به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هشتمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با نمایش چهار فیلم کوتاه، «متری شیش و نیم»، «ایده اصلی» و «سرخ پوست» به پایان رسید.
از بین فیلمهای کوتاه «بچه خور» محمد کارت نسبت به دیگر آثار با اقبال بیشتری روبرو شد و میتوان گفت: ساختارش به گونهای است که بین مخاطبان جذابتر و پربینندهتر خواهد بود.
حاشیه این بخش از نمایشها به نشست خبری مربوط میشود جایی که احسان کرمی مجری نشست از مسئولان برگزار کننده جشنواره برای سالهای آینده خواست تا «کارآموزان را کنار جمع اهالی رسانه حرفهای در کاخ جشنواره قرار ندهند که جلسات بهتر و حرفه ایتر پیش برود».
سانس بعدی به «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی تعلق داشت که از همان ابتدا حاشیه ساز شد؛ جایی که آقای کارگردان در همان آغاز نمایش با صدای بلند گفت: من ساعتها نخوابیدم که دی سی پی درست باشد چرا دی سی پی ۳ را به جای ۴ پخش کردند؟! و...
«متری شیش و نیم» کاملا فضایی متفاوت نسبت به فیلم قبلی روستایی داشت و این کارگردان نشان داد هنوز حرفهای زیادی برای خود و آینده سینما دارد. این فیلم با استقبال خوبی از سوی اهالی رسانه روبرو شد و توانست نظرات مثبت زیادی را به خود جلب کند همچنین طبق آخرین آمار جزء شش فیلم از نگاه مردم بوده است.
«ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی دیگر فیلمی بود که در سانس سوم نمایش داده شد فیلمی که به لحاظ ساختاری متوسط بود و با بهره بردن از فضایی شیک، رنگ و لعابی خاص به آن بخشیده شده است.
نشست پرسش و پاسخ این اثر با نظرات مریلازارعی درخصوص مشکلات اقتصادی مردم همراه بود وتقریبا بی حاشیه پیش رفت.
سانس آخر روز هشتم جشنواره به «سرخ پوست» نیما جاویدی رسید اثری متفاوت به معنای واقعی کلمه، فیلمی که قصه گو و سرشار از تعلیقها است؛ تعلیقهایی که مخاطب را از همان ابتدا تا انتها درگیر خود میکند و تا آخر میکشاند، فضاسازی این اثر نیز قابل تحسین است و جاویدی توانسته فیلمی قابل تامل و بحث برانگیز را تولید و ارائه کند.
حاشیه نشست این فیلم به نوید محمدزاده اختصاص داشت که گفت: سال آینده فیلمی در جشنواره نخواهد داشت.
نکته بعدی اینکه مسعود فراستی به عنوان منتقدی حاشیه ساز و حاشیه دار سینما از دو فیلم روستایی و جاویدی تعریف کرده و آنها را آثاری خوب برشمرده است.
انتهای پیام/
آقای احسان کرمی مجری نشست از مسئولان برگزار کننده جشنواره برای سالهای آینده خواست تا «کارآموزان را کنار جمع اهالی رسانه حرفهای در کاخ جشنواره قرار ندهند که جلسات بهتر و حرفه ایتر پیش برود».
خوب دوست عزیز اگر خود شما در کنار اساتید یک حرفه حضور نداشته باشید چگونه باید تجربه کسب کنید ؟ وقتی دیدگاه شما در جشنواره ملی اینگونه نگاه حرفه ای و آماتور باشد باید بیاد بیاورید که خودتان روزگاری زیر خط آماتور تشریف داشتید و حضور در کنار حرفه ای ها به شما نکات و بسیاری از ریزه کاری ها و اعتماد بنفس را یاد داده است.
امیدواریم آقای احسان کرمی به درک درستی از کلمه کارآموزان برسد و زبان فارسی و معانی آن را درست بفهمد.
اینکه افرادی در یک حوزه خود را حرفه ای تر تشخیص دهند جای سوال دارد بماند وضعیت سینمای ما زیاد حرفه ای نیست و بیشتر زد و بند و روابط آنچنانی و اینچنینی حاشیه ساز آنست .امیدواریم همانگونه که اهالی سینما در همه حوزه ها صاحب کرسی استادی هستند حتی حوزه های بی ربط حاشیه سازی را از بین ببرند و صرفا در راستای هنر نقشها و خطاها همدیگر صحبت کنند تا فضای بهتری برای سینمای ایران دیده شود چیزی که اصلا دیده نمی شود.
یا علی مدد