برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع چشم انداز و چالش‌های صنعت آب و برق برگزار شد.

۷۵ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه‌های پایدار آب قرار دارند/برنامه وسیعی برای حضور در بازار عراق و سوریه داریمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (یکشنبه، ۱۴ بهمن ماه) با موضوع چشم انداز و چالش‌های صنعت آب و برق و با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو برگزار شد.

اردکانیان در ابتدای برنامه با اشاره به افزایش میزان بارش‌ها نسبت به سال‌های گذشته، گفت: آماری که بنده در اختیار دارم تا غروب روز گذشته است؛ در سال آبی ۹۷ و ۹۸ که از اوایل مهرماه آغاز شده ۱۴۱ میلی متر بارش در سطح کشور داشتیم و با توجه به اینکه میزان میانگین بلند مدت در همین بازه زمانی ۱۱۶ میلی متر بوده حاکی از این است که تاکنون میزان بارش‌ها مناسب بوده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما فاقد توزیع مناسب زمانی و مکانی نسبت به بارش‌ها برخوردار است، تصریح کرد: اینکه در حال حاضر بارش‌ها از میزان متوسط بلند مدت بیشتر است به این معنا نیست که همه استان از بارش مناسبی برخوردار هستند.

وزیر نیرو ادامه داد: متاسفانه استان سیستان و بلوچستان کماکان در وضعیت نامطلوب بارش‌ها به سر می‌برد، این درحالی است که در دوران بلند مدت تا این موقعیت زمانی حدود ۵۶ میلی متر بارش در این استان داشتیم. سال گذشته ۲.۲ میلی متر بوده و امسال حدود ۳.۲ میلی متر را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه ۳۴۰ شهر تحت تنش آبی در تابستان ۹۷ قرار داشتند، بیان کرد: برنامه سه ساله‌ای تا پایان تابستان سال ۱۴۰۰ تدوین می‌شود که شهر تحت تنش آب شرب نداشته باشیم و سعی ما این است با کمک دولت و پیشنهاداتی که در لایحه بودجه ۹۸ در نظر گرفته شده که این مسیر را با مشکلات کمتری نسبت به سال گذشته سپری کنیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه ما تعداد قابل توجهی سال خشک را پشت سر گذاشتیم، یادآورشد: ما حتی اگر وارد چرخه آبی باشیم به زودی نمی‌توانیم شاهد اثرات میزان بارش‌ها در روان آب‌ها در همه جا باشیم چون خاک به طور طبیعی می‌بایست رطوبت از دست رفته خود را جبران کند و آن زمان آب در سطح زمین جاری می‌شود و به این ترتیب آب ناشی از بارش‌ها در مخازن سد‌ها جمع و از طریق سیستم‌ها به تصفیه خانه‌ها انتقال پیدا می‌کند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه شاخص‌هایی که در عملکرد آب شرب در ۴ دهه گذشته داریم با کشور‌های توسعه یافته قابل برابری است، بیان کرد: ما چهار دهه گذشته با اینکه جمعیت کمتری را دارا بودیم، اما درصد تحت پوشش آب شهری حدود ۷۵ درصد بود و جمعیت شهری ما ۳.۵ برابر شده و امروز نزدیک به ۱۰۰ درصد تحت پوشش آب سالم داریم و بدین معناست که تصفیه خانه‌ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد تصفیه خانه‌های آب شهری به ۱۴۰ عدد افزایش یافته است، تاکید کرد: این نه تنها در بخش روستا بلکه در شهر هم تحول بزرگی بوده است که عملکرد‌های ما در آمار سازمان ملل مطلوب است.

وزیر نیرو با بیان اینکه امروزه ۷۵ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه‌های پایدار قرار دارند، عنوان کرد: در حالی که ۴ دهه گذشته این جمعیت ۱۲ درصد بود و فقط از نیمه سال دولت یازدهم تا اوایل دولت دوازدهم بالغ بر ۶ میلیون نفر جمعیت روستایی از آب شرب بهره‌مند شدند.

اردکانیان تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی شبکه‌های فاضلاب است که ما پیشرفت چشمگیری داشتیم؛ این در حالی است که اوایل دوران انقلاب مجموع تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌های شهری از ۴ عدد تجاوز نمی‌کرد و بیشتر شهر‌ها را تحت پوشش قرار نمی‌داد؛ اما چند روز گذشته با افتتاح تصفیه خانه در شهرستان گلبهار استان خراسان رضوی ۲۱۷ تعداد تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه جمعیت ۵۰ درصدی تحت پوشش قرار دارند، افزود: این هم کمک موثری در بهداشت محیط دارد چرا که رهاسازی فاضلاب‌ها مشکلات جدی برای مسائل بهداشتی ایجاد می‌کند و امروز هم به عنوان منبع قابل اطمینان آب برای مصارف صنعتی و فضای سبز دارد به نحوی که ما تقریبا تصفیه خانه فاضلابی نداریم که کار اجرایی را شروع کرده باشد و مشتری‌های استفاده از پساب تصفیه شده در ظرف نباشند و این باعث استقبال بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب شده است. 

اردکانیان با اشاره به کاهش شهر‌های تحت تنش آبی، تاکید کرد: بخش قابل توجهی در ۵ برنامه‌ تدارک دیدیم مشکل در شهر‌ها تخفیف داده شده و موفقیت ما به میزان زیادی به همکاری مصرف‌کنندگان باز می‌گردد، ما درصدد هستیم که کنترل کیفی افزایش پیدا کند و با تولید و توزیع وسایل کاهنده و تشویق آن‌ها برای استفاده آن‌ها از اینگونه وسایل میزان مصرف کنترل شود.

وزیر نیرو اذعان کرد: قبض‌های مجازی تولید و ارسال می‌شود که گروه معدود بدانند اگر همانند سال گذشته بیش از الگوی مصرف آب شرب استفاده کنند در نهایت هزینه آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: عملیاتی شدن سیاست از قبل پیش بینی شده وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در غیر استان‌های شمالی، کار یک دستگاه نیست و مستلزم همکاری چند دستگاه از قبیل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت کشور، سازمان و برنامه بودجه کشور است که همه ذینفعان موضوع آب هستند.

اردکانیان با اشاره به وضعیت و راهکار‌ها مشخص شده برای آب زاینده رود و یزد، یادآور شد:مسئله آب در کشور مهم است، آب مرز‌ها و حریم طبیعی خود را دارد و نام حوضه آب رودخانه شناخته می‌شود و برای آنکه به درستی مدیریت شود باید الزامات آن رعایت شود؛ سه استان نیازمند آب زاینده رود هستند و مصارف قابل ملاحظه‌ای  دارند و تقسیم بندی مناسبی در این زمینه صورت گرفته است ضمن اینکه اولویت اصلی با آب شرب است که به تازگی با تاکید رئیس جمهور، دولت تصمیم گرفت کارگروهی برای احیای زاینده رود تشکیل شود که در حال حاضر مقررات آن در حال آماده شدن است و گزارش آن به زودی به شورای عالی آب ارائه می‌شود. 

وزیر نیرو درباره سیاست سدسازی در کشور خاطر نشان کرد: ۴۷ هزار سد بزرگ در دنیا در دست بهره برداری است که نیمی از آن در کشور چین قرار دارد و نیمی دیگر عمدتا در کشور‌های توسعه یافته وجود دارد، ما حتی از نظر تعداد مخازن در این لیست قرار نداریم.

اردکانیان با اشاره به اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب ۱۹ سد ملی در دست بهره برداری بود،گفت: بعد از پایان جنگ تحمیلی و در دوره سازندگی ۱۷۲ سد بزرگ را در دست بهره برداری داشتیم، حجم مخازن سد‌های ما در چهار دهه پیش حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب بود، اما الان به پنجاه و دو میلیارد متر مکعب رسیده است، برق تولید شده از نیروگاه‌های برق آبی حدود ۱۸۰۰ مگاوات بود که الان به بیش از ۱۲ هزار مگاوات رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی ۵۵۲ هزار هکتار بود که امروزه به دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار رسیده است ادامه داد: در دولت یازدهم و زمان حاضر دولت دوازدهم ۲۳۰ هزار هکتار آن آماده شده و ان شاءالله در ماه‌های آتی به این رقم اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع سدسازی موضوعی صفر و یک نیست که یا همیشه کار صحیح و درستی باشد و یا اینکه همیشه کار اشتباهی باشد، اظهار داشت: اگر کرخه را با گنجایش حدود ۵ میلیارد مترمکعب نداشته باشیم با این سیلاب‌ها و خسارت‌های جانی و مالی که می‌رسد چه خواهیم کرد، اما آیا این مسئله به این معناست که هیچ پروژه مشکل داری نداریم؛ نه خیر.

اردکانیان با اشاره به اینکه برنج فقط باید در مناطق شمالی کاشته شود گفت: با توجه به شرایط اقلیمی این مناطق برای هر هکتار کشت برنج حدود ۷، ۸ هزار متر مکعب آب نیاز است، اگر بخواهیم این کار را در یک استان نامناسب انجام بدهیم ممکن است تا ۵۰، ۶۰ هزار مترمکعب در هکتار آب شیرین را مصرف کنیم، باید با بحث سد سازی برخورد کارشناسانه داشته باشیم تا همه جنبه‌های آن را مد نظر قرار دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۷۳ پروژه تاسیسات آب شیرین کن در کشور داریم که یکصد و پنجاه میلیون متر مکعب در سال ظرفیت دارد، افزود: عمدتاً با سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران، سمنان، البرز، گلستان، کرمان و ایلام صورت گرفته و ۹۰ درصد آن در استان‌های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان است.

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید از ۷۳ پروژه ۴۰ پروژه احداث شده است که ظرفیت حدود ۲۸۰ هزار مترمکعب را در شبانه روز دارد، گفت: برنامه وزارت نیرو بر این است تا در جنوب کشور در نواری به عرض یکصد کیلومتر تمرکز را بر روی نمک زدایی و شیرین کردن آب دریا بگذاریم و مصارف شرب را سعی کنیم از این محل به میزانی که نیاز است تامین کنیم و سایر مناطق به همین شکل خواهد بود لذا از جمله سیاست‌های ما تشویق بخش خصوصی است و امیدواریم دولت در زمینه بحث نیاز‌های ارزی این پروژه‌ها بتواند کمک لازم را داشته باشد.

اردکانیان با اشاره به اینکه برای تابستان ۹۸ برنامه تفصیلی تدارک دیده شده تا بتوانیم با کمک مردم تابستان را بدون مشکل سپری کنیم لذا ۲۸ پروژه بزرگ احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را در دستور کار داریم، برنامه ما فقط بر روی تابستان ۹۸ نیست بلکه برخی از پروژه‌ها در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهند رسید.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه دو پروژه بزرگ نیروگاه سیکل ترکیبی هفته گذشته در سبزوار و خراسان رضوی کلنگ زده شد که بیش از ۱۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق این استان نیز اضافه خواهد کرد، ادامه داد: حدود ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد که توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد، برنامه‌های دیگری در کنار بحث تولید داریم، صنعت برق جزو صفحات درخشان و غرور آفرین جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه صنعت برق از جمله عرصه‌هایی است که اشتغالزایی وسیعی برای کشور دارد، افزود: باید به عنوان هاب انرژی منطقه ظاهر شویم لذا توانسته‌ایم ۳۲۰ قرارداد خرید تضمینی برق را با سرمایه‌گذاران منعقد کنیم، در چهار دهه گذشته، هفت هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داشتیم، اما امروز این رقم به بیش از ۸۰ هزار مگاوات رسیده است یعنی یازده و نیم برابر شده است، مشترکین ما از سه میلیون و ۴۰۰ هزار به ۳۶ میلیون مشترک رسیده است، تمام شهر‌ها و همه روستا‌های بالای ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردار هستند.

اردکانیان با اشاره به اینکه با همه کشور‌هایی که مرز زمینی داریم امکان تبادل انرژی فراهم شده است، خاطرنشان کرد:بیش از ۳۰۰۰ مگاوات امکان تبادل انرژی داریم لذا به برخی از کشور‌ها صادرکننده و به برخی دیگر واردکننده و هم صادرکننده هستیم البته این موضوع با رعایت نیاز‌های خودمان در زمان پیک مصرف صورت می‌گیرد، ما به بازار‌های منطقه چشم داریم زیرا بخش خصوصی ظرفیت بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات خوبی با کشور‌های منطقه داشتیم، افزود: درصدد هستیم تا به عنوان هاب انرژی در منطقه ظاهر شویم، برق منبع ارز آور برای کشور است، هفته گذشته سفری به اتفاق معاون اول رئیس جمهور برای امضای سند راهبردی همکاری‌های اقتصادی با سوریه داشتیم.

وزیر نیرو ادامه داد: کلنگ یک نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۵۲۶ مگا وات در لاذقیه به زمین زده شد که توسط شرکت‌های سازنده ایرانی ساخته می‌شود و منابع آن به صورت مشترک خواهد بود، در هنگام بهره برداری بازپرداخت‌ها انجام خواهد شد، لذا صنعت برق اشتغال‌زایی وسیعی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های پیمانکار و مهندسین مشاور صنعت برق بالغ بر ۳ هزار و ۴۵۰ شرکت در بخش خصوصی هستند، گفت: نزدیک ۴۰ هزار میلیارد به آن‌ها بدهکاریم لذا ما جزء بدهکاران معتبر هستیم، برنامه وسیعی را برای حضور در بازار عراق و سوریه داریم تا بتوانیم به آن‌ها برق صادر کنیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه نیاز کشور در اولویت ما قرار دارد،گفت: این موضوع در تمام توافقات دیده می‌شود لذا با قیمت‌های رسمی کار مبادلات خود را انجام می‌دهیم، بحث قیمت آب و برق جزو اختیارات دولت است، هیچ کسی نمی‌خواهد برچسب بد مصرف را با خود حمل کند، به هیچ وجه به تعرفه به عنوان منبع درآمدی نگاه نمی‌کنیم، در کوتاه مدت با این تعرفه‌ها منابع درآمدی ما کاهش پیدا می‌کند اما در دراز مدت به نفع صنعت برق خواهد بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار