نشست سران ۵ کشور آفریقایی ساحل نشین که در اصطلاح گروه ۵ ساحلی برای مقابله با تروریسم نام گرفته‌اند شامل بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی و نیجر در اوآگادوگو، پایتخت بورکینافاسو آغاز به کار کرد.

نشست سران ۵ کشور آفریقایی منطقه ساحل برای مقابله با تروریسمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نشست سران ۵ کشور آفریقایی ساحل نشین که در اصطلاح گروه ۵ ساحلی نام گرفته اند شامل کشور‌های بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی و نیجر در اوآگادوگو، پایتخت بورکینافاسو آغاز به کار کرد.

سران ۵ کشور یاد شده روز سه شنبه، یک روز پس از آن گردهم آمدند که حمله تروریستی تازه‌ای در منطقه، جان ۱۴ فرد بیگناه را گرفت.

هدف از برگزاری این نشست یک روزه، افزایش همکاری و هماهنگی لازم جهت شدت بخشیدن به نبرد ضد تروریست‌هایی بیان شده که صد‌ها غیر نظامی را کشته اند و زیان اقتصادی فلج کننده‌ای بر منطقه وارد آورده اند.

در آستانه برگزاری این نشست، ۱۴ غیرنظامی در حمله‌ی تروریست‌ها که پیش از طلوع آفتاب در منطقه‌ی کین (Kain) در شمال بورکینافاسو در نزدیکی مرز مالی اتفاق افتاد جان خود را از دست دادند.

ارتش بورکینافاسو اعلام کرد: «در حمله هوایی و عملیات زمینی تلافی جویانه در سه استان شمالی این کشور، ۱۴۶ تروریست را خلع سلاح کرده است.»

رئیس‌جمهور پیشین بروندی، پییر بویویا که نمایندگی اتحادیه آفریقایی را در نشست بر عهده داشت گفت: «بورکینافاسو، میزبان نشست، در گذشته یکی از آرام‌ترین و صلح جوترین کشور‌های دنیا بود اما امروز قربانی حملات تروریست‌هایی قرار دارد که اهداف پسگرایانه در سر دارند.»

اتحادیه آفریقایی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت بورکینافاسو با اصرار از آن‌ها می‌خواهد در برابر اقدام‌های بی ثبات کننده‌ی گروه‌های تروریستی، ایستادگی کنند. این اتحادیه آنان را تشویق می‌کند هر گونه شکافی بین خودشان وجود دارد که دشمن از آن برای شکوفایی خود استفاده می‌کند آن شکاف را پر کنند.

روز سه شنبه وضعیت به شدت امنیتی برقرار بود. بزرگراهی کلیدی که فرودگاه را به محل برگزاری همایش متصل می‌کرد بروی همه‌ی کسانی که قصد گذشتن از آنجا را داشتند بسته اعلام شده بود.

انقلاب اسلام‌گرایان در منطقه‌ی ساحل پس از آنکه در سال ۲۰۱۱ هرج و مرج لیبی را فراگرفت دامنه دار گشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار