القدس العربی نوشت هدف رئیس‌جمهور آمریکا از نگه داشتن نیرو‌های کشورش در عراق سیطره بر نفت این کشور است نه تحت نظر قرار دادن ایران.

­القدس العربی: آمریکا برای تصرف نفت عراق در این کشور می‌ماند نه نظارت بر ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در یادداشتی به قلم جبیر الاشقر با اشاره به سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه نیرو‌های آمریکایی برای تحت نظر قرار دادن ایران در عراق باقی خواهند ماند، نوشت: اهداف آشکار ترامپ در خصوص عراق بسیار خطرناکتر از چیزی است که درباره ایران گفت. اینکه ترامپ علنا اعلام می‌کند می‌خواهد نیرو‌های آمریکایی را از سوریه خارج کند، اما در عین حال برای تحت نظر قرار دادن ایران، نیروهایش را در عراق نگه می‌دارد، نشان می‌دهد که علت اصلی ایران نیست.

بنابر این مطلب، آمریکا پایگاه‌های مختلفی در منطقه دارد که می‌تواند از آنجا ایران را تحت نظر قرار دهد و علاوه بر این اگر هدف از باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق به کشور‌های همسایه مربوط باشد، ترامپ چگونه می‌تواند تمایل خود را برای خروج از افغانستان توجیه کند در صورتی که این کشور در جایگاه راهبردی بسیاری مهمی بین چین و قلب روسیه قرار دارد؟

واقعیت پشت پرده درباره عزم دونالد ترامپ برای باقی نگه داشتن نیرو‌های آمریکایی در عراق به تفاوت اصلی این کشور با افغانستان و سوریه برمی‌گردد. این اختلاف به نفت مربوط می‌شود. هر عاقلی باید مطمئن باشد که آمریکا فقط در جایی که منافعش باشد حضور قوی دارد نه به خاطر حمایت از مردم یا تحقق دموکراسی.

ترامپ در تبلیغات خود یکی از علل اتخاذ موضع خصمانه درباره ایران را تمایل به حمایت از اسرائیل ذکر کرده که این هم به نوبه خود نوعی نفاق و دروغگویی است؛ زیرا ایران نیز مانند ونزوئلا یک کشور نفت‌خیز است و آنچه این کشور را مهمتر می‌کند این است که در یکی از مهمترین مناطق نفت‌خیز جهان قرار دارد و تهدیدی امنیتی و سیاسی برای منافع منطقه‌ای آمریکا به شمار می‌رود و وظیفه اسرائیل نیز به عنوان سگ نگهبان، حفظ منافع آمریکاست.

نویسنده در پایان با اشاره به اینکه ترامپ بار‌ها گفته است قصد دارد نفت عراق را به تصرف خود درآورد، نوشت: اینکه رئیس جمهور آمریکا بار‌ها گفته می‌خواهد نفت عراق را در اختیار خود بگیرد و اینکه صراحتا اعلام کرده قصد دارد نیرو‌های آمریکایی را در عراق نگه دارد باید موضوع اصلی اعتراض و درخواست برای عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از عراق و همه منطقه باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۱۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
عراقی ها در دوستی با ملت و کشور ایران اگر صادق و قدر شناس باشند نه تنها آمریکا را از خاک خود بیرون میکنند بلکه هیچ محل امنی به این شیطان بزرگ نمی دهند و همان کاری را با ترامپ میکنند که امام خمینی در دهه پنجاه با جیمی کارتر کرد و تمام رگهای اطلاعاتی آمریکا را در خاک ایران قطع کرد و با اتکا به همین ضرب شست شکست اطلاعاتی آمریکا تا الآن چهل سال است که هیئت حاکمه آمریکا هیچ غلطی در مورد ایران نمی توانند بکنند....................
آخرین اخبار