هفته گذشته و پس از ماه‌ها انتظار، سرانجام SPV با نام اینستکس در پاریس ثبت شد، اما از اجرایی شدن آن هنوز خبری نیست.

به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها مکررا اظهار کردند که قصد حمایت از برجام را داشته و تمام تلاش خود را در به حداقل رساندن آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهند کرد. حال پس از گذشت ماه‌ها و دادن وعده‌های تکراری در راه‌اندازی ساز و کار مالی اروپایی (spv) با ایران برای ادامه مبادلات تجاری، نهایتا در روز پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه، این کانال مالی با نام اینستکس در فرانسه ثبت و مدیریت آن را "پر شیفر" آلمانی با سابقه طولانی مدیریت در کامرز بانک بر عهده گرفت.

در این ساز و کار مبادلات با یورو انجام خواهد شد؛ اما نکته قابل تامل اینجاست که در این ساز و کار قرار نیست ایران پولی دریافت کند، بلکه نفت را به کشور‌های اروپایی می‌دهد و در مقابل از آن‌ها اقلام مورد نیاز خود را دریافت می‌کند!

از سوی دیگر گفته می‌شود اینستکس دو شعبه در ایران و اروپا خواهد داشت و قرار است به عنوان یک نهاد واسط برای تسویه حساب شرکت‌های بدهکار و بستانکار در دو طرف عمل کند!

جفت پوچی به نام INSTEX

اینستکس شامل چه اقلامی خواهد شد؟

 حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن در صفحه توییتر خود در رابطه با اینستکس اظهار کرد: «سه کشور اروپایی (فرانسه- آلمان- انگلستان) پیشنهاد کرده‌اند که برای عملیاتی شدن سریع کانال مالی که برای تسهیل تجارت بین دو کشور در تمامی زمینه‌ها تاسیس شده است، فاز اول آن به پرداخت‌های مرتبط با اقلام کالا‌های اساسی و پزشکی اختصاص یابد.»

همچنین وی درباره اقلامی که قرار است در فاز اول اینستکس مبادله شوند، توضیح داد:

۱-انواع محصولات کشاورزی مانند سویا و ذرت، ۲- انواع محصولات غذایی، ۳-میوه و سبزیجات، ۴-سموم کشاورزی، کود و بذر‌های گیاهی، ۵-غذای دام شامل کنجاله و علوفه، ۶- شیرخشک و مواد اولیه، ۷-مواد اولیه دارویی، ۸- انواع دارو‌های عمومی و دارو‌های بیماری‌های خاص، ۹- انواع تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، ۱۰-دستگاه‌ها و وسایل پیشرفته جراحی و اتاق عمل، ۱۱-تجهیزات پیشرفته پزشکی مانند دستگاه‌های رادیو تراپی و پرتو درمانی جهت مقابله با سرطان، ۱۲- انواع واکسن‌های انسانی و دامی و.... کشورمان در سال‌های اخیر قدم‌های مهمی در خودکفایی برداشته است، اما خرید بخشی از این اقلام کماکان ضروری می‌باشد.

واکنش مقامات  خارجی به ثبت اینستکس  

شاید بتوان ثبت کانال مالی اینستکس را جزء معدود دفعاتی دانست که اتحادیه اروپا خلاف خواست آمریکا عمل کرده، بنابراین واکنش‌های متفاوتی را در سطح جهان به دنبال داشته است!

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی هدف بلندمدت اینستکس «کانال تبادل مالی اروپا با ایران» را گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی دانست که تمایل به تجارت با ایران دارند و ۳ کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند که به چنین هدفی دست یابند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس که خود جز نمایندگان سه کشور اروپایی حاضر در نشست "اینستکس" بود، ثبت این کانال ویژه مالی را گام مهمی دانست و گفت که با وجود راه اندازی این سازوکار همچنان باید کار‌های بیشتری انجام داد و تصریح کرد که ۳ کشور اروپایی در همکاری نزدیک در حال بررسی همه جنبه‌های حقوقی و فنی موردنیاز این سازوکار ویژه هستند.

اما در این بین، واکنش آمریکا در راه اندازی این کانال متفاوت از بقیه و البته قابل انتظار بود!

وزارت امور خارجه این کشور، تنها ساعاتی پس از ثبت این کانال بیان‌های صادر کرد و اعلام کرد که "به دقت گزارش‌ها را درباره کانال ویژه مالی دنبال می کنند تا جزئیات بیشتری درباره سازوکار آن به دست بیاورند. "

البته به عقیده برخی رسانه‌های آمریکایی نیز راه اندازی اینستکس قدرت اقتصادی آمریکا را با چالش مواجه خواهد کرد!

به عنوان مثال، نشریه "واشنگتن پست" در ارزیابی اینستکس راه اندازی این کانال را چالشی در برابر قدرت اقتصادی آمریکا دانست.

جفت پوچی به نام INSTEX

موافقان و مخالفان اینستکس  در ایران چه می گویند؟!

البته در داخل کشور هم این اتفاق واکنش‌هایی را در پی داشت؛ برای مثال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت: " ایران از اینستکس (ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران) که به عنوان یک گام اول، هرچند دیرهنگام، در مسیر اجرای تعهدات تروئیکای اروپایی برای نجات برجام از طریق تضمین منافع ایرانیان پس از بازگشت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به شمار می‌رود، استقبال می‌کند.

بهرام قاسمی، سخنگو دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز اظهار کرد: "اقدام اتحادیه اروپا در تاسیس سازوکار ویژه مالی بسیار دیر صورت گرفت و باید این اقدام بخشی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا را جبران کند. ".

اما علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است در حال حاضر نمی‌شود نظر مثبتی در این باره داد و قضاوت نهایی زمانی است که اجرای آن را نظاره کنیم. این گام اول است و اروپا باید به همه تعهدات خود طبق بیانیه ماه می ۲۰۱۸ وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی عمل کند. اینکه در خبر‌ها آمده بود که یکی از این وزرا اجرای این ساز و کار را مشروط به پیوستن ایران به معاهده بین‌المللی اف‌ای‌تی‌اف دانسته است نوعی دخالت در امور داخلی ایران است و وزارت‌خارجه باید عکس‌العمل مناسب نشان دهد.

مطهری با بیان اینکه اروپا با راه اندازی اینستکس بیشتر به دنبال منافع خودش است، اظهار داشت: این ساز و کار از نظر استقلال اروپا در مقابل آمریکا و از نظر تلاش برای شکست سلطه دلار برای اروپا نیز نافع است!

انتقال پول نفت پشت پرده اهداف اینستکس؟!

سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسایل سیاسی نیز در این باره می‌گوید: متاسفانه چنانکه پیش بینی کرده بودیم، کارکرد اینستکس محدود به مبادلات غذا و داروست؛ مبادلاتی که پیش از راه‌اندازی این کانال نیز جاری بوده. باید منتظر بود جریانی برای پیوستن خریداران نفت ایران به اینستکس به راه بیفتد. هدف این "پیوستن"، انتقال پول نفت ایران از آسیا به اروپا خواهد بود.

از سوی دیگر مهدی محمدی کارشناس سیاست خارجی معتقد است نگرانی جدی این است که اینستکس به تدریج تبدیل به سیاهچاله اروپایی شده و همه تجارت خارجی ایران را ببلعد. اگر آنگونه که آقای عراقچی گفته ایران بخواهد حتی پول فروش نفت به خریداران غیراروپایی را هم به اینستکس هدایت کند، معنایی جز این نخواهد داشت که مدیریت کل پول ایران در اختیار اروپایی‌ها قرار خواهد گرفت.»

او تاکید می‌کند ضرر این موضوع این است که دیگر نمی‌توان پول‌های ایران را آنطور که می‌خواهیم خرج کنیم.

هرچند برخی چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت معتقدند این سازوکار محدود به خرید محصولات غذایی و دارویی است، اما به نظر می‌رسد این موارد تنها روکشی برای انحراف افکار است!

پشت پرده اینستکس زمانی رخ عیان می‌کند که بدانیم این ساز و کار تنها به اروپا محدود نمی‌شود، چون اساسا مشتریان اصلی نفت ما اروپاییان نیستند درنتیجه با این ساز و کار به هر کشور ثالث دیگری نفت فروخت.

بهانه‌های اجرایی نشدن اینستکس ، چه می‌تواند باشد؟

زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های خود را علیه ایران اعمال کرد، اروپا وعده داد برای ادامه معاملات خود با ایران، یک ساز و کار مالی به نام spv راه اندازی خواهد کرد؛ اما از حرف تا عملشان، فاصله‌ای بسیار طولانی بود!

اکنون یک هفته از ثبت spv با نام جدید اینستکس میگذرد اما، همچنان اجرایی نشده است! ایران ماه‌ها منتظر ثبت کانال مالی اروپا بود، اکنون چه مدت باید منتظر اجرایی شدن آن باشد؟ و گذشته از آن چه تضمینی برای اجرای صحیح و بی نقص آن از سوی طرف اروپایی وجود دارد؟

حال با توجه به اینکه قرار نیست در این ساز و کار پولی به ایران برسد، قرار است چه تحولی در اقتصاد ایران رخ خواهد داد؟ از سویی دیگر علارغم مخالفت اتحادیه اروپا با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های اروپایی قرارداد‌های خود را با ایران ملغی کردند و دولت‌های اتحادیه اروپا هم هیچ اقدامی انجام ندادند؛ اکنون چه ضمانتی وجود دارد که اینستکس اجرایی شود؟ حتی اگر فرض بر این قرار گیرد که اینستکس اجرایی شود، زمانی که قرار نیست پولی به ایران داده شود، آیا اختیار تبادل کالا و خرید اجناس به ملت ایران سپرده خواهد شد؟!

برای یافتن پاسخ سوال فوق، فقط کافی است مروری کوتاه داشته باشیم بر سابقه غرب در برجامی که قرار بود همه مشکلات ملت ایران را حل کند، از آب آشامیدنی تا چرخ سانتریفیوژ‌ها.

گزارش از رهادخت رستگار

انتهای پیام/

موافقان و مخالفان اینستکس در ایران چه می گویند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۷:۲۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
کشور های که کینه کشور ما رو به دل دارن، ازشون به ما خیری نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
سلام اینستکس یعنی رفتن پول نفت به جیب اروپاییها انقدر وعده دادند همه دروغ
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۲:۳۱ ۰۹ آذر ۱۳۹۸
اینم یه حقه دیگه از طرف انگلیس و اروپاست
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۰۹:۳۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۸
مرسی از مقاله خوبت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
آمریکا و اروپا به لحظات احتضار نزدیک میشوند : امام خامنه ای (حفظه الله)
Germany
ناشناس
۰۱:۳۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
من که سرد در نيوردم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
نفت در برابر غدا
با ایران دارن این کارو میکنن سند نگین برجام باعث این کار شد اگر حرف رهبر را گوش داده بودن شاید.......
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۹:۳۸ ۲۶ تير ۱۳۹۸
وای چقد بد شد اروپا بخاطر ما خودشو با امریکا بد کرد!واکنش امریکا هم فیلمشونو که ما راحت تر قبول کنیم این بازی جدید رو.
United States of America
نا شناس
۱۲:۵۳ ۲۳ تير ۱۳۹۸
چرا مسئولان به فکر خودکفایی نبودن الان دوباره بد بختی دیگر برای مردم ایران زور دیگر باید تحمل کرد ولی به اسم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
جواد عادلی
۱۸:۳۲ ۱۶ تير ۱۳۹۸
باسلام در دام این گرگ صفتان نیفتید اینستکس همون حکایت شنگول ومنگول حبه انگور با آقا گرگس ! مسوئلین عزیز که هدفتون خدمت صادقانه است ! مواظب باشید.خداوند حافظ وناصرتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۱۶ تير ۱۳۹۸
برجامي ديگر
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۲:۱۵ ۱۲ تير ۱۳۹۸
هر موقع از برجام خیری دیدیم، از اینستکس هم میبینیم.

مسئولان به دنبال چی هستند؟! تجربه کافی نیست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۰ تير ۱۳۹۸
تنها راه استقلال بی نیازی است . مسولان می‌توانند با یک کار جهادی بزرگ و پویا ،تمام امکانات و سازمانها را بسیج کنند برای آبادی ایران اسلامی و تنها با چند گام دیگر به فتح قله های خودکفایی خواهیم رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۹ تير ۱۳۹۸
موافق نيستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۹ تير ۱۳۹۸
خدایاازبی‌مدیریتی‌مسئولان‌نجاتمون‌بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۹ تير ۱۳۹۸
این قدر سختی میکشیم و تا حالا طاقت اوردیم قرار نیس به همین مفتی هم عقب بکشیم
تا حالا بهش فکر کردین تا الان از شدت فقر چه بلایایی سر مردم بیچاره اومده چقدر زندگی ها نابود شده چند نفر از هم وطنامون از شدت فقر و گرسنگی مردن
جواب این شهدا و جانبازای جنگ اقتصادی رو چجور میخاین بدین
غربی ها ثابت کردن که قابل اعتماد نیستن
یه مومن از یه سوراخ یبار گزیده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۹ تير ۱۳۹۸
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۹ تير ۱۳۹۸
نفت در برابر غذا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۹ تير ۱۳۹۸
فرض کنیم وزیر امور خارجه میگفت درصدد بستن قراردادی هستیم که به جای دادن نفت مون، میتونیم غذا بگیریم..
Iran (Islamic Republic of)
یزدان
۱۱:۳۶ ۰۹ تير ۱۳۹۸
پس تواین ۴۰سال فقط وارد کننده بودیم وبسمت خودکفایی تلاش نکردیم .وارد کنندها همین اقلام را باقیمت چندبرابر بمردم میفروشند ومثل همیشه مردم فقیرتر وبعضی ها که مشخص هست بکجا متصل هستند هم پولدارتر .
Iran (Islamic Republic of)
ص
۱۹:۴۴ ۱۱ تير ۱۳۹۸
یا ابلفضل و ای وای از این غم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۹ تير ۱۳۹۸
خدایا نظری کن برما
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۳:۳۱ ۰۸ تير ۱۳۹۸
رفتیم به چند صدسال قبل معامله کالا به کالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
نفت دربرابرغذا .............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
چرا مردمو بدبخت میکنین.جوونای ما چه کار باید بکنن. باواردات همچین چیزایی کشاورزی از رونق میوفته. کشاورز زمینشو میفروشه برای ویلا وساخت و ساز. تا چند سال دیگه زمینی برای کشاورزی نیست. همین الانشم کلی زمینا برای ساخت وساز رفته. تازه از کجا معلوم کودی که به ما میدن غذاهای مارو مسموم نکنه وذره ذره نابود نشیم. هزار جور دردو مرض نگیریم. نسل آینده ما دچار امراض مختلف نشن. خدایا چه بودیم وچه شدیم. نفت بدیم غذا بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۷ تير ۱۳۹۸
اوضاع داغون تر میشه ، فشاربیشتری به اقشار کم دارآمد وفقیر وارد می شه ، چی فکر می کنن واقعا همچین چیزی رو میخوان امضا کنن .اقتصاد مملکت فلج که هست فلج تر میشه
Viet Nam
علی علیمحمدی
۱۱:۲۰ ۰۲ تير ۱۳۹۸
اینستکس می دانید یعنی چه . ببینید کشور های مخاصم ما هیچ وقت به فکر حل مشکلات ما نیستند مثلا می آیند به جای نفت گود یا بذر اصلاح شده وغیره را تحویل می دهند و پس از مدتی مشاهده می کنیم که زمینهای کشاورزی ما را برای چندین سال مسموم می نمایند
Iran (Islamic Republic of)
فرامرزخرم زاده
۱۲:۲۴ ۰۱ تير ۱۳۹۸
اینستکس ی کلک دیگراروپایی هاست نفت خام مارا بگیرن برای خودشون شغل درست کنن بجاش کالاهایی بدهند که تولید کنندگان وصنعت گران مارابیکار کنن تازه اونم کیفیت کالاهاشون معلوم نیس مثل داروهای تقلبی که به آفریقا می فرستن

جلوی اختلاس چی های مارا بگیرن همه چیز درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
امریکا و انگلیس دوروی یک سکه اند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ایرانیم
۲۱:۴۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
تنها حسنی که داره اینه که پول نفت تو جیب بعضیها نمیره ه و دست دزدان و اختلاسگران مقداری کوتاه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
نفت ها رو بدهیم، به اروپا پولش رو ندهند به جاش جتس مث ذرت و سویا ودارو .... بدهند واقعا اقتصاد مملکت، رو نابودتر میکنه ،تولید کننده ها و کار گر وکشاورز بیکار میشن اصلا لازم نکرده نفت رو صادر کنید نفت ذخیره باشه برای آیند گان، اگر ،اون پولایی که به کشور ای دیگه هدیه می کنید جلوش رو بگیرید، اختلاس ها رو برگردونید ،، وضع پولی دولت درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
کاری اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
جوان با عزت
۰۹:۰۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
با اینکار یعنی نفت بدهیم و کالا بگیریم یعنی دارند در این میان ، بازار فروش کالا هاشان را هم با قیمت بالا پیدا کردند . ئ اصلا چگونه اعتماد می توانیم بکنیم که محصولاتی که به ما می فروشند تراریخته نباشد مثلا از آنها بذر کشاورزی بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
به نام خدا
موضوع: اعتراض به اینستکس
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.»
خلف صالح او امام خامنه ای فرمود: «آن ها اگر (برجام را) پاره کردند ما (آن را) آتش می زنیم.» پس چرا دولت با وجود خروج آمریکا از برجام پس از گذشت نزدیک به ده ماه هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها است؟ آن هم وعده ای که از SPV به اینستکس تنزل یافت. اروپایی ها همان طور که خود اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، فقط به ایران وعده کمک های انسان دوستانه یعنی غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان ما را تحت فشار می گذارند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم.
باز به این جملات امام خامنه ای توجه فرمایید: «حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، ... تضمین به دست بیاورید، تضمین واقعی، تضمین عملی، والا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [اما] به یک شیوه‌ی دیگر.»
بار دیگر در جلسه با حضور هیأت دولت فرمودند: «در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [اما] او به من سفارش کرد درباره‌ی سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن‌وقت تلفن می زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می کند. اینها را بایستی این‌جوری و با این چشم نگاه کرد؛ بدند اینها، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ی اروپایی‌ها - نه به‌خاطر سیاستهای امروزشان ‌- به‌خاطر ذات خبیثی که حکومتهای اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمیخواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم.»
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۰۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
اروپاییها هم فهمیدن چطور میتونن از ایران سو استفاده کنن
قیچی کنن این داستانهارو به فکر مردم باشن اینکه نفتو خام بدیم و بعدش دنبال این باشیم که کشورهای اروپایی به ما چیز میز بده
راهکار
تو کشورمون نخبه زیاد داریم کسی که بتونه از سرمایه کشور استفاده یی برای من و شما درست کنه
یه کم دزدی ها .. یه کم نا بخردی ها... یه کم توقع رو بیابیم پایین تا بتونیم از این بحرانی که خودمون درستش کردیم در بیاییم.
Germany
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
لطفا کاملا شفاف بیان کنید کا آیا اینستکس را ما هم امضا کردیم؟؟؟ یعنی وزارت خارجه ما هم بدون تایید مجلس باز هن تعهدنامه امضا کرده است یا خیر ؟؟ و یا یکطرفه اروپایی ها ثبت کردند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۳:۴۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
باوحدت کلمه مسولین بیایند و بگویند این سازوکار منافع ایران را تامین نمکند
وازبرجام خارج شویم .
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۳:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
نتیجه دیپلماسی التماسی چیزی غیر از این نیست !!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
در شطرنج حریف با حرکتهای اجباری بازی را می برد اروپا ضمن فراموشی تعهدات برجامی خود محدودیت های جدیدی برای کشور ایجاد میکند که هیچ فرقی با حرکت اجباری برای ایران ندارد تازه به بعضی از کالاها و تولیدات وخود کفایی داخلی ضربه میزند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
ب عنوان ایرانی از این وضع خجالت میکشم.این همه شهید شدن ک عزت ایران حفظ شه. اگه میخوای کسیو خورد کنی نیاز نیست باهاش بجنگی. فقط عزت و غرورشو خورد کن.اگه وضع همینجوری پیش بره برا ملت غروری نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
قطعا باید از برجام خارج شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
با مشت محکم در دهان این ابرقدرتها و زورگویان بزنیم !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
تیم دیپلماسی ما بسیار ضعیف و کند عمل میکنه،پس چرا جواب قاطعی به بدعهدی آنها داده نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
بنظر یک راهکار بسیار ساده و بچه گانه است و هدفش بازی گرفتن ایرانیان . و نتیجه توافق با غربیان بدعهدی و فریبکار است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
بله باید از برجام خارج شد قطعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
البته دیروز آقای روحانی فرمودن که ما از برجام خارج نمیشویم تا به جهانیان نشان دهیم کشوری اخلاق مدار و متعهد هستیم
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۹:۲۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
این داستان دقیقاً حکایت کسی است که پولی و ثروتی دارد ولی متأسفانه اختیار آنرا ندارد. اینها نتیجه سیاست گذاری دولتمردان کشورمان است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
دقیقا مثل وابستگی فرزند و مادر میمونه که موقع غذا دادن به بچه میگن باید اینی که من میگم بخوری حالا بچه چه خوشش بیاد یا نیاد. به نظرم یک وابستگی کامل اقتصادی به اروپا در حوزه مخصوصا غذایی است علیرغم اینکه هیچ مدیریت پولی هم نداری و هرچه گفتند باید بگی چشم. پذیرفتنش به نظرم استقلال را به طور کامل ازمون میگیره .
Germany
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
قبل از اینکه صدام سرنگون بشه همچین بازی سرش درآوردند
صدام فقط میتونست غذا و دارو بخره نه چیز دیگه ای
البته ایران الان هم خیلی فرق داره با عراق اون موقع
ایران بیدی نیست که با این بادها بلرزه.........
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مدافع حرم
۲۰:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
امریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند دولت باید جلوی ورود کالای امریکایی به کشور را بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
ای روحانی کجایی که بگی علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
کالای اساسی به جای ارز..... یعنی بدبختی دو چندان مردم ایران. یعنی خالی بودن صندوق ارزی کشور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
یعنی وابستگی شدید در اقلام غذایی و دارویی به اروپا
وقتی بجای نفت گندم بگیریم دیگه کشاورزامون گندماشون رو دستشون می‌مونه بعد نمیکارن و اگه اروپا یک روز تاخیر کنه در تحویل گندم بلایی که به سرمون میاد شبیه بالا رفتن قیمت تخم مرغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
مطمئنا بدانید اروپا کاری نمی کنه که به نفع ما باشه .
Iran (Islamic Republic of)
علی۳۱۳
۱۴:۱۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
جدا سازو کارش دقیقا همینطوره پول در برابر غدا
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
ننگ بر دشمنان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
ننگ بر منافقین داخلی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
من نمیدونم اینستکس چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
مرگ بر آمرررررررررررررررررررررررررررررررررریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
به اجرای کامل عهد نامه ترکمان چای نزدیک میشویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
این از ترکمانچای هم خائن تره هم ذلت بار تر
Iran (Islamic Republic of)
hamid
۱۲:۰۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
در حالیکه ما هنوز اینستکس رو قبول نداریم برخی براش معادل فارسی هم میسازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
نگران نباشید
آنچنان رونقی در اقتصاد ایجاد شده که مردم دیگر به اینستکس و یارانه و ..... اصلاا نیاز ندارند !!!
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
ینی چی آخه؟!!!
اینجوری حجم واردات سر به فلک میزنه، همین صنعت داخلی هم که داریم کلا نابود میشه.
کشاورز و کارگر له میشن زیر این همه واردات.
مردم هوشیار باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
واسه همینه دولت طرح تفکیک وزارت صنعت معدن تجارت رو داد، تا بتونه بی رویه واردات انجام بده که پول فروش نفت رو از ما مردم بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
اینکه پول نفت ما را به خودمون ندن و به جاش جنس بهمون بدن یعنی نفت در براربر غذا و دارو.یعنی تحقیر یه ملت.یعنی اینکه ما نتونیم پولمونا خودمون اونطور صلاح خودمونه خرج کنیم.باعث تاسفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
تماما بخاطر سیاستهای بسیاز زیبای خودمونه با این فرمون که رفتیم جلو تهش بهتر از این نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
خودمون خرج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
توقف برنامه اتمی بجای غذا و دارو !!!!
ظریف و عراقچی دیگر چه امتیازاتی ندادند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
..خنجر از پشت میزند دشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
غذا و دارو ؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
هر چه زودتر از برجام خارج بشیم
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۰:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
نباید به اروپا اعتماد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
این فاز یک تحمیل فشارهای اقتصادی اروپا بر ایران است اگر پذیرفتیم گام بعدی سخت تر خواهد بود یک قدم عقب نشینی ده قدم اروپاییان پر ما مسلط می شوند تا جایی می رسد که با اجازه اروپاییان حق نوشیدن آب و تولید مثل جمعیت خواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۰:۴۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
این هم چندمین پیمان شکنی غربیان و تغییر تعهدات خود است.ایران هم بجای فروش اورانیوم های غنی شده خود،گاز بفروشد!!!
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۰:۴۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
این هم چندمین پیمان شکنی غربیان و تغییر تعهدات خود است.ایران هم بجای فروش اورانیوم های غنی شده خود،گاز بفروشد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
تنها راه استقلال بی نیازی است . مسولان می‌توانند با یک کار جهادی بزرگ و پویا ،تمام امکانات و سازمانها را بسیج کنند برای آبادی ایران اسلامی و تنها با چند گام دیگر به فتح قله های خودکفایی خواهیم رسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
اگرنفت يك ثروت ملي است چراتحت تسلط اروپاييها قرارمي گيرد؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
سود و تاثیرش کم کردن
آخرین اخبار