سخنرانی ماه گذشته وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه آمریکایی قاهره، خشم دانشجویان و اساتید این دانشگاه را برانگیخته است.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، سخنرانی ماه گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه آمریکایی قاهره و تشکر او از «فرانسیس ریچاردونی» رئیس این دانشگاه، خشم اساتید و دانشجویان این دانشگاه را برانگیخت و احتمال دارد این مسأله سبب برکناری رئیس دانشگاه شود.

در سفر ماه گذشته مایک پمپئو به مصر، ریچاردونی، رئیس دانشگاه آمریکایی قاهره، یکی از سالن‌های این دانشگاه و پردیس دانشگاهی را به منظور میزبانی از کنفرانس مطبوعاتی پمپئو، در اختیار سفارت آمریکا قرار داد. این تصمیم بدون طی شدن روند اداری معمول که در رأس آن، مشاوره با نمایندگان گروه‌های مختلف در دانشگاه است، به طور شخصی اتخاذ شد.

در روز سخنرانی پمپئو، تدابیر امنیتی شدیدی در ارتباط با رفت و آمد‌ها در دانشگاه برقرار شد و تنها از افراد و رسانه‌هایی که سفارت آمریکا آن‌ها را انتخاب کرده بود، برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آمد. ریچاردونی حضور پمپئو در این دانشگاه را فرصتی دانست تا تمامی جهانیان بدانند دانشگاه آمریکایی قاهره در خدمت شهروندان مصر و جهان عرب و تریبونی برای سیستم آموزشی آزاد آمریکایی به شمار می‌رود.

پمپئو نیز در سخنرانی خود که در تاریخ ۱۰ ژانویه در این دانشگاه ایراد کرد، خطاب به رئیس دانشگاه آمریکایی قاهره گفت: از فرانسیس ریچاردونی به خاطر خدماتش به آمریکا در کنار وظایفی که اینجا بر عهده دارد، تشکر می‌کنم.

اما این تشکر و سخنرانی، اکنون جایگاه رئیس دانشگاه آمریکایی قاهره را به خطر انداخته است. دانشجویان و اساتید این دانشگاه با اعتراض به این مسأله، اعلام کرده اند این اقدام سبب شده دانشگاه در مظان اتهام ارتباط با وزارت خارجه آمریکا و دستگاه اطلاعاتی آمریکا (سی آی ای) قرار گیرد. همچنین سخنان جنجال برانگیز پمپئو در خصوص حمایت از شکنجه و مخالفت با بسته شدن زندان گوانتانامو نیز بر این نگرانی‌ها افزوده است.

رئیس دانشگاه آمریکایی قاهره در جمع اساتید دانشگاه در سوم ماه جاری میلادی تلاش کرد این اتفاق را توجیه کند و گفت: طرفی از وی خواسته بوده تا میزبان سخنرانی پمپئو در دانشگاه باشد.

گفتنی است طبق منشور دانشگاه آمریکایی قاهره، این دانشگاه، یک مؤسسه آموزشی غیرانتفاعی و غیرسیاسی است و پیوسته مدیریت آن تلاش دارد از شبهه اتخاذ موضعی سیاسی برکنار باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، آفریقا ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار