مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با تقویت سامانه بارشی در بعدازظهر یکشنبه و ریزش سنگین باران در برخی نواحی جنوب استان، تا کنون ۶۰ میلی متر باران از ایستگاه بارانسنجی «اسپکه» از توابع نیکشهر گزارش شده است.

بارندگی در ۸ ایستگاه بارانسنجی سیستان و بلوچستان از ۴۰ میلی متر عبور کردبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از صبح یکشنبه تا کنون حداقل از هشت ایستگاه بارانسجی توابع شهرستان‌های چابهار و نیکشهر بارش‌های بیش از ۴۰ میلی متر گزارش شده که بیشینه بارندگی‌ها مربوط به روستای اسپکه در شهرستان نیکشهر با ۶۰ میلی متر باران است.

وی ادامه داد: در مجموع از روز گذشته که فعالیت سامانه بارشی از شهر چابهار و نواحی ساحلی سیستان و بلوچستان شروع شد، امروز دامنه و شدت ریزش‌ها گسترده‌تر شد و بیش از ۱۰ شهرستان را فرا گرفت.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا کنون از ۴۵ ایستگاه هواشناسی و بارانسجی نواحی جنوبی و مرکزی استان گزارش بارندگی شده است که هسته بارش‌ها مربوط به شهرستان‌های نیکشهر و چابهار بوده است.

حیدری با بیان اینکه هم اکنون بارش شدید باران در منطقه آزاد چابهار و برخی نواحی جنوب سیستان و بلوچستان در حال باریدن است، افزود: علاوه بر بارش‌های روز گذشته چابهار، امروز نیز بارش‌های قابل توجهی از ایستگاه‌های بارانسنجی «پلان» و «شارک» این شهرستان به ترتیب ۵۲ و ۴۳ میلی متر گزارش شده است.

وی ادامه داد: چابهار نه تنها در سال زراعی جاری که از ابتدای سال شمسی، بدترین شرایط بارشی استان را به خود اختصاص داده و تا پیش از این سامانه هیچ بارشی به خود ندیده بود که این موضوع سبب نگرانی کشاورزان و بهره برداران بخشی کشاورزی شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس خروجی مدل‌های هواشناسی این سامانه بارشی روز دوشنبه نیز همانند روز یکشنبه ادامه پیدا کرده و اکثر نواحی جنوبی و مرکزی استان را فرا می‌گیرد. البته برخی نواحی نیمه شمالی استان نیز با شدت کمتر شاهد فعالیت این سامانه بارشی خواهند بود.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به شدت بارش ها، طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن معابر قطعی است لذا توصیه می‌شود هشدار‌ها را جدی گرفته و از تردد‌های غیر ضروری در نواحی فعالیت سامانه بارشی به ویژه در حاشیه رودخانه‌ها خودداری شود.

وی افزود: گزارش‌های محلی حاکی از سیلابی شدن بسیاری از رودخانه‌های نواحی جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان نیکشهر است.

به گفته مرکز مدیریت راه‌ها به علت طغیان رودخانه‌های جنوب سیستان و بلوچستان محور‌های مواصلاتی فنوج - اسپکه، نیکشهر- چاهان - زرآباد، فنوج - رمشک و نیکشهر - بنت تا اطلاع بعدی مسدود است.

بر اثر شدت بارندگی‌ها آموزش و پرورش فردا مدارس مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی شهرستان نیکشهر را در دو نوبت صبح و عصر تعطیل اعلام کرده است.

انتهای پیام/ز

بارندگی از مرز ۴۰ میلی متر عبور کرد

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار