شهردار قم گفت: در حال تدوین قم ۱۴۰۵ هستیم تا بتوانیم مسیر برنامه‌محوری شهرداری را ادامه دهیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در حاشیه بازدید از نمایشگاه «شکوه چهل‌ساله قم»  با بیان اینکه شهرداری قم یکی از شهرداری‌های قدیمی کشور است گفت: نزدیک به ۱۰۰ سال از عمر شهرداری قم می‌گذرد و تمام مباحث در دوران قبل و بعد انقلاب را اگر بخواهیم مقایسه کنیم شرایط بسیار متفاوت است. قبل از انقلاب جمعیت شهرنشین کشور کمتر از ۴۰ درصد بوده و تنها ۲۷۳ شهرداری در کشور داشته‌ایم.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی تعداد شهرداری‌ها به بالای هزار و ۳۰۰ شهرداری رسیده و جمعیت شهرنشین کشور بالای ۷۰ درصد است که این آمار در شهر قم بالای ۹۵ درصد است.

شهردار قم با تاکید بر اینکه قبل از انقلاب شهرداری‌ها ارگان‌هایی خدماتی بوده‌اند، اما امروز شهرداری‌ها ارگان‌هایی خدماتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستندعنوان کرد: امروز بلاشک اهمیت شهرداری‌ها بر همه روشن است و از تولد تا مرگ مردم با خدمات شهرداری‌ها عجین هستند. هرکس از درب خانه خود خارج می‌شود از نظافت، ایمنی، حمل و نقل، هوای شهر، محیط زیست، مسائل فرهنگی و ورزشی، کفن و دفن و... خدمات متقابل توسط شهرداری به مردم ارائه می‌شود.

سقائیان‌نژاد تصریح کرد: شهرداری یک ارگان بسیار بزرگ و نزدیک به مردم است و مردم خدماتی که شهرداری انجام می‌دهند لمس می‌کنند؛ اگر یک روز زباله جمع نشود مردم آن را لمس می‌کنند و وضعیت خدمات ما بسیار حساس و مهم است.

وی با بیان اینکه در قم بسیاری از مناطق فعلی وجود نداشت و عمدتا باغات بودندعنوان کرد: امروز شاهد توسعه چشم‌گیر شهر هستیم و به همین نسبت خدمات هم افزایش یافته است؛ بسیاری از خدماتی که امروز مشاهده می‌شود در راستای خدمات ارزنده نظام اسلامی به مردم شکل گرفته است. امروز مباحث ترافیکی، معابر، زیرگذرها، روگذر‌ها و... در شهر‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده چراکه شاهد توسعه تکنولوژی و خودرو‌ها در معابر هستیم.

شهردار قم ساختار شهر در گذشته را مورد توجه قرار داد و گفت: در گذشته شورای شهر و شهرداری وجود نداشت و ساختار نظام شاهنشاهی برمبنای مردم‌سالاری نبود؛ اما با پیروزی انقلاب به مرور روندی شکل گرفت تا مردم مدیریت شهر‌ها را در دست بگیرند. با تأسیس شهرداری‌ها و شورای شهر‌ها مردم‌سالاری در شهر‌ها شکل گرفت و فعالیت‌های شهری منسجم‌تر شد و محور خاصی پیدا کرد؛ مردم در شهر‌ها ناظرینی پیدا کردند تا بر خدمات شهری نظارت داشته و بر مدیریت شهری دخالت پیدا کنند.

وی افزود: امروز مردم در مدیریت شهری دخالت دارند و امروز در این راستا اطلس نیازمندی‌های محلات تهیه شده و این در مسیر تحقق هدف خدمت به مردم است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به نقش ویژه شورای شهر در مدیریت شهر‌ها بیان کرد: شهرداری‌ها بدون خط‌کش راه و برنامه نمی‌توانند حرکت کنند و شهر قم امروز از این مزیت ویژه برخوردار است.

شهردار قم گفت: از همین الان در حال تدوین قم ۱۴۰۵ هستیم تا بتوانیم مسیر برنامه‌محوری را ادامه دهیم؛ در این برنامه دقیقاً طرح‌ها، بودجه و منابع آن مشخص شده است.

وی بیان کرد: زمانی که وارد قم شدم اولین حرکت تدوین چشم‌انداز ۱۴۱۴ قم بود که بر مبنای آن برنامه پنج ساله قم ۱۴۰۰ تدوین شد و امروز سه سال را پشت سر گذاشتیم که در آن ۱۱ هدف، ۳۶ راهبرد و نزدیک به ۱۱۸ سیاست اجرایی تدوین شده است.

وی گفت: بحث محیط زیست شهری، ترافیک، زائرپذیری قم و... جزو شاخص‌هایی است که در برنامه پیش‌بینی شده است؛ تلاش این است که دوره ماندگاری زائر را افزایش دهیم و در برنامه این مساله مد نظر قرار گرفته است.

شهردار قم به اقدامات حمل و نقلی شهرداری افزود: در حال حاضر به دنبال خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس جدید برای شهر هستیم که ۷۰ دستگاه آن وارد شهر شده است و ۱۲۰ دستگاه نیز در حال بازسازی است. در ابتدای سال آینده چهره قم از نظر حمل و نقل متفاوت خواهد شد.

سقائیان‌نژاد به اقدامات زیباسازی شهر اشاره کرد و افزود: در دهه فجر بیش از ۲ هزار مورد پروژه زیباسازی در شهر اجرا کرده‌ایم که ادامه دارد.

وی گفت: در حوزه پل‌های عابرپیاده مکانیزاسیون را در دستور کار داریم تا مردم با آسایش بیشتری از آن‌ها استفاده کنیم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به جنبه‌های ویژه مدیریت شهری و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برنامه قم گفت: پروژه‌هایی که در سال‌های اخیر اجرا شده خصوصاً پروژه مقداد، تقاطع ۱۵ خرداد، شهدای مدافع حرم و... از جمله پروژه‌هایی است که گره‌های ترافیکی شهر را باز کرد.

وی ادامه داد: بلوار آیت‌الله بروجردی نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم شهر است که توانستیم در این زمینه مشکل پردیسان را حل کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بودجه‌نویسی رشد قابل توجهی شکل گرفته است گفت: امسال ۲ هزار میلیارد تومان بودجه داشتیم که سال آینده بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که با احتساب وام و فاینانس بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است و سرانه هر شهروند بالغ بر ۲ میلیون تومان است. بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این بودجه در حوزه عمرانی است.

شهردار قم ۸۰ درصد بودجه شهرداری را عمرانی دانست و افزود: در بحث فضای سبز و زیست‌محیطی نیز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه گذاشته‌ایم.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه ۵۹ درصد بودجه شهرداری امروز وابسته به تراکم است افزود: در گذشته این آمار ۷۹ درصد بوده است؛ این بودجه بستگی به شرایط ساخت و ساز در کشور دارد و ما به سمت بودجه‌ریزی و منابع پایدار حرکت می‌کنیم. امیدواریم با تصویب بودجه پایدار شهرداری‌ها شاهد شرایط بهتری در شهر‌ها باشیم چرا که شهر موجودی زنده است و باید منابع پایدار در اختیار داشته باشد.

شهردار قم با بیان اینکه امسال برای سال ۹۸ برای الکترونیکی کردن شهرداری پیش بینی کرده‌ایم بیان کرد: نزدیک به ۹۰ کیلومتر فیبر نوری در شهرداری اجرا شده که پشتوانه شهرداری است؛ قم‌کارت در حال آماده‌سازی است و قرار شده تا اوایل سال آینده تحویل شود که ۱۳ خدمت مالی و الکترونیکی متفاوت را ارائه می‌کند که شامل پرداخت کرایه تاکسی و اتوبوس و... است.

وی الکترونیکی سازی صدور پروانه، بایگانی کردن مدارک، پرداخت عوارض و... را مورد توجه قرار داد و اشاره کرد: ایستگاه‌های اتوبوس به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم در حال الکترونیکی‌سازی است که به زودی بهره‌برداری می‌شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه پارکینگ‌ها گفت: ۵ مجموعه پارکینگ با مساحت ۲۰ هزار مترمربع برای سال ۹۸ در نظر گرفتیم که عمدتاً در هسته مرکزی شهر است؛ توسعه شرقی حرم مطهر یکی از پروژه‌های ویژه شهر است که در بخش سرمایه‌گذاری دنبال می‌شود و در مناطق دیگر هم پیگیر احداث پارکینگ هستیم؛ امیدواریم در پایان سال ۹۸ نزدیک به ۲۰ هزار مترمربع به پارکینگ‌ها اضافه شود و سال آینده برای ما سال نهضت پارکینگ‌سازی است.

وی با اشاره به تصویب احداث خط دوم مترو شهر گفت: این خط شروع نشده تا خط اول تکمیل شود؛ خط اول دو فاز شده و فاز اول از قلعه کامکار تا مطهری حدود ۵.۲ کیلومتر است البته مشکلی در روند تأمین تجهیزات آن ایجاد شده است. ۶ ایستگاه فاز اول کامل فعال است.

شهردار قم اضافه کرد: در حوزه تأمین واگن به صورت معجزه‌آسا توانستیم در قالب قرارداد کلان‌شهر‌ها اسم قم را اضافه کنیم که ۸۰ واگن به این شهر اختصاص یافت و با پشتوانه نمایندگان مجلس این امر محقق شد و نزدیک به هزار میلیارد بحث تأمین واگن شهر حل شده است.

سقائیان‌نژاد تأخیر فعلی در روند مترو را مشکل تأمین متروسیستم دانست و گفت: بخشی از این متروسیستم را از داخل تأمین کرده و تلاش داریم مشکل تأمین خارجی را هم حل کنیم و شاهد راه‌اندازی فاز اول مترو در سال ۹۸ باشیم.

وی گادامه داد: ادامه مسیر مترو نیز تونل آن تکمیل شده و به مرور ایستگاه‌های آن تکمیل خواهد شد. وقتی خیالمان بابت خط اول راحت شود خط دوم را هم پیگیری خواهیم کرد.

شهردار قم پیگیری احداث خط سوم مترو را مورد توجه قرار داد و افزود: برای اینکه بتوانیم به قطار سریع‌السیر وصل شویم باید خط سوم را اجرا کنیم و شورای ترافیک منتظر است تا مباحث اصلی حل شود تا خط سوم را اجرایی سازد.

وی گفت: در این شرایط تحریم شهرداری قم تحریم را لمس نکرده و بر توانستن و مدیریت جهادی تکیه دارد.

وی با تاکید بر اینکه در چهار سال اخیر ۱۶ پارک شهری احداث شده است تصریح کرد: ایمن‌سازی بوستان‌های شهری یکی از پروژه‌های ویژه شهرداری بوده است که در این راستا اقدام شهرداری برای تامین رفاه و آسایش عمومی صورت گرفته است.

انتهای پیام/ح

برنامه ۵ ساله دوم شهر با عنوان قم ۱۴۰۵ در حال تدوین است/اجرای بیش از ۲ هزار پروژه زیباسازی در دهه فجر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.