جغرافیای انسانی با مطالعه جوامع بشری، چگونگی عملکرد انسان‌ها و چالش‌هایی که افراد در طول زندگی با آن مواجه هستند سر و کار دارد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا بسته به این‌که در کدام یک از گرایش‌های این رشته تحصیل کنند، می‌توانند در سازمان خصوصی و دولتی کشور مشغول به کار شوند اما سوالی که در این مطرح می شود این است که اصلا رشته جغرافیا چیست و در کدام سازمان‌ها امکان فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد.

امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد این ابهامات را برطرف سازد پس اگر تمایل دارید تا پاسخ این سوالات را بدانید این مطلب را از دست ندهید.

بررسی بازار کار رشته جغرافیا

معرفی رشته جغرافیا

جغرافیا در مقطع کارشناسی در چهار شاخه اصلی جغرافیای طبیعی، جغرافیای انسانی، کارتوگرافی و جغرافیا سیاسی - نظامی ارائه می‌شود و هر یک از گرایش‌های جغرافیای طبیعی و انسانی دارای گرایش‌های متعددی هستند.

البته تفاوت هر گرایش با گرایش دیگر تنها در ۸ واحد تخصصی است و به همین دلیل بسیاری از دانشگاه‌ها در دفترچه راهنمای آزمون سراسری، گرایش‌های موجود در دانشگاه خود را ذکر نکرده‌اند و تنها به شاخه‌های اصلی جغرافیا که در آن دانشگاه تدریس می‌شود، اشاره نموده‌اند.


بیشتر بخوانید: رشته‌های بدون بازار کار باید از لیست پذیرش دانشجویان حذف شوند


با مطالعه گرایش جغرافیا شما قادر به تمرکز بر جغرافیای انسانی یا جغرافیای فیزیکی خواهید بود و با اخذ مدرک کارشناسی (لیسانس) امکان مطالعه تمام جوانب جغرافیای فیزیکی و انسانی و کسب تخصص در هر دو مورد برای شما وجود خواهد داشت.

بررسی بازار کار رشته جغرافیا

جغرافیای انسانی که با مطالعه جوامع بشری، چگونگی عملکرد انسان‌ها و چالش‌هایی که افراد در طول زندگی با آن مواجه هستند سر و کار دارد. اگر شما شرکت در دوره‌های جغرافیای انسانی را انتخاب کرده‌اید، قادر به پوشش دهی عناوینی نظیر تغییرات جمعیتی، شناخت عملکرد‌های فرهنگی و مذهبی و یا شناخت تمامی جوانب جهانی سازی خواهید بود.

جغرافیای فیزیکی، گرایشی است که با شناخت فرایند‌های فیزیکی، تغییرات آب و هوایی (شناخت سیستم آب و هوایی)، زلزله‌ها، ساختار سنگ‌ها و تمامی وقایعی که در اقیانوس‌ها اتفاق می‌افتد سر و کار دارد.

مدرک کارشناسی جغرافیا با عناوینی نظیر کارشناسی هنر (BA) یا کارشناسی علوم (BSc) و مدرک کارشناسی ارشد جغرافیا با عناوینی نظیر کارشناسی ارشد هنر (MA) یا کارشناسی ارشد علوم (MSc) در اختیار افراد قرار می‌گیرد.


این مطلب را از دست ندهید: بیکارترین و پرکارترین رشته‌های دانشگاهی در ایران+جدول


مدرک BA و MA بر جغرافیای انسانی متمرکز است در حالی که مدرک BSc / MSc با جغرافیای فیزیکی در ارتباط است.

به طور کلی برای کسب اطلاعات بیشتر تمام جزئیات مرتبط با دوره‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید.

بررسی بازار کار رشته جغرافیا

 جغرافیای طبیعی

جغرافیای طبیعی علمی است که محیط طبیعی و تاثیر عوامل و عناصر محیطی بر زندگی و فعالیت انسان را مطالعه می‌کند.


این مطلب را از دست ندهید: چگونه بهترین انتخاب را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟


این علم در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش ژئومورفولوژی و آب و هواشناسی است.

بررسی بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار فارغ‌التحصیلان  رشته جغرافیا

فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا بسته به این‌که در کدام یک از گرایش‌های این رشته تحصیل کنند، می‌توانند در سازمان هواشناسی، سازمان زمین‌شناسی، سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی، کشاورزی، صنایع دفاع و نفت و زیرمجموعه‌های مربوط به آن‌ها مشغول به کار شوند، هم‌چنین می‌توانند به‌عنوان بازاریاب در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت کنند.


این مطلب را از دست ندهید: وقتی جوانان اسیر القاب رشته‌ها می‌شوند


فارغ‌التحصیلان جغرافیای شهری و همین‌طور برنامه‌ریزی توریسم می‌توانند به‌عنوان راهنمای گردشگران داخلی و خارجی عمل کنند و همچنین فارغ‌التحصیلان جغرافیای نظامی می‌توانند به‌راحتی جذب سازمان‌های سیاسی و نظامی شوند.

بررسی بازار کار رشته جغرافیا

از نکات قابل تذکر به کسانی که قصد انتخاب این رشته را به‌عنوان رشته‌ مطلوب و مورد علاقه برای ادامه‌ تحصیل خود دارند این است که موفقیت در تحصیل این رشته، علاوه‌ بر تسلط نسبی بر دروسی مثل ریاضی و آمار و مدل‌سازی به علاقه و روحیه‌ کنکاش و گردشگری در برخی از گرایش‌های آن نیازمند است.


بیشتر بخوانید: جوانان می‌دانند که در رشته ریاضی و فنی آینده‌ای ندارند


هر کدام از گرایش‌های رشته جغرافیا دارای ماهیت‌های بسیار متفاوتی با بقیه است. به‌عنوان مثال، در تحصیل رشته‌ جغرافیای طبیعی و کارتوگرافی نیاز مبرمی به ریاضیات و هندسه احساس می‌شود یا در تحصیل جغرافیای انسانی تسلط نسبی بر آمار و مدل‌سازی و از سوی دیگر علاقه‌مندی به مسائل جامعه‌شناسی و ... ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۱:۵۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام ابتدا سول کنید ایا پایه افراد جغرافیا مناسب اب و هوا هست؟ خیر. چون اب و هواشناسی نیاز به درک مهندسی و مکانیک سیالات و فیزیک جو و شاره و فاز گاز و .. داره. پس گول اسم رشته رو هیچ شرکت یا سازمانی نمی خوره چون ممکن نیست کسی پس از ۴ سال تاریخ و شعر خودن بیاد یکدفعه فیزیک هواشناسی و اقلیم درک کنه برای همین جعرافیا وقتی وارد رشت های تخصصی دیگه می شه همه مهندسای همون رشته مثل مهندس های اب و ابخیزداری و عمران و محیط زیست اونها رو قبول ندارن و حق دارن اینا کلی فیزیک و دیفرانسیل خوندن وقتی جغرافیا داشته تاریخ و شعر حفظ می کرده و این استادهای شما چون حدود ۱۲ سال وقت داشتن رفتن به صورت سطحی یک چیزهایی یاد کرفتن من خودم دیدن استاد جغرافیا نمی یاد در مودد فرسایش حرف می زنه و مقاله تو مجلات به درد نخور داخلی هم داده با کلی غلط فنی . خوب متاسفم بگم جغرافیا اصلا تو مسیر خودش نیست پس راه اشتباه نرید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۵۵ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
تضمینی ترین روش برای از دست دادن آینده :خواندن جغرافیا در دانشگاه
نتیجه؛ارزوی مرگ،سرافکندگی،خواری بین دوست و دشمن و عقب افتادن از زندگی و شغل و پول است .
فرقی نمیکند دانشجوی دانشگاه تهران هستی یا آزاد !
بهترین روش برای پر کردن جیب اساتید و به باد دادن آینده خود
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۲۰:۲۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
من دکتری از تهران دارم. 5 سال بیکار هستم. آشنا هم داشتم اما این رشته براش کارایی تعریف نشده جز هر سالی چند نفر دبیری می گیرن. اونم از هر 500 نفر یک نفر قبول میشه. زندگی رو نمیشه همیشه به شانس بست یا الکی بگیم خدا بزرگه درست میشه. خدا بزرگ هست ولی عقل داده تا با چشمان بسته جلو نریم.
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۲۰:۱۹ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
من دکتری از تهران دارم. 5 سال بیکار هستم. آشنا هم داشتم اما این رشته براش کارایی تعریف نشده جز هر سالی چند نفر دبیری می گیرن. اونم از هر 500 نفر یک نفر قبول میشه. زندگی رو نمیشه همیشه به شانس بست یا الکی بگیم خدا بزرگه درست میشه. خدا بزرگ هست ولی عقل داده تا با چشمان بسته جلو نریم.
Germany
ولی زاده
۱۴:۰۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
سلام
من سال 92 فوق گرفتم از دانشگاه ملی یزد
بعدش هم کار پیدا نکردم
الان 10ساله که تو کارخونه جات کار میکنم.
به هیچ عنوان جهت تحصیل این رشته اقدام نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
۱۲۳
۱۹:۴۹ ۰۹ مهر ۱۴۰۲
سلام من جغرافیای شهری خوندم کجا میتونم کار پیدا کنم چند بار استخدامی ها شرکت کردم قبول نشدم ۴ سال الکی درس خوندم نشستم خونه. خیلی ناراحتم
Iran (Islamic Republic of)
لادن
۱۵:۱۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
سلام.....من رشته جغرافیا خوندم ....وبهش علاقه دارم وچون جامعه امروز به این رشته اهمیت نمیده در صورتی که تمام کار های روزمره آدم ها در گروه این رشته می گرده از زمان که می گذرد از آب وهوا که چگونه است از جا های دیدنی که این رشته به ما معرفی میکند همه در این رشته خلاصه شده....اما نگاه مردم به اون نگاه بد وبازار کارش که در این رشته زیاد هست کم کردن ما اهمیت این رشته را نفهمیدیم .....بنابراین بازار کارش هم کم کردیم همش توی رشته درمانی و حقوق که روحیه ادم گرفته میکند کاراش جز افسردگی چیزی ندارد چسبیدیم
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۲۳:۴۶ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
دفترچه استخدام اموزگاری ۱۴۰۱ هم اومد.
خیلی از رشته ها انسانی می تونن اموزگار ابتدایی بشن
جز جغرافیا.
به هیچ عنوان این رشته رو انتخاب نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسن
۰۱:۴۶ ۲۶ آذر ۱۴۰۱
من این رشته رو نخواندم اما علاقه دارم فقط اگه شغل میدادن اونم مگه شغله دیگه‌ای نیست بتونم برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
من ۴ سال وقتمو گذاشتم پای این رشته از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم چی شد اخرش هیچی کنار خونم .هیج جایی براش کار نیست هر جا میری واسه کار مسخره میکنن این رشته رو .
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۱۳:۰۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۱
سلام ترم یک جغرافیا ( کارشناسی) هستم ، رشتم رو دوست دارم اما راه دور افتادم تو خوابگاه دارم زجر میکشم ، بنظرتون انصراف بدم از جغرافیا برم مهندسی طبیعت یا نه؟ خانواده م میگن باید لیسانس بگیری اما وقتی میگید شغلی نداره خب موندن چه سودی داره! برمی گردم دیار خودم راحت ترم
Iran (Islamic Republic of)
Ftme_r.j
۱۷:۵۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
سلام ، خسته نباشید ؛ من دختر هستم ، میخواستم بدونم از تحصیل در رشته جغرافیا در دانشگاه ملی ، و بعد دادن آزمون استخدامی میتوان دبیر شد؟؟؟ آیا تضمینی هست؟؟ من میتونم دبیر جغرافیا یا مطالعات بشم؟؟ توی استان هرمزگان اصلا توی این چند سال کد رشته دبیریش وجود نداشته امسالم نبود ، با توجه به اینکه الان ۱۸ سالمه ، تا ۲۴ سالگی فرصت دارم برای آزمون دادن . چند درصد شانس اینو دارم ک دبیر شم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۰۲ ۱۰ مهر ۱۴۰۱
سلام من هم جغرافیا خوندم. بعنوان کارشناس شهرسازی و معماری راه و شهرسازی مشغولم. جای زیادی نمیشه دنبال کار گشت ولی اینده بازنشستگان بیشتر میشن. تاهل و فرزند هم تاثیر داره تئ استخدامی
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۲:۰۶ ۰۸ تير ۱۴۰۱
سلام بچه ها ببینید هرکسی میاد دیدگاهی داره اما خوب تجربه پدر علم و دانش هست.
من رشته جغرافیا و تاریخ رو دوست داشتم هنوزم دارم اما در کشور ما در آزمون های استخدامی هیچ کاری برای این رشته فراگیر وجود ندارد چون ملاک در کشور ما سواد و آگاهی نیست.بلکه رانت و رشوه هست.
هر از گاهی سازمان های سنجش از دور و هواشناسی و دبیری برای این رشته استخدامی برگزار میکنند.اما هر پنج سال یکبار شاید این رشته رو بخواهند.
رشته جغرافیا رشته سختی هست و همه ی دروس از فضا تا زمین توش هست و به همه ی کارها ربط داره و در بیشتر جاهای دنیا کارشناسان جغرافیا و آب و زمین و هوا در هر اداره ای هستند.اما خوب در کشور ما هیچی سرجاش نیست جغرافیا بیشتر سرجاش نیست.
من به عنوان یک کارشناس جغرافیا از دانشگاه پیام نور که سخت تر از سراسری هست و با معدل حدود۱۶ رتبه یک دانشکده جغرافیا رو تو دانشکده خودم آوردم و بالاترین معدل دانشکده رو تا به حال دارم چند بار زنگ زدن گفتند بیا ارشد بخون سهمیه داری گفتم نه.به همه بچه ها میگم اگر هدفتون کار گرفتن با این رشته است خوب بیخیال شوید اما اگر رشته زیبا جغرافیا را دوست دارید بخوانید و ادامه دهید.اما پند من به این دسته از دانشجویان این است به جای جغرافیا رشته آب و هواشناسی و منابع طبیعی را بخوانند اندکی بهتر است.
بنده فرزند ایثارگر هستم هنوزم کشاورز و کارگر هستم با افتخار میگم.
خدا ریشه سازمان‌هایی که با عمر جوان‌ها بازی می‌کند بخشکاند.
بچه ها راستی یه هنری یاد بگیرید فنی و حرفه ای خیلی بهتر است هم کار پیدا می‌کنید هم بیمه میشوید.گول دانشگاه را نخورید اگر کتاب خوان هستید سواد کتابی و کتب مادر از سواد دانشگاهی بالاتر است.
فولکلوریک از آکادمیک بالاتر است.چون همه دانشگاه ها دانش خود را از منابع خام و طبیعی و سینه به سینه به دست می آورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
کاش یکی به ما میگفت این رشته نخونید که ما و هم دوره های من ۶ سال عمر نازنینشون هدر نمیدادن
دوست من دکترا میخوننه کلی مقاله کتاب داره هنوز هنوز جای استخدام نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۰:۵۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
آقا این سمتا نیایید. وقتی دانشگاه تموم میشه تازه متوجه میشی بعضی رشته ها به دردی نمی خوردن. حداقل در جامعه جهان سوم بعضی رشته ها به کار نمیاد. وقتی فارغ التحصیل شدین یه کاغذ دستتون میدن که بعدش به درد هیچ جایی نمی خوره. حالا بعضیا خودشونم سرگرم می کنن و بالاتر می رن غافل از اینکه بعدا سخت تر میشکنن از دست بیکاری از دست حقوق اندک و....
Ukraine
حسن محمدیان مصمم
۱۵:۰۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
من هم دکتری از دانشگاه شهید بهشتی گرفتم. چندین مقاله ISI هم برای اون صرافی نوشتم. ولی الان بلال میفروشم
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۹:۴۷ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
منم دکتری سیاسی و رفیقم دکتری شهری داریم. مواظب سن و جوانی تون باشید. نه 25 سالگی من برمیگرده نه 30 سالگی من. الان 38 سالمه. دانش نداشتیم. از فضای بیرون خبر نداشتیم. نمی دونستیم همه چی پول میشه نه درس و علم. اساتید عزیز هم میگفتن مقاله بنویسید. ما هم سرمون مثل کبک پایین بود و مقاله نوشتن و معدل بالا نگه داشتن شد وظیفه ما. ولی متاسفانه گاهی در تنهایی اشک میریزم نه به این دلیل که چرا این رشته رو خوندم. به این دلیل که عمر و سن من دیگه عقب برنمیگرده تفریح برم. مسافرت برم. بپرم بالا و خوب شادی کنم. درست نیست بگم گاهی احساس پوچی دارم. 38 سال سن. بدون شغل. معدل19. پول.... امیدوارم کسی به ما نرسه و این درد مارو تجربه نکنه. بدتر از همه این ها اطرافیان فکر میکنند دکتر هستید و وضع مالی خوبی دارید. سخت تر از همه کاری که می تونستم در دوره راهنمایی انجام بدم و مغازه ای باز کنم الان باید با مدرک تهران برم انجام بدم. بچه ها درس بگیریم از تجربه همدیگه. ما هم خیلی گفتیم خدا بزرگ هست ولی خدا که نمی تونه بیاد بره به جای مسولین ما با کشورهای دیگه قرار داد کاری و صنعتی ببنده تا اشتغال برای جوانان ایجاد بشه. خدا هدایتگر ماست ولی توسعه کشور و ایجاد شغل توسط مسولین و وطن پرستان خبره صورت میگیره. مواظب سن تون باشید. بهترین ادم اونیه که از فضای بازار کسب تجربه کنه نه از فضای دانشگاه که کلا مسائل ذهنی هست.
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۹:۳۰ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
من دکتری از تهران دارم. 5 سال بیکار هستم. فکر نکنید آدم الاف و بدون اشنایی بودم. همه جور کارم کردم. آشنا هم داشتم اما این رشته براش کارایی تعریف نشده جز هر سالی چند نفر دبیری می گیرن. اونم از هر 500 نفر یک نفر قبول میشه. زندگی رو نمیشه همیشه به شانس بست یا الکی بگیم خدا بزرگه درست میشه. خدا بزرگ هست ولی عقل داده تا با چشمان بسته جلو نریم. فکر کردین من کم دعا کردم؟ آدم عاقل وقتی تجربه دیگران رو میبینه درس می گیره قبل از اینکه خودش عمرش تلف بشه و درس بگیره. حتما اگر در دوره لیسانس هستید زودتر انصراف دهید و بیشتر در پی یک کار فنی برید موفق تر میشید. الان زیست، فیزیک، تاریح، جغرافیا و برخی رشته های دیگه واقعا عمر تلف کردن هست. اساتید هیچ وقت این حرف منو به شما نمیزنن چون امید واهی میدن. بزارید من مثال بزنم. شما فکر نکنید اگر من استاد بشم میام میگم بیایید این رشته رو بخونید نه خیر. من حقیقت میگم من واقعیت رو میگم. چون استاد شدن من دلیلی بر این نیست که اغلب شما هم استخدام میشید. شانس بسیار اندک هست. من 40 ساله و بزودی از سن استخدامی با مدرک دکتری دانشگاه تهران خارج میشم. قضاوت با عاقلان
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۰:۵۵ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام من مهندسی ابخیزداری و اب خواتدم و بسیار کار دارم و این رشته بین عمران و محیط ززست هست و عالی. جعرافیا از انسانی گرفته میشه و سطحی درس می دن مثلا اب وهواشناسی دینامیک ما می خونیم جعرافیا هم می خونه ولی اونا فقط اسمش دارن چون پایه فیزیک و ریاصی ندارن این هواشناسی و اقلیم بعترین درسشون هست ولی چون سطحی یاد می گیرن کلا نمی شه از جغ افیا کار درست انجام داد باید حذف بشه از دانشگاه ها وقت مردم نگیرن و یا بشن معلم دبیرستان
Iran (Islamic Republic of)
مهدیس
۱۸:۵۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
من هم رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری خوندم سال ۸۹ تا ۹۵ ، بزرگترین اشتباه زندگیم رو کردم . این رشته به هیچ دردی نمی خوره باید از دانشگاه ها کلا جغرافیا حذف بشه .هیچ جا قبولت نمیکنند . هر گوهی که میخونیم باید پارتی داشته باشیم تا یه جا قبولمون کنن .حتی بی سواد هم باشی پارتی داشته باشی بهترین کار رو بهت میدن . پس عمرتون رو مثل من برای این رشته به درد نخور هدر ندهید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۳۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
رشته ی جغرافیا یک رشته ی خوب و غنی هستش اما در کشور ما به این رشته بهایی داده نمی شود و از لحاظ بازار کار بسیار ضعیف عمل کرده. هرکسی هم که می خواهد این رشته رو بخواند صرفاً با علاقه اش و گرفتن مدرک می خواند اما نه برای بازار کارش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۸ دی ۱۴۰۰
توی ایران هر رشته ای که میری باید پارتی داشته باشی الان من لیسانس جغرافیا دارم و یه دفتر تسهیلگری اینجا هست به عنوان کارشناس شهری دقیقا رشته منو میخواست چند بار هم اعلام کردم اما متاسفانه چون پارتی نداشتم یه نفرو دقیقا هم رشته من از شهرستان لالی استخدام کردن در صورتی که من دزفول هستم و دو سه خیابون با این دفتر فاصله دارم و تمام مشکلات اینجارو هم میدونم
هر کوفتی میخونید فقط پارتی داشته باشین
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا
۲۰:۳۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
ما دل به الله بستیم الله داند وکار اش هر چی خدا بخواد بعضی ها تو رشته جغرافیا قبول شدن بازار کاری دارن بعضی ها هم نه بستگی به تلاشتان داره من خودم ترم اول هستم امیدم به خداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
دوستانی که دارید این پیام رو میخونید جغرافیا دوسال از عمر منو هدر داد حالا خداروشکر فهمیدم انصراف دادم اصلا نرید دنبال اینجور رشته ها هیچ آینده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
دوستانی که دارید این پیام رو میخونید جغرافیا دوسال از عمر منو هدر داد حالا خداروشکر فهمیدم انصراف دادم اصلا نرید دنبال اینجور رشته ها هیچ آینده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
دوستانی که دارید این پیام رو میخونید جغرافیا دوسال از عمر منو هدر داد حالا خداروشکر فهمیدم انصراف دادم اصلا نرید دنبال اینجور رشته ها هیچ آینده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۰۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
سلام دوستان .تو رو خدا رشته جغرافیا نخونید من زمانی که رشته جعرافیا بودم و داشتم میخوندم برای هزینه ها چند تا شاگرد خصوصی داشتم لیسانس گرفتم سال ۸۸وفقط چون کار نبود دوباره ارشد خوندم به امید کار چون چهار سالو که از دست دادم دوسالم روش به درک...اما الان بازم بیکار و افسرده .و همون شاگردام شدن معلم در مقطع ابتدایی و حالا من بچه ام باید معلمش اونا باشن تو رو قران ۴سال طلایی گرفتن لیسانس را صرف جعرافیا نکنید حداقل رشته ایی بخونید که حداقل بازار کار داشته باشه وگرنه افسرده و خونه نشین میشین و پیش دوست و دشمن سرافکنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
این نظرات منفی و بیهوده چه معنایی دار جز ناامید کردن یه عده آدم که در اول مسیرن
الان تموم رشته ها تو ایران جز دکتری و فرهنگیان آینده نامعلومی دارن
هرکی به یچیزی علاقه داشته باشه و از ته قلبش اونو بخواد هرچقدرم سخت باشه نتیجه میگیر
اصلا باعث نشین مردم ناامید کنین بنا نیست اگر شما نتونستید بقیه هم نتونن
Iran (Islamic Republic of)
غلام ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
دوستان منی که ترم یک دانشجوی جغرافیا هستم باید چه کار کنم انصراف بدم یا نه چون الان وقت انصراف دادنه ترم های بعد دیگه اجازه نمیدن ؟

خواهشا جواب بدید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
نه اصلا انصراف ند تموم تلاشت بکن توکل کن بخدا اگر تو یه کاری با قلبت بخوای و تلاش کنی شک نکن میشه و بدون همه رشته ها الان آینده مشخص ندارن و جغرافیا هم مثل اونهاست جغرافیا یکی از زیباترین رشته های دانشگاهی کلی لذت دار
ولی
ولی حتما در کنار درس یک حرفه یاد بگیر قرار نیست ما فقط دانشجوی بی فایده باشیم و جامعه تنها به معلم و دکتر نیاز ندار کلی حرفه هست برای کار آفرینی
و ۸۰درصد کسایی که شاغل هستن کارشون مرتبط به رشته دانشگاهشون نیست
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۹:۲۸ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
من دکتری از تهران دارم. 5 سال بیکار هستم. آشنا هم داشتم اما این رشته براش کارایی تعریف نشده جز هر سالی چند نفر دبیری می گیرن. اونم از هر 500 نفر یک نفر قبول میشه. زندگی رو نمیشه همیشه به شانس بست یا الکی بگیم خدا بزرگه درست میشه. خدا بزرگ هست ولی عقل داده تا با چشمان بسته جلو نریم. فکر کردین من کم دعا کردم؟ آدم عاقل وقتی تجربه دیگران رو میبینه درس می گیره قبل از اینکه خودش عمرش تلف بشه و درس بگیره. حتما اگر در دوره لیسانس هستید زودتر انصراف دهید و بیشتر در پی یک کار فنی برید موفق تر میشید. الان زیست، فیزیک، تاریح، جغرافیا و برخی رشته های دیگه واقعا عمر تلف کردن هست. اساتید هیچ وقت این حرف منو به شما نمیزنن چون امید واهی میدن. بزارید من مثال بزنم. شما فکر نکنید اگر من استاد بشم میام میگم بیایید این رشته رو بخونید نه خیر. من حقیقت میگم من واقعیت رو میگم. چون استاد شدن من دلیلی بر این نیست که اغلب شما هم استخدام میشید. شانس بسیار اندک هست. من 40 ساله و بزودی از سن استخدامی با مدرک دکتری دانشگاه تهران خارج میشم. قضاوت با عاقلان
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۱۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
دانشگاه بی هدف و رشته بدون کار یعنی بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۰۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
دم داداشمون گرم که معدل الف سیاسی تو دانشگاه تهرانه و حقیقتو گفت. با این رشته فقط اساتیدش رو بزرگ کردید که کوچکترین تلاشی برای کار دانشجویانشون نمیکنن.هی مقاله و کتاب الکی و بدردنخور با زحمت دانشجوی بیچاره میدن بیرون. دانشجو به اسم مشارکت و رزومه و این اراجیفات میشه خدنگ اساتید چندشغله و بعدش بیکاره. این همه مقاله چه مشکلی از کشور و شهر و روستا هاش حل کرده...انصافا به هیج کاری نیومده... برید دنبال هنر فن مهارت ورزش و زندگی دانشگاه بی هدف یعنی
Iran (Islamic Republic of)
ساده دل
۰۰:۴۱ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
با سلام خدمت دوستان عزیز
کا شناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران دارم با معدل الف، اما توصیه من به دوستانی که میخوان وارد این رشته بشن؛
تو رو خدا تحت هیچ شرایطی وارد این رشته مزخرف نشید، چون هیچ آینده‌ای نداره و اساتیدش تنها به دنبال گول زدن شمان،
دوم، از مسئولین خواهش داریم این رشته را حذف کنن و یه عده جوان و خانواده انان با هزار و یک امید و ارزو را نا امید نکنن،
آن چه شرط بلاغت بود گفتیم، خواه پندگیر، خواه ملال
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۸ ۱۰ آبان ۱۴۰۰
در کشورمون ایران به این رشته بهاء داده نمی شود و هیچ آینده ی شغلی یا بازار کاری نداره،مگر تا حدودی این گرایش GIS و گرایش آب و هواشناسی.
تو انتخاب رشته دقت کنید که اسیر این جور رشته ها نشین و عمرتون رو تلف نکنید.مدر‌ک لیسانس و فوق لیسانس جغرافیا می مونه تو دستتون و کار به زور گیر میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
منم جغرافیا قبول شدم با این کامنت‌هایی ک شما دادید مجبورم انصراف بدهم. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۲۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
سلام به همه جوونای باارزش و گل
نه این رشته رو بخونید نه کسی رو تشویق به خوندنش کنید چون این رشته هیچ کار و درآمدی براتون نداره و فقط چهارسال از عمر گران بهای جوونیتونو به باد میده... مهارت یا رشته ای که بشه باهاش یه درآمدی کسب کرد خیلی بهتر از جغرافیاست... الان که روزگار پوله با این رشته فقط اساتیدش به اون میرسن... عمر خیلی با ارزشه ... شاید اگر این رشته مزخرف نبود و فقط ورزش میکردم الان عضو تیم ملی رشته ام بودم... مدرکش به درد نمیخوره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
من در رشته جغرافی قبول شدم ولی وقتی کامنتا روخوندم ناامید شدم یعنی نمیشه با جغرافی معلم شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
من در ورودی سال ۱۴۰۰دانشگاه سراسری کارشناسی رشته جغرافیا پذیرفته شدم ولی با نظریاتی که داده شده کاملا از ادامه تحصیل دارم ناامید میشم و میخوام برم خدمت سربازی ،دوستان نظر شما چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۰ مهر ۱۴۰۱
برو سربازی شکم نکن
Iran (Islamic Republic of)
شايان
۰۰:۳۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
سلام سعي كنيد رشته جغرافيايي طبيعي بشود با عنوان رشته جغرافيايي طبيعي گردشگري و در مورد فرهنگ جغرافيا و طبيعت گردي و گردشگري باشد باتشكر از شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
اصلا رشته خوبی نیست، حیف وقتی ک برا این رشته بزارین، من اگه برگردم به چند سال قبل این رشته رو نمیرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
واقعا هدر دادن عمره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
این رشته به هیچ دردی نمیخوره.الکی وقت خودتونو با جوونی و انگیزه و انرژیتونو برای جغرافیا نذارید.بدترین رشته اس.
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۱۸:۴۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
دوستان عزیزم، به هیچ عنوان سراغ این رشته نرید.
هیچ آینده ای نداره. هیچ بازار کاری نداره. اساتید دانشگاهش فقط حرف میزنن جغرفیا فلان فلان. بعد از مدرک گرفتنت می فهمی چه کلاهی سرت رفته. به هیچ عنوان انتخاب نکنید جغرافیا.
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۱۲:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
تا می تونید از این رشته فرار کنید. دور بشید. از طاعون بدتره. اینده کاری نداره و چه چیزی مهمتر از کار
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۱۲:۲۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
من لیسانس و فوق دانشگاه بهشتی تهران بودم. دانشکده علوم زمین. دوستان به هیچ وجه این رشته رو نخونید. هیچ جا نمیخان جغرافیا و گرایش هاشو. هر چن سال ممکنه اموزش و پروش ۱ نفر بخواد‌‌. عمرتون. اعصابتون. پولتون رو صرف جغرافیا نکنید. هیچ چیزی مهمتر از کار نیست. و متاسفانه جغرافیا اینرو نداره.‌ باید از دانشگاه حذفش کنن تا جوونای مزدم مثل من بدبخت نشن.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۰:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
من الان ترم 6 کارشناسی رشته جغرافیا و گرایش برنامه ریزی و مدیریت شهری هستم تو دانشگاه اصفهان... از من به شما نصیحت عمرتونو تو این رشته تلف نکنین.. برین دانشگاه های آزاد و پیام نور و هزینه بدین برای رشته های خوب ولی تو دانشگاهای دولتی جغرافیا نخونین
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۱۳ ۱۰ مهر ۱۴۰۱
سلام من دانشگاه اصفهان خوندم. خداروشکر در مسکن و شهرسازی بعنوان کارشناس راه و شهرسازی مشغول هستم ولی اسن رشته رو به هیچ کس توصیه نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام. وقت بخیر
جغرافیا بی خود ترین رشته در ایران است. کاش کلا از دانشگاها جمع بشه. کنکوری های عزیز لطفا وارد این رشته نشید چون یه عمر حسرت گذشته رو می خورد.
Iran (Islamic Republic of)
فاطی
۰۲:۰۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
بد بخت کرد این رشته آینده منو لطفا واسه وقت وزمان وعمر خودتون ارزش قائل شید
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۰۸:۰۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام دوستان
من کارشناسی ارشد جعرافیا در داشگاه دولتی خوندم الان چهار ساله دنبال کار میگردم هیچ کاری برا این رشته نیست و فقط عمرم رو تلف کردم
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۴:۳۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
بیکاری هنوز
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۰ ۲۴ دی ۱۳۹۹
باسلام خدمت حضار....اقا من جغرافیا سیاسی با معدل الف تو دانشگاه دولتی تموم کردم الان هرجا میرم اصلا این رشته رو قبول نمیکنن اقا ازمن به شما نصحیت خودتونو بدبخت نکنید بخدا رشته چرتیه رشته علوم تربیتی بخونید صدبهترازینه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۳۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
باسلام خدمت حضار....اقا من جغرافیا سیاسی با معدل الف تو دانشگاه دولتی تموم کردم الان هرجا میرم اصلا این رشته رو قبول نمیکنن اقا ازمن به شما نصحیت خودتونو بدبخت نکنید بخدا رشته چرتیه رشته علوم تربیتی بخونید صدبهترازینه ماک به فنارفتیم....
Mauritius
م
۲۰:۴۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
من دانشگاه گیلان جغرافیا قبول شدم تازه وارد دانشگاه شدم ومی خوام ازش بیرون بیا م باز کنکور بدم ولی شک دارم نمی دونم چی کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۲۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
لیسانس جغرافیا از دانشگاه روزانه دارم. ۴ ساله فارغ التحصیل شدم نبود بازار کار از ادامه تحصیل هم پشیمونم کرده. کشورهای موفق کنار رئیس جمهورشون یک جغرافیدان وجود داره . اهمیت این رشته اینقدر زیاد هست ولی متاسفانه توی کشور ما هیچ چیز سر جاش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
من رشته جغرافیا قبول شدم کردستان به نظر شما برم یا نرم
Iran (Islamic Republic of)
Athar
۱۵:۳۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
واووو
Iran (Islamic Republic of)
محیا
۲۰:۰۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
سلام
ی سوال دارم من تو انتخاب رشته کنکور سراسری جغرافیا قبول شدم
چیزی راجع به گرایش های نمی‌دونم میشه برام توضیح بدید
و اینکه کی گرایش هام مشخص میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۰۰:۱۵ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
سلام من ارشد اب وهواشناسی دارم متولد هفتادم چهارسال فارغ التحصیل شدم از دانشگاه روزانه با ۱۹/۶۰پایان نامه ام را دفاع کردم بامعدل الف،اگر سالها قبل رشته علوم تربیتی خونده بودم الان معلم بودم چون هرساله ده بار رشتشون استخدامی داره،... دلم شکسته تر از شیشه های شهر شماست..شکسته باد کسی که اینچنینمان میخواست..
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۰۰:۱۳ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
سلام من ارشد اب وهواشناسی دارم متولد هفتادم چهارسال فارغ التحصیل شدم از دانشگاه روزانه با ۱۹/۶۰پایان نامه ام را دفاع کردم بامعدل الف،اگر سالها قبل رشته علوم تربیتی خونده بودم الان معلم بودم چون هرساله ده بار رشتشون استخدامی داره،... دلم شکسته تر از شیشه های شهر شماست..شکسته باد کسی که اینچنینمان میخواست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
هر کس به دنبال علاقه برود کار خوبی کرده ... دوستان مهم ترین چیز در زندگی بشر یافتن علم و علم اموزی است اصلا هدف از خلقت بشر دستیابی به علم است
Iran (Islamic Republic of)
ز
۱۷:۴۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
میخواستم از علوم سیاسی انصراف بدم برم جغرافیا
ولی منصرف شدم
Norway
کیوان
۰۴:۳۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
رشته جغرافیای طبیعی خوندم و ارشد هواشناسی در برنامه ریزی شهر تمام کردم سال 83 فارغ التحصیل شدم متاسفانه بعد از چند سال جستجوی شغل آخرش فهمیدم اگر با دیپلم استخدام می شدم الان موفق بودم الان کارشناس ارشد مسافری کشی دارم هم عمرم تلف شد هم سن استخدامم حساب کردم بیشتر از وزن خودم کتاب خوندم الان مسافر کش هستم خودتون رو بدبخت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
کتایون حاجی پور
۱۹:۰۹ ۳۱ تير ۱۳۹۹
من لیسانس جغرافیا انسانی دارم ولی نتونستم اون طور که باید دنبال کار بگردم عاشق رشتم بودم و هستم ولی هم خودم هم همدوره هام همه بیکارن و خانه دار هستیم کاش میشد به خاطر زحماتی که کشیدیم الان جوابشو میدیدم و کار وحقوق خودمون رو داشتیم نمیدونم من زیاد تلاش نکردم برای کار پیدا کردن یا واقعا کار نبوده و نیست
Iran (Islamic Republic of)
کسری
۲۱:۲۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دوستان عزیز بنده ۶ ساله کارشناسی جغرافیا رو تموم کردم ولی متاسفانه در هیچ جا براش استخدامی نیست.
United States of America
سروش
۰۳:۵۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
این رشته رشته خیلی خوبی دوستان ولی تو ایران اونقدر استاندارد نیست یعنی استاندارد جهانی نداره ولی اگر تو خارج بخونید خیلی بهتر من خودم لیسانس جغرافیا از خارج دارم تو این رشته زیاد باید تلاش کنید و تسلط خوبی باید به کامپیوتر و هم چنین بلایای طبیعی و امار و احتمالات و کارتوگرافی و درس های عملی این رشته داشته باشید وگرنه جایی استخدام نمیشید.
Iran (Islamic Republic of)
مهدیار
۱۵:۱۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
به جغرافیا علاقه مند شده بودم کامنتا رو دیدم منصرف شدم کلا
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۰۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
آفا نخونید.وقتتون رو تو این رشته هدر ندید.با زندگیتون بازی نکنید.بیچاره میشد از من گفتن
Singapore
rsh
۲۳:۰۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
جغرافیا و زیر شاخه هاش آشغال ترین رشته های دانشگاهی هستن.لیسانس ژئو دارم با ارشد آب وهواشناسی از دانشگاه دولتی با معدل الف ولی هیچ خبری از استخدامی نیست.به قول بزرگی جغرفیا رشته مرده شوریه هرچی واحد بیخوده جم کردن تو این رشته.آخرش جز فنا چیزی نیست.دوستان دستفروشی بهتر از این رشته است تجربه کردم که میگم.
Iran (Islamic Republic of)
نگون بخت
۱۶:۱۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
دلم نیومد نگم کاش به گذشته برمیگشتم ترم ۱ دانشگاه تهران رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی رو نمیخوندم و انصراف میدادم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۲:۰۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
سلام
من رشته ارشد جغرافیای سیاسی چند ساله مدرک دارم و طی تحقیقاتی که قبلا کرده بودم سازمان های زمین شناسی و هواشناسی و مسکن و شهرسازی و شهرداری...میگفتن این رشته رو میخوان و جالب اینجاست الان چند ساله هیچ آزمون استخدامی برای این رشته نذاشتن حتی آموزش پرورش هم فقط یک گرایش میخواست واقعا جای تاسف هست این همه وقت و هزینه واقعا کسی جوابگو نیست اصلا چرا این رشته رو حذف نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
جغرافیدان
۲۲:۳۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
یک سوال. آیا در مملکت ما همه شاغلان بخش دولتی و خصوصی در حیطه تخصصی و تحصیلی خودشان مشغول به کارند؟ (به طور کلی به قول دورکیم تقسیم کار وجود دارد)؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
سلام من دانشجوی کارشناسی در گرایش اب وهوا شناسی هستم در دانشگاه دولتی ازحرف های شما پیداست که هیچ ایندی ندارد بنظر شما ازهمین اولا که ترم 2 هستم انصراف بدهم.یا چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۱۷:۲۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
فقط باید درس بخونی پاس بشی و هیچی چیزی یاد نمیگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
بسیار رشته بیخودی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
دوستان منم ٤سال وقت وعمرم بيخودي صرف اين رشته كردم تجربه بشه براتون نخونيد
Australia
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
به نظر من این رشته بدرود نخور ترین رشته در ایران ادام ده سال پشت کنکور بمونه بهتر وارد این رشته بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام من دانشگاه بیرجند جغرافیا قبول شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام من دانشگاه تهران جغرافیا قبول شدم چکار کنم
Norway
ک.د
۰۴:۴۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
خودتو بدبخت نکن بخدا دلم میسوزه یاد روزی افتادم از رشته جغرافیا قبول شدم کسی نبود بگه بدبخت میشی منم بخاطر اون روزها میگم خودتو بدبخت نکن با دیپلم استخدام بشی موفق تر هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۲ تير ۱۳۹۸
کنکوریهای عزیز امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید.
اینجانب وظیفه خودم میدونم به عنوان آدمی که گول رشته جغرافیا رو خورد وآینده شغلیش رو نابود کرد یه توصیه بهتون بکنم اینکه تحت هیچ شرایطی موقع انتخاب رشته جغرافیا و گرایش های اون رو انتخاب نکنید حتی اگر تنها شانس قبولیتون باشه ، اینکه دانشگاه نرید یا پشت کنکور بمونید بهتر از انتخاب این رشته بدون آیندست ، این حرف من رو جدی بگیرید ، حرفی که هیچکس به من نزد و من گول دانشگاه دولتی و حرفهای اساتید این رشته رو خوردم و چهار سال ادامه دادم با معدل بالا فارغ التحصیل شدم و بعداز سه سال هنوز بیکارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس2
۰۹:۵۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
این رشته اصلا بازار کار نداره به هیچ وجه وارد اش نشید
Finland
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
در بین رشته های علوم انسانی تاریخ و جغرافیا کمترین اشتغال رو دارن در کل خیلی رشته های چرتی هستند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۲۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
جغرافیا رشته چرتی نیست متاسفانه تو ایران هیچ چیز سر جای خودش نیست