جهاد دانشگاهی با سابقه کاری حدود سه دهه در حوزه فناوری های پزشکی، مهندسی، کشاورزی و دیگر حوزه های علمی، فرهنگی و فناوری دستاوردهای متعددی داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جهاد دانشگاهی ستاد انقلاب فرهنگی است که در سال ۱۳۵۹ برای تحقق اهداف انقلاب فرهنگی تشکیل شد؛ در واقع این نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی است.

‌این نهاد غیر دولتی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مستقل از نظر اداری و مالی در حال فعالیت است و چارچوب اختیارات قانونی آن از طریق هیئت امنای جهاد دانشگاهی به تصویب رسیده است.

این نهاد را می‌توان مولودی از انقلاب اسلامی دانست که در توسعه علم، فناوری و فرهنگ همچنین تعامل سازنده در عرصه ملی و بین المللی موفق ظاهر شده است همچنین درحوزه آموزش دستاوردهای قابل توجهی را می توان برای آن در نظر گرفت و اکنون تأسیس پنج دانشکده فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و معماری و علوم گردشگری را در کارنامه کاری خود دارد و بیش از ۲۴ هزار دانشجو و ۳۶۳ نفر هیئت‌علمی شامل ۲۸ مربی، ۵۹ استادیار، ۱۶ دانشیار و ۲ استاد را در این دانشکده ها مشغول تحصیل و تدریس هستند.

گفت و گویی با حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی ترتیب دادیم تا از دستاورد‌ها و فعالیت‌های این نهاد فرهنگی انقلابی بیشتر بدانیم؛ طیبی یکی از اعضای حقیقی هیئت امنای جهاد دانشگاهی است که در سال ۹۵ طی حکمی از سوی رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به مدت سه سال به عنوان رئیس جهاد دانشگاهی منصوب شد.

انقلاب اسلامی بدون وابستگی به بلوک های شرق و غرب پیروز شد

باشگاه خبرنگاران جوان: مهم ترین هدف از تشکیل جهاد دانشگاهی را چی می دانید و چقدر توانسته اید در اولویت های در نظر گرفته شده طی مدت فعالیت این مجموعه موفق باشید؟

طیبی: انقلاب اسلامی با شعارهایی از جمله عدم وابستگی به بلوک‌های شرق و غرب و رسیدن به استقلال و آزادی  پیروز شد؛ البته چون خارج از قدرت های شرق و غرب به قدرت رسیده بود به طور طبیعی حامیانی نداشت بنابراین باید هرچه زودتر صاحب اقتدار دفاعی و اقتصادی  دانش بنیان می‌شد.

از طرفی وضعیت کشور بعد از انقلاب  به گونه ای بود که در خیلی از رشته ها، حتی رشته در حد کارشناسی ایجاد نشده بود و اغلب دانشگاه ها دوره های تحصیلات تکمیلی نداشتند همچنین  طرح های تحقیقات در دانشگاه ها شکل نگرفته بود و مراکز تحقیقاتی مبتنی بر پژوهش های ملی وجود نداشت و اندک مراکز تحقیقاتی اغلب کارهای اداری انجام می‌دادند.

 با توجه به اینکه پیشرفت مبتنی بر علم و فن است، فضایی مطرح شد تا نهادی همچون جهاد دانشگاهی با اهداف توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناورانه و آموزش های مهارتی و بعدها هم توسعه کارآفرینی به فرمان امام خمینی(ره)  شکل گیرد.

نمی توانیم به طور علمی درباره مشکلات کشور گفتگو کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: سه هدف برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده بود، آیا توانستید در این حوزه موفق ظاهر شوید و اهداف به ویژه هدف های فرهنگی را محقق کنید؟

طیبی: در حوزه فرهنگی به لحاظ ساختار سازی گام های خوبی برداشتیم و خبرگزاری ایسنا به عنوان اولین خبرگزاری غیردولتی به وسیله دانشجویان جهاد دانشگاهی شکل گرفت؛ علاوه بر آن مسابقه مناظره دانشجویی با هدف فرهنگ سازی برای گفتگو میان دانشجویان و افراد جامعه است؛  یکی از مشکلات امروز کشور ما این است که نمی‌توانیم به طور علمی درباره مشکلات گفتگو کنیم و به نتیجه برسیم و این موضوع از ضروریات است که فرهنگ مناظره را از دوره دانشجویی ترویج دهیم.

در مسابقات مناظره دانشجویی از اساتید صاحب نام استفاده کردیم تا مناظره برای دانشجویان که مسئولان فردای کشور هستند به طور حرفه ای دنبال شود.

الگوسازی های خوبی در حوزه علمی و فناوری داشتیم

باشگاه خبرنگاران جوان: در حوزه علمی و فناوری همچنین آموزش های مهارتی عملکرد جهاد را رضایت بخش می‌دانید؟

طیبی: در حوزه علمی و فناوری الگوسازی های خوبی کردیم و هدف جهاد دانشگاهی این بود که با ایجاد الگوسازی ها در کشور  نشان دهد توان انجام کارهای بزرگ به ویژه در حوزه توسعه علمی و فناوری  را داخل مرزها داریم تا این کار باعث غرور ملی و خودباوری شود علاوه بر آن برخی از نیازهای کشور را به طور حرفه ای تامین کند.

با برنامه ریزی‌های انجام شده امروز با قطعیت معتقد هستیم که اهداف در نظر گرفته محقق شده است، در دهه ۶۰ اغلب کار‌های نیمه حرفه‌ای داشتیم، اما از دهه ۷۰ به بعد کار‌های حرفه‌ای خوبی انجام دادیم و اکنون مدعی هستیم که در مرز علم حرکت می‌کنیم و همان حرکت در مرز علم را به فناوری تبدیل کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی نسبت به دیگر اقدامات علمی و فناوری این نهاد در جامعه نمود پیدا کرده است، از دستاوردها در این جوزه بیشتر بگویید.

طیبی: همان حرکت در مرز علم را در پزشکی به فناوری سلول درمانی تبدیل کردیم و علاوه بر آن کارخانه بزرگ تولید سلول با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)و متکی بر دانش   جهاد دانشگاهی ایجاد شده است که فرهنگ سازی بسیار خوبی در کشور محسوب می شود.

علاوه بر آن در حوزه پزشکی فعالیت‌های قابل توجهی دیگری هم داشتیم از جمله آنکه پروژه‌های تولید و تکثیر انبوه بز سانن، مرکز توسعه محصولات پیشرفته پزشکی رویان،  ساخت دارو‌های نانو در بهبود و درمان سرطان، تأسیس بانک جنین منجمد با جنسیت دلخواه از گاو‌های ممتاز نژاد‌های مختلف با هدف تسریع شاخص‌های اصلاح نژادی و  طراحی و تولید محصولات قابل کاربرد در سرطان با استفاده از فناوری‌های نوین را دنبال کردیم.

انقلاب بدون وابستگی به بلوک های شرق و غرب پیروز شد/ مدعی حرکت در مرز علم هستیم

ساخت فرستنده‌های مختلف برای صنایع دفاعی

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به دستاوردهای گسترده در حوزه پزشکی آیا در حوزه های دیگری علمی هم اینگونه موفق بودید یا خیر؟

طیبی: در حوزه های دیگر هم توفیقاتی داشتیم به عنوان مثال در حوزه مهندسی تمرکز بر تامین نیازهای فناورانه کشور است و در این حوزه هم کارهای خوبی انجام شد و ساخت فرستنده های رادیویی و فرستنده های مختلف برای صنایع دفاعی همگی الگوسازی های قابل توجه در تحقیق کاربردی محسوب می‌شود.

فناوری های متعددی از ساخت دکل نفت تا تجهیزات مته حفاری به دست آوردیم همچنین پودر میکروبی تجزیه‌کننده آلودگی نفتی، تورهای سوپرنات قفس دریایی پرورش ماهی، سامانه پیشگیری از تشکیل رسوب در کف مخازن نفتی، قابلیت پخش صوت استریو و واگن مولد برق از دیگر دستاوردها در حوزه مهندسی محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: اقداماتی در حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی هم داشتید، آیا این دستاوردهای به تولید انبوه رسیده است؟

طیبی: در حوزه کشاورزی تمرکز بر گیاهان دارویی بود علاوه بر آن در اصلاح نژاد دام به عنوان ضرورت حفظ امنیت غذایی مردم در تامین گوشت و شیر، اصلاح نژاد دام های سبک و دام‌های سنگین  خوب کار کردیم و محصولات به تجاری سازی هم رسیده است.

توسعه فعالیت ها مبتنی بر نیازهای بومی و ملی

باشگاه خبرنگاران جوان: در حوزه آموزش های مهارتی چه برنامه ها و اقداماتی را در دستور کار داشتید؟

طیبی: در زمینه آموزش بیشتر بر آموزش های مهارتی تاکید داشتیم و اکنون هم در دانشگاه علم و فرهنگ تمام تلاش بر این است که در تحصیلات تکمیلی ارتباط خوبی بین حوزه آموزش و پژوهش برگزار شود تا  دانشگاه های نسل سوم در دنیا را در این این دانشگاه هم محقق کنیم که البته در همکاری دانشگاه علم و فرهنگ و پژوهشگاه رویان این هدف به خوبی متجلی شده است و شاهد جذب بهترین دانشجوها در این مرکز و دانشگاه هستیم.

برنامه ریزی کردیم تا فعالیت های ما بر حسب نیازهای بومی و ملی در تمام مناطق کشور توسعه پیدا کند و واحدهای ما در سراسر کشور با همکاری از طریق مراکز موفق جهاد دانشگاهی همکاری های مشترکی را در دستور کار قرار دهند؛ به عنوان مثال برای استان بوشهر در نظر گرفتیم که روی تولید بچه ماهی اقدام کنیم یا در استان  سیستان و بلوچستان روی پرورش ماهی کار کنیم همچنین با همکاری مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه امیرکبیر، دانشکده نساجی در حوزه کسب دانش فنی تولید تورهای ماهی اقداماتی داشتیم.

اکنون به دنبال تامین منابع برای پیشبرد این اهداف هستیم که بخشی از آن را از طریق بودجه دولتی و بخشی دیگر را از طریق قراردادهای حرفه‌ای کارفرمایی با کار فرمایان تامین کنیم و معتقدیم در آینده نزدیک علی رغم اینکه اکنون در کشور مشکلات بسیاری در حوزه اقتصادی داریم ولی جهاد دانشگاهی جهش های خوبی در سال های آتی برای رفع این مشکلات  خواهد داشت.

انقلاب بدون وابستگی به بلوک‌های شرق و غرب پیروز شد/ مدعی حرکت در مرز علم هستیم/ دانشگاه‌های نسل سوم را در کشور محقق کردیم

باشگاه خبرنگاران جوان: در حزه دستاوردهای علمی و فناورانه ای که به آنها اشاره کردید آیا تعاملات بین المللی هم در این مسیر مورد توجه قرار گرفته است؟

طیبی: بله تعامل داشتیم و معتقد هستیم که در حوزه علم و فناوری اگر در تولید علم  و توسعه فناوری با شرکت های خارجی تعامل داشته باشیم و کار کنیم و انتقال فناوری به طور مستقیم و غیر مستقیم صورت گیرد، سرعت کار بسیار بیشتر از وقتی است که بخواهیم خودمان تولید فناوری کنیم چون  تولید فناوری فرآیندی زمان بر است و به لحاظ فرهنگی هم جای کار دارد.

برخی از مدیران ما مدیرانی خودباور نیستند و در حوزه  تولید علم یا توسعه فناوری وقتی با یک خارجی کار کنیم راحت تر کار می پذیرند و  اعتماد و اطمینان مدیران ما برای همکاری افزایش می یابد همچنین در مواردی آزمایشگاه های مرجع برای تست و کنترل کیفیت برخی تجهیزات نداریم که تعاملات بین المللی به ما کمک می‌‎کند.

البته باید به این موضوع توجه کنیم که تامین شرایط تعاملات بین المللی هم ضروری است و اکنون تحریم‌ها این موضوع را تحت تاثیر قرار داده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار