شهر و شهرداری شیراز پول مازاد بر قرارداد درخواست نشده و تا یک ماه دیگر هم مطالعات در این باره به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام/چ

ساخت پیست حرفه‌ای دوچرخه کشور در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار