چهل چراغ روشن؛

دستاوردهای انقلاب ثمره خودباوری و خوداتکایی/ از رشد و توسعه شهر ها تا عمران و آبادانی روستاها

چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را پشت سر نهادیم و اینک در طلیعه چهل و یکمین بهار انقلاب تبیین دستاوردهای انقلاب در جای جای ایران اسلامی نشان از سرعت توسعه و پیشرفت در تمامی زمینه ها دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل فقر و محرومیت ناشی از کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و عمرانی، نبود آب شرب سالم و برق و گاز و دیگر امکانات حداقلی زندگی در دوران حکومت پهلوی به چهره واقعی شهرها و روستاهای کشور تبدیل شده بود.

پس از پیروزی انقلاب و روی کار آمدن حکومت عدالت محور در ایران، پیشرفت و توسعه در بخش های مختلف اقتصادی عمرانی پزشکی و سلامت آموزشی و علمی فرهنگی سرعت گرفت و خدمات رسانی و زدودن فقر و محرومیت از چهره شهرها و روستاهای کشور به سرعت آغاز گردید.

اکنون بعد از گذشت ۴۰ سال از آن زمان توسعه و آبادانی و پیشرفت در شهرها و روستاها و حتی نقاط محروم و صعب العبور کشور که در سایه انقلاب و به همت تلاش های شبانه روزی جوانان و متخصصان پرورش یافته در دامان و مکتب انقلاب حاصل شده است که به هیچ عنوان قابل مقایسه با زمان طاغوت نیست و این پیشرفت ها همچنان ادامه دارد.

استان اردبیل قبل از انقلاب یکی از شهرهای محروم کشور بود، امکانات و خدمات آنچنانی در این شهر وجود نداشت مردم از داشتن حداقل ترین امکانات زندگی محروم بودند.

با پیروزی انقلاب و استان شدن اردبیل ۱۵ سال بعد از پیروزی انقلاب اقدامات توسعه ای و عمرانی در اردبیل با سرعت شروع گردید و هزاران طرح عمرانی اقتصادی پزشکی و سلامت علمی و آموزشی صنعتی فرهنگی کشاورزی به بهره برداری رسید و چهره این استان را از یک شهر محروم به یک استان توسعه یافته و قطب کشاورزی و صنعتی و علمی شمالغرب کشور تبدیل کرد و همچنان تلاش های شبانه روزی فرزندان و متخصصان انقلابی این استان برای پیشرفت روزافزون اردبیل ادامه دارد.

در این گزارش سعی شده است تا بخشی کوچک از هزاران دستاورد انقلاب در استان اردبیل ذکر شود.

از ریشه کنی بیماریها تا توسعه تجهیزات پیشرفته پزشکی

از دستاوردهای مهم و اساسی انقلاب برای استان اردبیل رشد و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی بود. زمانی بود که کمبود امکانات پزشکی و بهداشتی و درمانی باعث شیوع انواع بیماری ها شده و مرگ و میر گسترده ای را باعث شده بود اکنون در چهارمین دهه از انقلاب بخش بهداشت و درمان و تجهیزات پزشکی و درمانی استان به قدری پیشرفت یافته که بیماران کشور های همسایه این استان را مقصد خود برای درمان ودریافت خدمات پزشکی انتخاب کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل در تشریح دستاوردهای انقلاب در حوزه پزشکی استان تاسیس این دانشگاه را از برکات نظام برای استان ذکر کرد و گفت: بعد از تاسیس دانشگاه در سال ۱۳۷۲ پیشرفت های قابل توجهی در بخش درمان و زیرساخت های آموزشی و درمانی و بهداشتی صورت گرفت.

دستاوردهای انقلاب ثمره خودباوری و خوداتکایی/ از رشد و توسعه شهر ها تا عمران و آبادانی روستاها

دکتر قدرت اخوان اکبری با بیان اینکه تعداد شبکه های بهداشتی و درمانی استان از ۴ شبکه به ده شبکه در ده شهرستان افزایش یافته است اظهار داشت: تعداد بیمارستان های استان قبل از انقلاب هفت باب بود که کاربری درمانی داشت که بعد از پیروزی انقلاب تعداد ۱۷ باب بیمارستان با کاربری درمانی و آموزشی در سطح استان احداث گردیده است.

وی تعداد تخت های فعال در سطح استان قبل از انقلاب را ۵۰۰ تخت عنوان کرد و افزود: این تعداد اکنون به دو هزار و ۱۴ تخت افزایش یافته است که این میزان تخت تا سال ۱۴۰۴ به چهار هزار تخت افزایش خواهد یافت.

این مسئول بهداشت و درمان استان با اشاره به اینکه قبل از انقلاب هیچ تخت ویژه ای در مراکز درمانی سطح استان وجود نداشت از فعال بودن ۳۴۱ تخت ویژه بستری آی سی یو، سی سی یو، پی آر سی یو، وی آی پی و دیالیز در استان خبر داد.

اخوان اکبری همچنین به توسعه و تجهیز مراکز بیمارستانی به پیشرفته ترین دستگاههای تشخیصی و درمانی اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از انقلاب هیچ دستگاه پیشرفته پزشکی در استان وجود نداشت که از برکات انقلاب و در راستای توسعه تجهیزات پزشکی و درمانی، هفت مورد دستگاه سی تی اسکن دولتی و دو مورد خصوصی و نیز یک مورد دستگاه رادیو تراپی پیشرفته دولتی و یک مورد خصوصی و همچنین یک دستگاه سی تی آنژیو خرید و در مراکز درمانی استان راه اندازی گردیده است.

توسعه زیرساخت های عمرانی از برق رسانی تا سدسازی

یکی دیگر از بخش هایی که به برکت انقلاب توسعه یافته و زیر ساخت توسعه و پیشرفت سایر بخش ها را باعث گردید توسعه شبکه برق در استان بود که در بازه ی زمانی ۴۰ سال رشد ۲۵ برابری داشته است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق اردبیل با اشاره به افزایش تعداد مشترکین شبکه برق استان گفت: در سال ۵۷ حدود ۲۲ هزار مشترک شبکه برق اردبیل بودند که امروز به ۵۴۲ هزار مشترک در پنج ماهه نخست سال ۹۷ رسیده است.

حسن محمدی به متوسط رشد سالانه  ۱۰۹ برابری قدرت نامی نیروگاههای استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این امتیاز از ۹ مگاوات در سال ۵۷ به ۹۸۴ مگاوات در سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است.

دستاوردهای انقلاب ثمره خودباوری و خوداتکایی/ از رشد و توسعه شهر ها تا عمران و آبادانی روستاها

وی طول خطوط انتقال برق در دوره پهلوی در استان صفر کیلومتر عنوان کرد که اکنون ۸۹۱ و سه دهم کیلومتر  طول خطوط انتقال برق در استان است.

همچنین افزایش تعداد پست های انتقال برق نیز از صفر به شش ایستگاه، افزایش تعداد کنتورهای برق از ۲۲ هزار دستگاه در سال ۵۷ به ۵۳۲ هزار دستگاه در سال ۹۷ از دیگر دستاوردهای شرکت برق استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گفته مدیر عامل شرکت برق استان اردبیل در حالی که قبل از انقلاب تنها ۲۰ روستا از نعمت برق بهره مند بودند تعداد روستاهای برخوردار از این نعمت تا سال ۹۷ را یک هزار و ۷۰۸ روستا برشمرد.

در بخش گازرسانی نیز بعد از پیروزی انقلاب اقدامات در خور توجهی در شهرها و روستاهای استان و به همت متخصصان شرکت گاز استان صورت گرفته است به طوری که اکنون حدود ۱۰۰درصد جمعیت شهری و ۹۹ درصد جمعیت روستایی از این نعمت برخوردار شده اند.

مدیر عامل شرکت گاز استان نیز با اشاره به این مطلب که قبل از انقلاب هیچ نقطه ای از استان گازرسانی نشده بود از بهره مندی تمام ۲۶ شهر استان از این نعمت سخن گفت.

فیروز خدایی تعداد مصرف کنندگان گاز شهری را ۴۶۴ هزار و ۳۰۰ مشترک برشمرد و افزود: در بخش صنعتی نیز یک هزار و ۳۶۰ واحد صنعتی مشترک شرکت گاز استان هستند.

وی از شبکه گذاری به طول ۹ هزار و ۳۲۰ کیلومتر در سطح استان خبر داد و بیان کرد: از دهه شصت شمسی تا به امروز با این میزان شبکه گذاری ۲۲۶ هزار و ۶۰۹ عدد انشعاب گازی وصل شده است که تعداد یک هزار و ۱۳۲ مورد از آن انشعاب روستایی بوده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب ۷۰ درصد مردم تحت پوشش خدمات آب قرار داشتند گفت: این میزان اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است و ۵۱ و ۶ دهم جمعیت استان یعنی ۱۷۶ هزار و ۲۵۳ خانوار انشعاب فاضلاب شهری هستند که در دهه شصت هیچ مشترکی در بخش فاضلاب شهری وجود نداشت.

یحیی سیف الهی توسعه و پیشرفت تصفیه خانه های مجاز در سطح استان را از خدمات ارزنده انقلاب برای برخورداری مردم از آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده عنوان کرد و افزود: هم اکنون ۸ تصفیه خانه آب شهری در دست اقدام و بهره برداری است.

در خصوص آبرسانی روستایی نیز بعد از پیروزی انقلاب ۱۱۹ هزار و ۷۹۲ مشترک در ۹۷۱ روستای اردبیل با جمعیت ۳۲۱هزار نفر از آب شرب سالم بهره مند شده اند.

فرامرز به نژاد سرپرست آبفار اردبیل  نیز با بیان این مطلب گفت: ۷۵ و ۴۱ درصد جمعیت روستایی در قالب ۹۵ هزار و ۷۸۰ خانوار روستایی تحت پوشش آبفار قرار گرفته اند.

وی طول خطوط انتقال آب روستایی در استان را نیز ۲ هزار و ۴۲۱ کیلومتر ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۲ هزار و ۵۸۴ متر مکعب خط انتقال آب روستایی در دست احداث است. همچنین ۷ مورد تصفیه خانه فاضلاب آب شرب روستایی در حال ساخت و بهره برداری است.

ساخت سدهای مخزنی و شبکه های آبیاری و شبکه های زهکشی مدرن از جمله اقدامات مهم و شاخص در جهت تامین آب شرب خانگی و کشاورزی منطقه بود که بعد از پیروزی انقلاب در استان اردبیل انجام یافته است.

اصغر سلیمان زاده با بیان اینکه با وقوع انقلاب تحول وصف ناپذیری در عرصه سدسازی استان اردبیل صورت گرفته است اظهار داشت: هم اکنون تعداد ۷ مورد سد مخزنی با حجم ۳۰۳ و ۹۹ میلیون متر مکعب در دست اقدام است که از آن جمله میتوان به سد بفراجرد، سد عمارت، پایاب سد خدا آفرین، سد تازه کند و سد احمد بیگلو اشاره کرد.

سلیمان زاده با بیان این که پیش از انقلاب ۷۲ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اجرا شده بود افزود: هم اکنون ۶ شبکه به وسعت ۸۹هزار و ۷۹۰ هکتار در دست ساخت و اقدام است.

دستاوردهای انقلاب ثمره خودباوری و خوداتکایی/ از رشد و توسعه شهر ها تا عمران و آبادانی روستاها

تحول عظیم در صنعت استان با اتکا به خودباوری

بخش صنعت و معدن استان اردبیل نیز یکی از بخش هایی بود بیشتر توسط متخصصان و مدیران خارجی اداره می شد و چندان پیشرفت نکرده بود و تقریبا به انزوای کامل فرو رفته بود که با پیروزی انقلاب و خودباوری و خود اتکایی صنعتگران و مهندسان داخلی صنایع از مونتاژ محور بودن به تولید داخلی روی آوردند به طوری که محصولات بسیاری از صنایع راهی قاره های مختلف جهان شدند.

به گفته رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل بخش صنعت در سطح ملی و استانی سهم آنچنانی در اقتصاد نداشت و ۱۵ درصد از تولید ناخالصی کشور را به خود اختصاص داده بود.

سید حامد عاملی سهم صنعت استان از مجموع تولید ناخالصی داخلی را نیز ۶ درصد خواند و گفت: بعد از وقوع انقلاب و در مدت چهار دهه تعداد ۹۹۸ مورد مجوز با سرمایه گذاری ثابت ۱۶۵ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۴۳ هزار نفر صادر گردیده است که با این میزان اشتغالزایی رتبه ۱۶ ملی را به خود اختصاص  داده است.

این مسئول سرمایه ثابت مجموع پروانه های مورد بهره برداری صنعتی استان را نیز ۲۰ میلیارد ریال برآورد کرده و ادامه داد: هم اکنون در مجموع یک هزار و ۱۲ واحد بنگاه صنعتی شامل ۹۵۷ بنگاه کوچک، ۲۹ واحد بنگاه متوسط و ۲۶ واحد بنگاه کلان است.

وی از ایجاد و وجود ۲۰ ناحیه صنعتی در استان خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر ۵۷ طرح بزرگ و کوچک صنعتی در حال احداث و راه اندازی است که نوید بخش افق های روشن و امیدوارکننده برای بخش صنعت استان است.

دستاوردهای انقلاب ثمره خودباوری و خوداتکایی/ از رشد و توسعه شهر ها تا عمران و آبادانی روستاها

 تربیت نخبگان و افزایش مرتبه علمی استان

قبل از پیروزی انقلاب هیچ مرکز و دانشگاه علنی در استان ایجاد نشده بود با پیروزی انقلاب و حاکمیت حکومتی که رشد و توسعه علمی در همه جوانب را سرلوحه برنامه های خود قرار داده بود اولین دانشکده استان در سال ۵۷ با ۳۰ دانشجو با عنوان دانشکده پزشکی راه اندازی گردید.

بعد از آن بر تعداد دانشکده ها و دانشجوها و رشته های تحصیلی این دانشگاه افزوده شد به طوری که تولیدات علمی این دانشگاه که توسط دانشجویان نخبه مقاطع مختلف تحصیلی تهیه و تولید می گردد در بسیاری از سایت ها و ژورنال های علمی جهان درج شده و این دانشگاه در زمره موثرترین دانشگاههای علمی و مهندسی کشور و منطقه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تاسیس دانشگاه محقق اردبیلی را گامی مهم برای پیشرفت علمی استان و کشور و از ثمرات انقلاب برای استان عنوان و اظهار داشت: دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان اولین و تنها دانشگاه دولتی استان اردبیل نقش مهمی را در پیشرفت و ارتقای رتبه علمی استان ایفا می کند.

عزیز حبیبی افزود: در این دانشگاه ده هزار و ۴۲۸ نفر دانشجو در ۲۲۶ رشته از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی و ۴۳ گروه آموزشی مشغول تحصیل هستند که ۳۷۵ نفر عضو هیات علمی در امر آموزش و تدریس این میزان دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی فعالیت می کنند.

وی افزایش سرانه فضای فیزیکی آموزشی را از دو هزار متر مربع در سال ۵۷ به ۱۱۵ هزار و ۸۰۸ متر مربع در سال ۹۷ از اقدامات مهمی دانست که در این راستا و درجهت توسعه کمی و کیفی دانشگاه در طول چهار  دهه صورت پذیرفته است.

قائم مقام وزیر علوم در استان اردبیل  ادامه داد: تعداد دانشکده های این دانشگاه نیز از یک دانشکده در سال ۵۷ به هشت دانشکده در سال ۹۷ رسیده است که همه این توسعه و پیشرفت ها در سایه استقرار نظام جمهوری اسلامی برای منطقه محرومی چون اردبیل حاصل شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی نیز در تشریح دستاوردهای علمی دانشگاه تولید ۵۱۰ عنوان مقاله Scopus۴۱۰ مقاله  ISI وWOSتالیف ۱۷۴ عنوان کتاب به زبان فارسی و ۱۴ عنوان کتاب به زبانهای دیگر را از جمله تولیدات علمی عنوان کرد که توسط دانشجویان و اساتید و هیات علمی دانشگاه تهیه و تدوین گردیده است که بسیاری از این مقاله ها صنعتی یا تجاری سازی شده است.

بضاعت پور همچنین با تاکید بر این نکته که دو نفر از اساتید و هیات علمی این دانشگاه در زمره یک درصد دانشمند علمی جهان قرار گرفته اند بیان داشت: در پنج سال گذشته ۲۹ مورد اختراع توسط اعضای ۱۶ مرکز دانش بنیان مستقر در دانشگاه به ثبت رسیده است.

اکنون و بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با نگاه به گذشته و مرور حوادث تلخ و شیرینی که بر ایران گذشته است در می یابیم پیشرفت ها و دستاوردهای که حاصل شده است چه میزان بوده؟ و دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی مناسب برای بازخوانی این دستاوردها و پیشرفت ها است اینکه فاصله محرومیت و پیشرفت از کجا تا کجا بوده؟ چه بودیم و چه شدیم؟ کجا بودیم و اکنون در چه جایگاهی قرار داریم؟

گزارش از وحیده دارایی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.