شفیعی گفت: پیوند‌های عمیقی نه تنها در سطح نخبگان بلکه در بین مردم ایران و عراق نیز وجود دارد.

حضور آمریکا در عراق مانعی بر روابط تهران-بغداد نخواهد شدبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تداوم حضور نظامیان کشورش در منطقه  تنها به سبب رصد فعالیتهای ایران است. پس از اظهارات ترامپ، مقامات بغداد در اظهاراتی هماهنگ این اقدام را مداخله در امور عراق دانسته و ضمن درخواست توضیح از آمریکا برای این اظهارات، اعلام کردند که تهدید همسایگان، تهدید امنیت ملی عراق است.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه «حضور نیروهای نظامی واشنگتن در خاک عراق به سبب درنظر گرفتن فعالیت های ایران در این کشور است»، اظهار کرد: از آنجایی که ایران، عراق و سوریه یک مجموعه معنادار را تشکیل داده و حضورشان در کنار یکدیگر باعث توانمندی این کشورها می‌شود، آمریکا در تلاش است تا به هر نحوی از بروز این هم افزایی جلوگیری کند و در عین حال هم آسیب کمتری را پذیرا شود.

وی با اشاره به اعلام خبر خروج نظامیان آمریکا از خاک سوریه ادامه داد: حضور نیروهای آمریکا در سوریه برای این کشور مشکلات متعددی را پدید آورده بود، به این معنا که هم در معرض تهاجم بودند و هم تا حدودی بار تقابل با داعش را به‌ دوش می‌کشیدند. به همین دلیل آمریکایی ها که در تامین اهداف خود ناکام مانده بودند، از سمت افکار عمومی به شدت تحت فشار قرار داشتند.

شفیعی ادامه داد: آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که اگر خاک سوریه را ترک کرده و در عراق مستقر شوند، هم به ماموریت خود دسترسی پیدا می‌کنند و هم می‌توانند نفوذ ایران را در سوریه محدود کنند. آنها تلاش دارند که به زعم خودشان در این شرایط از گسترش و نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کنند. بنابر این الان بهتر می‌شود پی برد که چرا آمریکایی‌ها تصمیم به خروج از سوریه گرفتند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: نکته مهم دیگری که در این میان وجود دارد، این است که آمریکایی ها در محاسباتشان این نکته را نادیده گرفته اند که پیوندهای عمیقی نه تنها در سطح نخبگان بلکه در بین مردم ایران و عراق نیز وجود دارد. در حال حاضر نیروهای واشنگتن فقط به سبب مصلحت در بغداد حضور دارند. یعنی در صورت بروز مشکل، مردم عراق و دولت این کشور از تداوم حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشور خود جلوگیری خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار