فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اعتماد به جوانان باید جایگزین وابستگی به غرب شود، گفت:  ما نیرو‌های فکری خوبی داریم که اگر به آن‌ها اعتنا شود به خصوص جوان‌های فرهیخته اهل دانش و اندیشمند می‌توانند کلی به پیشنهاد‌های خوب منطبق بر چشم‌انداز و اسنادبالادستی کشور بدهند که ایران در جامعه بین الملل مطرح کند.


اصرار دولت برای عضویت در لوایح مرتبط با FATF جای تعجب دارد/اروپا حق ندارد در سیاست‌های ایران در منطقه دخالت کندعشرت شایق، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه بانقد و بررسی لوایح مرتبط با FATF گفت: اروپایی‌ها در جریان مذاکرات برجام حضور خیلی فعالی داشتند اما بعد از اینکه آمریکا از آن اعلام خروج کرد، فرصت زمانی مناسبی داشتند که جواب آن‌ها را در اسرع وقت بدهند اما آن‌ها با تاخیر در این مسئله رفتار کردند.

شایق افزود: اروپایی‌ها با یک تاخیر معنادار شروط خود را اعلام کردند اول مشروط بر اینکه در نوع توزیع تجاری و کالا‌هایی که می‌خواهد رد و بدل شود و دوم دخالتی را در سیاست‌های داخلی و حاکمیت ایران داشته باشند.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی اظهار داشت: این شروط در حالی مطرح شده است که کسی حق ندارد در تصمیم گیری و قوانین دیگر کشور‌ها دخالت کند خصوصا در تصمیم گیری‌ها در ارتباط با رابطه دیپلماسی و همچنین قدرت دفاعی و نظامی آن کشور باشد.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: اروپا حق ندارد در سیاست‌های ایران در منطقه دخالت کند، اما این شرط گذاشتن‌ها که متاسفانه به دلیل رفتار‌های منفعلانه حوزه سیاست خارجی کشور اتفاق افتاده است در حالی که اگر همان زمانی که مطرح شد مسئولان سیاست خارج کشور تصمیم مقتدرانه‌ای می‌گرفتند خیلی مناسبتر از این بود که اکنون بخواهند رفتار منفعلانه‌ای داشته باشند، زیرا به اروپا هم نمی‌توان امیدی داشت.

شایق گفت: وقتی بحث تحریم پیش می‌آید، کارکرد تجاری آمریکا و اروپا را با ایران مقایسه می‌شود، لذا اروپا رفیق و هم پیمان خود در حوزه تجاری اش را که روابط تجاریش بسیار بالاتر از ایران است، را ترجیح می‌دهد و منافع آمریکا را حفظ می‌کند.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در اشاره به ضرورت دقت بیشتر برای پذیرش لایحه پالرمو خاطرنشان کرد: این یک لایحه نیست بلکه سند است که دولت ما تحت عنوان یک لایحه آن را به مجلس آورد، در دنیا بسیاری سند و لایحه وجود دارد که خیلی از کشور‌ها عضو آن نیستند، جای تامل و تعجب است که دولت خیلی اصرار دارد که هر کنوانسیونی که در دنیا مطرح می‌شود حتما عضو آن شویم.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل افزود: این خیلی سوال برانگیز است خود آمریکا که مدعی بعضی از این کنوانسیون‌هایی است که در آن عضویت ندارد و یا در جامعه اروپا خیلی از آن‌ها عضو نیستد، در نتیجه چه اصراری است که جمهوری اسلامی باید عضو شود نمی‌دانیم وقتی می‌گویند باید یعنی قانون را دور بزنیم و ما هیچ بایدی نداریم.

شایق ادامه داد: اسناد و کنواسیون‌های بین المللی یک امور به اصطلاح پیشنهادی هستند و سازمان ملل هم یک NGO بزرگ بین دولت‌ها است که ایران هم در آن حق عضویت دارد ولی به اندازه حق عضویتی که داده می‌شود از آن استفاده نمی‌شود.

وی افزود: تنها بهره‌برداری ایران از عضویت در سازمان ملل این است که آن‌ها چه سندی مطرح می‌کنند که ایران باید در آن عضو شود، در سیاست ما لحن آمرانه سلطه جو معنا ندارد چراکه ایران کشور مستقلی است، اما آن‌ها می‌گویند که شما تحت سیطره ما هستین و ما بر شما مسلط هستیم.

شایق با بیان اینکه اعتماد به جوانان باید جایگزین وابستگی به غرب شود، تصریح کرد: رفتار دولتمردان و برخی از افراد مجلس واقعا تعجب‌آور و قابل تامل است لذا ما اگر می‌خواهیم حرکت فعالانه داشته باشیم و خودمان می‌توانیم پیشنهاد دهیم لذا ما نیرو‌های فکری خوبی داریم که اگر به آن‌ها اعتنا شود به خصوص جوان‌های فرهیخته اهل دانش و اندیشمند می‌توانند کلی به پیشنهاد‌های خوب منطبق بر چشم‌انداز و اسنادبالادستی کشور بدهند که ایران در جامعه بین الملل مطرح کند.

نماینده ادوار مجلس افزود: چرا ایران باید ریزه خوار سفره بین الملل باشد، ایران یک کشور مقتدر و از کنشگران فعال و موثر جامعه بین الملل هست لذا برای دولت باید وجود ندارد پیشنهاد می‌شود کارشناس‌های خبره بررسی این پیشنهادات را بیطرفانه به دور از گرایش‌های سیاسی بررسی کنند، قانون اساسی، اسناد بالادستی و شرع مقدس مدنظر قرار داده شود، منافع کشور و سیاست‌های کلان نظام در نظر گرفته شود، نیازی به مناشقات و مجادلات داخلی نیست وقتی اساس کار حفظ منافع ملی در سطح بین الملل باشد.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر لایحه‌ای تصویب نشد، قرار نیست که جامعه را به یک حرکت دو قطبی و مخالف و موافق تبدیل کنند، این روز‌ها برخی اعضای دولت به دنبال این است که دیو و دلبر درست کنند و با وجود همه وعده‌های انجام نشده‌ دولت خیلی دوست دارد خودش را دلبرو دیگران را دیو نشان دهد لذا پالرمو هم یکی از همین اسناد است که باید مراحل قانونی را طی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، fatf ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار