معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح پیشرفت‌های صورت گرفته در این دانشگاه در سال‌های پس از انقلاب پرداخت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،محمدرضا غلامی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان در سال‌های پس از انقلاب، گفت : بسیاری افراد مسن و سالخورده پزشکان هندی و پاکستانی که حتی تا همین سال‌های ابتدایی انقلاب هم در کشور حضور داشتند و به طبابت می‌پرداختند را یادشان نرفته است.

وی گفت : به برکت این انقلاب و صدور دستور خودکفایی کشور در همه حوزه ها، بخش بهداشت و درمان کشور نیز به خود آمد و افراد به این خودباوری رسیدند که می‌توانند خودشان اداره کننده امور در همه حوزه‌ها باشند و تربیت پزشکان شروع شد و امروز با افتخار می‌گوییم که پزشکی ایران در جهان حرف برای گفتن دارد و بسیاری از دیگر کشور‌ها به ایران می‌آیند که خدمات پزشکی دریافت کنند.

وی با اشاره به عمر ۵۰ ساله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این دانشگاه نیز در کنار سایر بخش‌های بهداشت و درمان کشور در سال‌های پس از انقلاب رشد چشمگیری در تمامی حوزه‌ها داشته و امروز این دانشگاه به عنوان قطب غرب کشور علاوه بر تامین نیاز‌های بهداشتی و درمانی پنج استان، به مردم کشور عراق هم خدمات می‌دهد و بسیاری عراقی‌ها برای درمان به استان کرمانشاه سفر می‌کنند.

غلامی با اشاره به وجود ۲۳ بیمارستان در سطح استان گفت: طبق آمار‌های موجود سال ۱۳۵۷ تنها ۱۴۳۵ تخت فعال بیمارستانی در استان وجود داشت که این تعداد در سال جاری به حدود سه هزار تخت رسیده است.

وی افزود: در آن زمان در استان تنها ۲۳۹ پزشک حضور داشتند که ۱۹۸ نفر آن‌ها پزشک عمومی بوده و ۴۱ نفر پزشک متخصص و پزشک فوق تخصص در استان نداشتیم، در حالیکه هم اکنون در استان ۱۲۴۱ پزشک داریم که ۵۷۳ نفر آن‌ها متخصص و ۵۲ نفر آن‌ها فوق تخصص هستند.

وی افزود: تعداد دندانپزشکان استان نیز در حال حاضر از ۴۰ داندانپزشک در سال ۱۳۵۷ به ۳۲۰ نفر رسیده است.

غلامی با اشاره به وجود ۶۳ پایگاه فوریت‌های پزشکی در سطح استان گفت: این درحالیست که سال ۱۳۵۷ تنها یک پایگاه اورژانس در سطح استان وجود داشت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در آن سال‌ها چیزی به نام مرکز توانبخشی در استان وجود نداشت گفت: هم اکنون ۱۹۲ مرکز توانبخشی در سطح استان به معلولین و جانبازان خدمات رسانی می‌کند.

وی از افزایش آزمایشگاه‌های استان از ۳۳ مورد در سال ۱۳۵۷ به ۱۳۵ مورد در شرایط فعلی خبر داد و گفت: همچنین تعداد مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی استان نیز طی این مدت از ۶۱ مرکز به ۱۷۶ مورد رسیده است.

وی به رشد چشمگیر خانه‌های بهداشت روستایی استان هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۶۴۷ خانه بهداشت روستایی در سطح استان فعال است که این تعداد در سال ۱۳۵۷ تنها ۵۵ مورد بوده است.

غلامی گفت: داروخانه‌های استان نیز طی این مدت از ۱۳ مورد به ۲۶۳ مورد رسیده است.

وی به رشد شاخص‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال‌های پس از انقلاب نیز اشاره کرد و با اشاره به تحصیل ۲۹۵ دانشجو در این دانشگاه در سال ۱۳۵۷ گفت: به برکت این انقلاب و فراهم کردن شرایط تحصیل برای همه اقشار هم اکنون ۵۱۳۸ دانشجو در این دانشگاه در رشته‌های مختلف در حال تحصیل هستند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به وجود چهار رشته تحصیلی در این دانشگاه در دهه ۵۰ گفت: هم اکنون ۹۲ رشد تحصیلی شامل دو رشته کاردانی، ۲۲ رشته کارشناسی، ۳۰ رشته کارشناسی ارشد، سه رشته دکترای عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، ۲۰ رشته دستیار تخصصی، دو رشته فوق تخصص و ۱۶ رشته دکترای تخصصی در این دانشگاه داریم.

غلامی با اشاره به حضور ۴۲۰ عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: در حال حاضر سه مرکز تحقیقات در دانشگاه فعال است و مجوز دو پژوهشکده را هم دریافت کرده ایم که هر پژوهشکده به لحاظ آموزشی معادل یک دانشکده است.

وی با اشاره به وجود هشت دانشکده در سطح دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: در حال حاضر دانشگاه بعد بین المللی یافته و ۲۳۵ دانشجوی خارجی از کشور‌های مختلف حتی از کشور‌های اروپایی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

وی به پیشرفت‌های صورت گرفته دانشگاه در حوزه فرهنگی هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۳۱ کانون دانشجویی فعالی در سطح دانشگاه داریم که در زمینه‌های مختلف خیریه، مذهبی، جهادی و ... فعالیت می‌کنند.

وی افزود: همچنین ۲۹ انجمن علمی در سطح دانشگاه داریم که به هرچه پربارتر شدن اوقات فراغت دانشجویان کمک کرده و با برگزاری برنامه‌های علمی از جمله بازدید از مراکز علمی مورد نیاز به تقویت هرچه بیشتر دانش دانشجویان و امور مربوط به دروس تخصصی آن‌ها کمک می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فعالیت سه تشکل سیاسی در این دانشگاه گفت: هم اکنون ۲۱ نشریه در این دانشگاه به چاپ می‌رسد.

غلامی تامین سلامت روحی و روانی دانشجویان در کنار درس و آموزش را از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مشاور در تمامی دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها بصورت مقیم وجود دارد و در خود ستاد دانشگاه نیز مشاور و روانپزشک به صورت رایگان برای دانشجویان وجود دارد که می‌توانند به آن‌ها مراجعه و مشکلات احتمالی خود را مطرح کنند.

غلامی با اشاره به وجود شش خوابگاه در سطح دانشگاه گفت: هم اکنون بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه اسکان دارند و مشکلی در زمینه تامین خوابگاه برای دانشجویان نداریم.

وی از صرف اعتبار پنج میلیارد تومانی در بحث تجهیز و نوسازی خوابگاه‌ها خبر داد و افزود: روند نوسازی خوابگاه‌ها کماکان ادامه دارد.

وی به ارتقا کیفیت خدمات رفاهی دانشگاه نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در بحث تغذیه سه منو برای ناهار و سه منو برای شام دانشجویان در نظر گرفته شده که می‌توانند از میان آن‌ها غذای دلخواه خود را انتخاب کنند .

 

 

انتهای پیام/د

حضور پزشکان هندی و پاکستانی در کشور

 

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.