مشاهده شگفتی‌های زیرآب یکی از ماجراجویی‌های فوق العاده عصر حاضر است، اما این تفریح هیجان انگیز خطراتی متعدد به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان نوعی ساعت هوشمند رایانه‌ای مخصوص غواصان و افرادی که متخصص شیرجه زدن در آب هستند طراحی کرده‌اند که سبب افزایش قابلیت ارتباط آن‌ها با دیگران غواصان و کاهش خطر‌اتی می‌شود که افراد در زیر آب با آن مواجه هستند.
 

این دستگاه با نام (ceans S۱ Supersonic dive computer) می‌تواند به دریافت و ارسال سیگنال‌های فراصوت زیر آب بپردازد.
 
هر غواصی می‌داند که برقراری ارتباط در حالی که فرد زیر آب به سر می‌برد با دیگر غواصان یا افرادی که روی آب هستند مشکل است، با وجود استفاده از تجهیزات مختلف، غواصان هنوز باید از علامت‌های اشاره برای ارتباط با همدیگر استفاده کنند تا دیگران متوجه منظور یا سیگنال‌های ارسالی از سوی فرد غواص شوند.

این رایانه مخصوص غواصان برای رفع این مشکل می‌تواند مورد استفاده قرارگیرد و دارای سیستمی پیشرفته برای ارسال و دریافت سیگنال‌های فراصوت است.
 

این وسیله که بر روی مچ دست شناگران بسته می‌شود قابلیت‌های متنوعی ازجمله قطب نمای دیجیتالی، زمان سپری شده زیرآب، حداکثر عمق مجاز، عمقی که شناگردرآن به سر می‌برد، دمای آب، فاصله غواص با سطح آب و مواردی از این دست دارد.

اطلاعات بر روی یک صفحه نمایش ۲.۲ دهم اینچی (پنج و نیم سانتی متری) قراردارد و غواص می‌تواند با استفاده از فناوری بلوتوث قابل استفاده بر روی تلفن‌های همراه دارای سیستم عامل iOS / Android داده‌ها را از ساعت هوشمند به تلفن همراه خود در زمان حضور درخشکی منتقل کند.

همچنین در زمان غواصی زیرآب چنانچه کاربر بخواهد با دیگر غواصان ارتباط برقرارکند تنها با لمس یک دکمه بر روی ساعت رایانه‌ای خود سیگنال فراصوت از راه آب به دستگاه گیرنده غواصان دیگر می‌رسد.

کارشناسان اعلام کرده اند امواج فراصوت بسیار بهتر از امواج رادیویی در زیر آب حرکت می‌کنند و می‌توانند سیگنال‌های ارتباطی را با سرعت بالا و با کمترین خطا یا از دست رفتن اطلاعات از مبدا به مقصد برسانند.

هر پالس سیگنال فراصوت ارسالی به وسیله این ساعت رایانه‌ای (Oceans S۱) در محدوده بیش از ۱۵ متری اطراف خود پخش می‌شود.

وزن ساعت رایانه‌ای حدود ۹۵ گرم است و تا عمق ۵۰ متری زیر آب قابلیت استفاده دارد. شارژ ساعت به صورت بدون سیم و پس از هر ده ساعت استفاده مورد نیازاست و می‌تواند اطلاعات ۵۰۰ غواص یا ۸۰ ساعت غواصی را در خود ذخیره کند.

قیمت این ساعت حدود ۱۱۳۳ دلار تخمین زده شده است.

منبع:Newatlas

انتهای پیام/

ساعت مخصوص غواصی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار