به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی گفت: بعد از انقلاب اسلامی ۲۶۰ کیلومتر آزادراه و ۲۶۳ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده، در حالی که قبل از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالت روستایی، آزادراه یا بزرگراه در استان وجود نداشت.
وی افزود: در دهه ۵۰ افزایش قیمت نفت و میزان فروش نفت تقریبا چند برابر وضعیت کنونی و جمعیت کشور نیز حدود ۳۰ میلیون نفر یعنی کمتر از نصف جمعیت کنونی بود، اما خدماتی که با آن ثروت کلان برای مردم انجام گرفت اصلا قابل مقایسه با خدمات پرشمار جمهوری اسلامی برای مردم نیست.
وی افزود: قبل از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالت روستایی، آزادراه یا بزرگراه در استان وجود نداشت، در حالی که بعد از انقلاب ۲۶۰ کیلومتر آزادراه و ۲۶۳ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده که هزینه ساخت هر کیلومتر راه حدود ۸ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
رحمتی ابراز داشت: همچنین ۶۹۰ کیلومتر بزرگراه نیز در استان در حال احداث است که ۲۵۳ کیلومتر بزرگراه مرند- تبریز- بازرگان، ۱۵۳ کیلومتر بزرگراه تبریز- ارومیه، ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه مراغه- هشترود، ۹۰ کیلومتر لاین دوم بزرگراه تبریز- اهر و ۲۴ کیلومتر نیز طول بزرگراه تبریز- سهند است.
این مسوول با بیان اینکه قبل از انقلاب در کل استان تنها یک سد احداث شده بود، افزود: بعد از انقلاب تعداد ۱۴۳ سد در آذربایجانشرقی احداث شد و حدود ۶۰ درصد آب تبریز از طریق سدها تامین میشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی با بیان اینکه میزان ذخیره آب سدها را از ۶۵۰ میلیون متر مکعب در قبل از انقلاب به ۴ میلیارد متر مکعب رساندیم، تصریح کرد: در واقع این میزان حداکثر ظرفیتی بود که میتوانستیم از آب استحصال شده جاری در استان استفاده کنیم.
انتهای پیام/ش