اردکانیان گفت: با امضای­ تفاهم نامه بین ایران و عراق، ­ بازسازی صنعت برق عراق از جمله بازسازی نیروگاه‌های آسیب دیده این کشور، ​با کمک بخش خصوصی ایرانی انجام خواهد شد. ­

بازسازی صنعت برق عراق با تلاش بخش خصوصیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم امضای­ تفاهم نامه با وزیر برق عراق گفت: با امضای­ تفاهم نامه بین ایران و عراق، ­ بازسازی صنعت برق عراق از جمله بازسازی نیروگاه‌های آسیب دیده این کشور، ​ با کمک بخش خصوصی ایرانی انجام خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: همسان ­­سازی­ سیستم برق دو کشور، ساخت نیروگاه و کاهش تلفات انرژی در سیستم برق عراق، ​ از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

وی گفت: آموزش و تربیت نیروی انسانی به نحوی که همسایگان ما بطور شایسته بتوانند نیاز‌های توسعه و رشد خود را فراهم کنند از دیگر بخش‌های قابل اجراست.


بیشتر بخوانید: صادرات برق به عراق مطابق ضوابط ادامه خواهد یافت


شروع فصل جدید همکاری میان ایران و عراق

لو خطیب وزیر برق عراق نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این تفاهم نامه در خصوص انتقال برق به عراق است ادامه داد: صورت جلسه این تفاهم نامه در عراق امضا شد و­ در راستای آن برق ایران به عراق منتقل خواهد شد در شرایطی که این کشور از کمبود برق رنج می‌برد و البته هدف نهایی این تفاهم نامه گسترش همکاری‌های این دو کشور است.

وی با بیان اینکه دولت عراق آماده اجرایی کردن همه بند‌های این تفاهم نامه است گفت: برای پیگیری اجرایی شدن بند‌های این تفاهم نامه، ­ کارگروهی تشکیل می‌شود.

وزیر برق عراق، ­ گسترش شبکه برق عراق را از اولویت‌های امضای­ این تفاهم نامه برای دولت عراق دانست و ادامه داد: دادن شایستگی به کشور عراق که بتواند شبکه برق خود را کنترل و بهره برداری کند از دیگر نکات مورد نیز این کشور است، زیرا ما با کشور‌های زیادی صحبت کردیم و فقط ایران حاضر به همکاری با عراق شده است.

خطیب با بیان اینکه ما درحال بازسازی عراق هستیم افزود: اوضاع بد مالی برای همه کشور‌های دنیاست و ماهم پس از جنگ با داعش با این مشکل مواجه هستیم بنابراین ما به دنبال شرکت‌هایی هستیم که پروژه‌های ما را هرچه سریعتر عملیاتی کنند.

وزیر برق عراق گفت: هدف ما استمرار واردات برق و گاز نیست بلکه عراق کشوری غنی ­است؛ هدف اصلی ما ایجاد تعاون منطقه‌ای با کشور‌های همجوار است و سفر‌های من به همین دلیل انجام می‌شود، زیرا این همکاری سبب ایجاد بازار برق در منطقه و تامین منفعت همه کشور‌های این حوزه خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های انجام شده در زمینه صنعت و تکنولوژی در ایران، ​ ادامه داد: ما آماده همکاری در زمینه ها‌ی تحقیقاتی و آموزشی توسط ایرانی‌ها برای نیرو‌های عراقی هستیم، زیرا همه کشورها­ فقط به فکر فروش تجهیزارت هستند، اما ایران آماده انتقال تکنولوژی به عراق است.

در این مراسم تفاهم نامه بین وزیر برق عراق و وزیر نیرو ایران، معاونان دو وزارتخانه و شرکت توانیر ایران به امضا رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار