رشد ۸۲ برابری تعداد روستا‌های بهره‌مند از آب سالم در استان کهگیلویه و بویراحمد از دستاورد‌های مهم دوران انقلاب اسلامی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،ایجاد زیرساخت‌های تامین آب آشامیدنی سالم به عنوان یکی از عناصر سلامت انسان از نیاز‌های حیاتی مردم اهالی است، اما در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به این مقوله مهم توجه چندانی نشده بود.

نبود زیرساخت‌های اولیه زندگی در روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد افزون بر تهدید سلامتی باعث رنج و سختی زیادی برای مردم شده بود تا جایی که بسیاری از مردم در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی به شهر‌ها مهاجرت کردند.

استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یکهزار و ۶۰۰ روستا دارد که با وجود پراکندگی، اما با همت مضاعف برای تامین آب آشامیدنی آنان تلاش شد.

مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران معتقدند برای تحقق عدالت اجتماعی از سویی و ماندگاری جمعیت در روستا‌ها باید امکانات اولیه زندگی در این مناطق ایجاد شود.

با شروع دوران حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ضمن توجه به زیرساخت‌های آب آشامیدنی در روستا‌ها و شهر‌ها فاضلاب هم مورد توجه ویژه قرار گرفت.

آبرسانی به ۹۰ درصد روستا‌های کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت:پیش از پیروزی ۱۸ روستای این استان از نعمت آب سالم بهره‌مند بود، اما در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران یکهزار و ۴۸۰ روستا به سیستم آبرسانی تجهیز شد.

فیض الله پاسره افزود: در چهار دهه اخیر نزدیک به ۵۵۰ مخزن با ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب در روز در کهگیلویه و بویراحمد ساخته شد.

وی همچنین از احداث ۲۰۰ ایستگاه پمپاژ برای انتقال آب به مخازن در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

پاسره بیان کرد: تاکنون کار آبرسانی به ۹۰ درصد روستا‌های استان انجام شده است.

پاسره عنوان کرد: ۶ هزار کیلومتر شبکه توزیع و انتقال آب در کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است، در حالی که قبل از انقلاب هیچ کدام از روستا‌های استان تحت پوشش نظام بهره برداری و کنتورگذاری نبوده است.

وی گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ۶۰ هزار مشترک در روستا‌های این استان وجود دارد.

پاسره بیان کرد: امروز شاخص برخورداری روستا‌های استان از آب آشامیدنی سالم ۷۴/۳ درصد است.

پاسره افزود: هم اینک ۹۰ طرح در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در زمینه پروژه‌های اصلاح شبکه فاضلاب نیز فاضلاب شوتاور در شهرستان کهگیلویه به بهره برداری رسید و سه پروژه دیگر از جمله اجرای شبکه تنگاری شهرستان بویراحمد، تولیان و امامزاده جعفر در دست اجرا و مطالعه هستند.

پاسره تصریح کرد: از چهار سال گذشته تاکنون یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی استان تخصیص یافته که با این میزان اعتبار ۲۴۷ روستا با ۶۰ هزار نفر جمعیت در مناسبت‌های مختلف از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند.

معاون عمرانی مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و ۴۵۲ مخزن ذخیره آب پس از انقلاب اسلامی ایران برای دسترسی به آب سالم در مناطق عشایری این استان احداث شد.

بهمن آزادی اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۳ مخزن ذخیره آب در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد احداث شده بود.

وی افزود: با توجه به اهمیت دسترسی به آب سالم برای جامعه عشایری در سلامت انسان و دام خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی در این زمینه انجام داده اند.

معاون عمرانی امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یکهزار و ۶۲۴ چشمه برای تامین آب سالم در مناطق عشایری این استان بهسازی شده است.

وی همچنین از احداث ۲۳ باب حمام ضد کنه دام در مناطق عشایری این استان خبر داد و افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی پنج باب حمام ضد کنه در این استان ساخته شده بود.

۱۱ ایستگاه پمپاژ آب در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم ذخیره مخازن آب شهر‌های استان از زمان تأسیس این شرکت در سال ۱۳۷۱ تاکنون با افزایش ۴۰ برابری از سه هزار و ۲۵۰ مترمکعب به ۱۳۱ هزار مترمکعب رسیده است.

سید علی لدنی نژاد اظهار داشت: تعداد مخازن آب مناطق شهری استان نیز در این ۲۶ سال از ۱۵ باب مخزن سنگی و فلزی غیراستاندارد به ۵۳ باب مخزن بتنی استاندارد رسید.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هفت هزار مشترک آب در شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت و این تعداد هم اینک ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ مشترک است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جمعیت شهری زیر پوشش این شرکت هم اینک ۹۹.۸ درصد بوده و ۲ دهم درصد مابقی نیز مربوط به ساکنان مناطق حاشیه شهرهاست که به زودی شناسایی و زیر پوشش قرار می‌گیرند.

لدنی نژاد عنوان کرد: منابع تأمین آب شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد شامل ۶۶ حلقه چاه و هفت دهنه چشمه است و بخشی نیز از طریق سد کوثر تأمین می‌شود.

وی ابراز داشت: طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد هم اینک به ترتیب یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و ۳۲۰ کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این در حالی است که طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب مناطق شهری استان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی صفر کیلومتر بود.

لدنی نژاد اظهار داشت: هم اینک هفت باب آزمایشگاه فاضلاب و آب در شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی افزود: میزان تولید سالانه آب در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۳۹ میلیون مترمکعب است.

لدنی نژاد بیان کرد: ۱۱ ایستگاه پمپاژ آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در شبانه روز ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب را برای استفاده مشترکان مناطق شهری این استان پمپاژ می‌کنند.

لدنی نژاد گفت: هم اینک سه شهر یاسوج، دوگنبدان و دهدشت دارای شبکه جمع آوری فاضلاب هستند.

وی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود که تا پایان امسال نیز شبکه جمع آوری فاضلاب شهر‌های سی سخت و چرام تکمیل و به بهره برداری برسد.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.

جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد بین ۲ سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۰ تا ۹۵ از ۴۷ درصد به ۴۴ درصد جمعیت استان کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.