صالحی گفت: این انقلاب برخلاف سایر انقلاب‌ها، انقلاب گلوله نبود؛ بلکه انقلاب کلمه بود و این موضوع را می‌توان در متون منبرها، خطابه‌ها و سروده‌های به‌جا مانده از آن دوران مشاهده کرد.

انقلاب ایران نه انقلاب گلوله که انقلاب کلمه بودبه گزارش  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی عصر امروز در اختتامیه سی‌وششمین جایزه کتاب‌سال و بیست‌وششمین جایزه جهانی کتاب سال با تبریک ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: این انقلاب برخلاف سایر انقلاب‌ها، انقلاب گلوله نبود؛ بلکه انقلاب کلمه بود و این موضوع را می‌توان در متون منبرها، خطابه‌ها، شعرها، سروده‌ها و نوشته‌های به‌جا مانده از آن دوران مشاهده کرد. همین موضوع انقلاب اسلامی ایران را متمایز و ممتاز می‌کند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاقات قابل‌توجهی در حوزه نشر و کتاب رخ داد؛ به‌طوری که تا قبل از پیروزی انقلاب در فاصله سال‌های ١٣١٠ تا ١٣٥٧ تنها حدود ٥٠هزار عنوان کتاب تولید شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در فاصله سال‌های ١٣٥٧ تا ١٣٩٦ حدود یک‌میلیون و ٢٢٠هزار کتاب چاپ اول و مجدد منتشر شده است، تأکید کرد: مسیر نشر کتاب در این سال‌ها پرجهش بوده است؛ به طوری که در دهه اول انقلاب ٣٥هزار کتاب تولید شده بود و در دهه چهارم این عدد به ٧٢٦هزار کتاب رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اگر به این جهش طی چهاردهه اخیر افتخار می‌کنیم، این جهش مدیون مولفان و ناشران، همچنین کسانی است که با تولید کتاب فرصت علم‌اندوزی را فراهم کردند.

صالحی با اشاره به آمار کتاب‌های کاربردی و علمی نیز گفت: حدود ١٤٣هزار عنوان کتاب طی ٤٠ سال در این حوزه منتشر شده است که در دهه اول مجموع کتاب‌ها حدود ٤٠هزار عنوان و در دهه چهارم به ٨٨هزار عنوان رسید که این آمار نشان می‌دهد جریان علمی کشور در مسیر توسعه و پیشرفت به نحو قابل توجهی با کتاب و دانش همراه بوده است.

وی با اشاره به انتشار کتاب در حوزه علوم انسانی و اسلامی افزود: در این حوزه‌ها نیز مسیر پرجهشی در بخش تولید داشتیم. در آمایش آماری طی ٤٠ سال گذشته می‌توانیم ردپای پیشرفت علوم را در حوزه‌های مختلف شاهد باشیم که یکی از این حوزه‌ها به تغییر آمار جنسیت در حوزه کتاب مربوط است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: براساس این آمار در سال ٥٧، ٩٦درصد مولفان مرد و تنها ٤درصد زن بودند، در دهه اول انقلاب نیز ٩٢درصد مولفان مرد و ٨ درصد زن بودند، اما اکنون در چهارمین دهه انقلاب اسلامی ایران ٧١ درصد مولفان مرد و ٢٩درصد زن هستند. همچنین در سال ٩٦، ٦٨درصد مولفان مرد و ٣٤ درصد زن بودند.

صالحی درباره حوزه داستان‌نویسی نیز خاطرنشان کرد: در این حوزه آمار نشان می‌دهد فاصله بین مردان و زنان کمتر شده و تقریباً به فضای برابر رسیده است.

وی همچنین به تقسیم‌بندی آمار موسسه خانه‌کتاب از ناشران نیز اشاره کرد و تصریح کرد: ناشران پرکار یعنی ناشرانی که سالانه حدود ٢٠ تا ٥٠ اثر تولید می‌کنند در دهه اول انقلاب تنها ١٧ ناشر بودند، اما در دهه چهارم انقلاب تعداد آن‌ها به ٦٠٠ ناشر رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ناشران حرفه‌ای نیز اضافه کرد: ناشر حرفه‌ای ناشری است که سالانه بیش از ٥٠ عنوان کتاب تولید می‌کند. در این زمینه در دهه اول انقلاب ما تنها ٥ ناشر حرفه‌ای داشتیم و اکنون در دهه چهارم انقلاب ٢٨٦ ناشر حرفه‌ای داریم.

صالحی در پایان گفت: تمام این موضوعات نشان می‌دهد کاروان فکر، اندیشه، فرهنگ در ایران که از کهن‌بوم دیرینگی داشته است موفق بوده و آینده ایران نیز درخشان خواهد بود.

انتهای پیام/

سخنرانی وزیر ارشاد در اختتامیه جایزه کتاب سال مورخ 16 بهمن 97

 

برچسب ها: وزارت ارشاد ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار