رئیس جمهور پیشین افغانستان بر ضرورت برگزاری لویه جرگه برای برون رفت از مشکلات این کشور تاکید کرد.

کرزی: ملت افغانستان از حضور آمریکا آزار دید/ برگزاری لویه جرگه ضرورری استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در حاشیه نشست صلح مسکو بر ضرورت برگزاری لویه جرگه برای برون رفت از مشکلات افغانستان تاکید کرد.

کرزی در خصوص حضور نیروهای خارجی در افغانستان اظهار داشت: «افغانستان باید توانایی حفاظت مرزهای خود را داشته باشد. دفاع از خاکمان وظیفه خود ما است و هیچ خارجی نمی تواند خاک ما را حفظ کند. دیدیم که نشد.»

رئیس جمهور پیشین افغانستان درباره ایجاد پایگاه های نظامی دائمی برای آمریکا پس از برقراری صلح در افغانستان گفت: «اگر آمریکا می خواهد در افغانستان پایگاه داشته باشد باید به ملت افغانستان مراجعه کند و این تصمیم را باید لویه جرگه مردم افغانستان بگیرد. نظامیان آمریکایی نه تنها نتوانستند از ما دفاع کنند، بلکه متاسفانه باعث آزار دهات و مردم افغانستان گردیدند.»

حامد کرزی افزود: «حکومت و مردم افغانستان باید به جهان اطمینان بدهند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان صورت نخواهد گرفت.»

وی تاکید کرد: «مسئولیت ما مردم افغانستان است تا به کشورهای همسایه و جهان اطمینان بدهیم که از خاک ما کسی متضرر نخواهد شد. هیچ گروه تروریستی و افراطی، هیچ حلقه مخرب نمی تواند در افغانستان جای پا پیدا کند و از افغانستان نمی تواند بیرون برود. این وظیفه ملی ما مردم افغانستان است و ما مکلف هستیم به جامعه جهانی این تضمین را بدهیم.»

رئیس جمهور پیشین افغانستان اضافه کرد: «شرایط برای برگزاری لویه جرگه فراهم شده است. لویه جرگه، مرجع اصلی مردم افغانستان در حالات اضطراری است و در حالت کنونی افغانستان این بهترین راه بیرون رفت از مشکلات موجود کشور می باشد، البته موقع برگزاری آن باید سنجیده شود تا آخر کار لویه جرگه باشد.»

کرزی افزود:‌ «من قبلا نیز برگزاری لویه جرگه را مطرح نموده بودم و اکنون نیز مطرح می کنم. در شرایط کنونی تصمیم آخری باید از طرف ملت افغانستان گرفته شود و بهترین مرجع تمثیل اراده ملت افغاستان لویه جرگه است.»

گفتنی است که در روزهای 16 و 17 دلو/ بهمن هیاتی حدود 70 نفره از سیاسیون افغانستان به رهبری حامد کرزی با نمایندگان طالبان در مسکو دیدار و گفتگو کردند.

این نشست در حالی برگزار شد که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به شدت از برگزاری آن انتقاد کرد و وزارت امور خارجه افغانستان نیز اعلام کرد که هیچ نماینده ای از دولت در آن شرکت نمی کند. دولت افغانستان تاکید دارد که هرگونه اقدام برای پیشبرد روند صلح افغانستان باید با محوریت دولت انجام شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار