بهرامن گفت: سهم معدن در صادرات غیر نفتی ۲۰ درصد است که باید با ارائه برنامه‌های راهبردی افزایش یابد.

*******ویژه عید/////صنعت معدن ثروتی هست که نمیتواند زایش جدید در کشور داشته باشدبهرامن رییس خانه معدن  در گفت و گو خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ایران از نظر تنوع مواد معدنی در جایگاه نخست خاورمیانه قرار دارد و این موضوع یک مزیت است، اما بررسی ها نشان می دهد در کنار این مزیت، سهم کشور در صادرات محصولات معدنی پایین است.

بهرامن تصریح کرد: سهم سرمایه گذاری خارجی در انجام عملیات اکتشاف به طور چشم گیری کاهش داشته است و دلیل آن نداشتن استراتژی در بخش معدن است چرا که نتوانسته ایم سهم و جایگاه خود را با توجه به ظرفیت خوبی که کشور در حوزه معادن دارد به معنای واقعی در بخش اقتصاد کشور  و تولید نا خالص ملی نشان دهیم.

رییس خانه معدن افزود: صنایع معدنی می‌تواند در بعضی از بخش‌ها به یک بازوی محرک تبدیل شود و نمونه آن توانایی این بخش در صادرات غیر نفتی است که در مقایسه این صنعت با تمام صنایع درمی یابیم ۲۰ درصد از سهم صادرات غیر نفتی کشور در اختیار این صنعت است و با یک نگاه بهتر می‌توان این میزان را افزایش دهد.


بیشتر بخوانید: تست‌های استاندارد خودرو‌های داخلی در اروپا و ترکیه! / استاندارد خودروسازان در سال ۹۸ متحول می‌شود؟


بهرامن اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۳۹۰ تن استخراج از معادن کشور داشتیم،ولی متاسفانه سهم ما در صادرات در بعضی از بخش‌ها بسیار اندک است چرا که ظرفیت در معرفی این ثروت خیلی کم بوده و نتوانسته ایم آن را به معنای واقعی معرفی کنیم، ما باید بتوانیم برنامه‌های راهبردی خودمان را خیلی خوب تعریف کنیم تا بتوانیم سهم بیشتری در این بخش داشته باشیم.

رییس خانه معدن تصریح کرد: معدن بخشی است که نباید در کنار تکنولوژی‌های کهنه قرار گیرد، چون ثروتی هست که نمی تواند زایش جدید در کشور داشته باشد پس ما باید با بهترین تکنولوژی‌ها و بهترین سرمایه‌ها آن را به محصول با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم. برای بازار نفتی که عمدتا صادراتی است بخش معدن یکی از بخش‌هایی است که باید جذب سرمایه‌های مشروع در آن داشته باشیم.

وی افزود: بخش معدن علاوه بر قوانین جاری کشور قانونی مختص به خود دارد واین امر در تمام کشور‌های معدن خیز متداول است. قوانین این بخش باید دارای شفافیت باشد که سرمایه گذار در آن احساس ناامنی نکند و بتواند به راحتی ورود بکند و تسهیلاتی داشته باشد که سلیقه در آن تصمیم ساز نباشد و آنقدر مشخص و شفاف باشد که ورود رانت به هیچ وجه در آن صورت نگیرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار