معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با برگزاری تور رسانه ای نگاهی به اجرای طرح اشتغالزایی در روستاهای قزوین داشته است.

گزارش تور رسانه ای قزوین به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از جمعیت هشتاد میلیون نفری ایران، ٢٢ میلیون نفر ساکن روستا‌ها هستند که ٢۶ درصد از جمعیت کشور به شمار می‌روند؛  در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات عمرانی، زیرساختی، آموزشی و بهداشتی  در اندازه استاندارد‌های جهانی توسط دستگاه‌های مختلف دولتی، حاکمیتی، غیردولتی و  مردم نهاد به روستا‌ها ارائه شده است و حدود ۴٩ دستگاه دولتی کشور به طور مستقیم یا غیر مستقیم، متولی انجام پروژه‌های خدمت رسانی به روستاییان در سراسر کشور هستند.

 مسئله مهم دیگر در طول چهل سال از عمر انقلاب در روستا‌ها، تلاش برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا با اجرای طرح‌هایی همچون طرح اشتغال‌زایی است. این طرح از چنان اهمیتی برای دولت برخوردار است که معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری از رسانه‌ها برای انعکاس اقدامات انجام شده و به طور کلی نشان دادن اهمیت این  طرح  درخواست کرد و به همین منظور «نخستین تور رسانه ای» برای بازدید از طرح‌های اشتغالزایی روستایی تشکیل و استان قزوین اولین استان برای بازدید خبرنگاران از روند طرح‌های اشتغالزایی شد.

کاروان اعزامی خبرنگاران حدود ساعت ۷ صبح دوشنبه «۸ بهمن ماه» به منطقه حفاظت ریاست جمهوری واقع در پارک پاستور رسیدند؛ بعد از خوش و بش خبرنگاران با یکدیگر و با مسئولان معاونت توسعه روستایی، کاروان اعزامی خبرنگاران حرکت کرد؛ جاده و مسیر راه بسیار دلنشین و مطبوع است و کم کم سرمای هوای قزوین هم احساس می‌شود؛ بالاخره بعد از یک ساعت و نیم، کاروان اعزامی خبرنگاران به شهر قزوین رسید و مستقیم وارد استانداری شدند.

ایجاد ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای  سه هزار فرصت شغلی

جلسه ابتدایی تور رسانه‌ها با حضور اکرم نجفی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و  شبکه‌های بانکی برگزار و طی آن نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان؛ از جمله نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، بسیج سازندگی، بانک کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینان عمومی و بانک سینا به بیان مراحل اجرایی طرح‌های خود به صورت جداگانه پرداختند.

نجفی در این دیدار با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد سه هزار فرصت شغلی اختصاص و پرداخت شده است، گفت: دولت برای توسعه روستا‌ها و ایجاد اشتغال، تسهیلاتی را پرداخت کرده و در این رابطه بین معاونت توسعه روستایی و محروم نهاد ریاست جمهوری و بعضی از بنیاد‌ها و نهاد‌هایی که دارای اعتبارات هستند تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است. مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری قزوین معتقد است؛ هیچ دولتی مثل دولت یازدهم و دوازدهم به موضوع اشتغال در مناطق روستایی نپرداخته است و لازم است این موضوع را به اطلاع مردم برسانیم.


گزارش تور رسانه ای قزوین

 

دغدغه روستائیان آسفالت و جاده نیست؛ بلکه اشتغال است...

تور خبرنگاران بعد از طی کردن مسیر ۲ ساعته و عبور کردن از گردنه «کوهین»  به سمت شهر لوشان از شهر‌های استان گیلان رسیدند و بازدیدی از  مجتمع در حال ساخت آریا داشتند؛ این مجتمع به گفته  «رسول گودرزی» از مالکان آن  با اعتباری  نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. این طرح   پس از افتتاح منجر به ایجاد ۲۵۰ شغل مستقیم می‌شود و به همین میزان هم شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.  

گودرزی با اشاره به اینکه تسهیلات در نظرگرفته شده برای این پروژه  ۳ میلیارد تومان است، گفت: این پروژه توانسته تاکنون نزدیک به ۲ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی را دریافت کند. از طرفی نزدیک به ۸۰ درصد پروژه  پیش رفته است و  این مجتمع در تابستان ۹۸  به بهره برداری می‌رسد.  کاروان خبرنگاران پس از آن به بخش طارم سفلی می‌رسد؛ پس از ادای فریضه نماز ظهر و عصر و صرف ناهار،  خبرنگاران  از تعاونی دهیاران بخش طارم سفلی بازدید کردند.

 چابک مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش طارم سفلی  درباره میزان تسهیلات و اشتغال این شرکت تعاونی به خبرنگار ما گفت:  مبلغ ۸ میلیارد ریال  برای تسهیلات این مجموعه در نظر گرفته شده است، ضمن این‌که این شرکت تعاونی  از سال ۹۳ تاسیس شده  و  ۳۸ نفر از افراد کم‌درآمد را مشغول به کار کرده است.

وی معتقد است: مسئولین باید صنایع تبدیلی کوچک را به روستا‌ها بیاورند. مشکل روستا‌ها (آسفالت و سنگ فرش و غیره) نیست؛ بلکه اشتغال است. هر روستایی یک استعدادی دارد.   این منطقه  دومین تولیدکننده زیتون در سطح کشور محسوب شده که این پتانسیل باعث اشتغال‌زایی هم شده است.

در ادامه رضا حسنی بخشدار طارم سفلی درباره موقعیت جغرافیایی این بخش به خبرنگار ما گفت: بخش طارم سفلی با مساحت ۱۷۵۲ کیلومتر مربع بزرگترین بخش استان قزوین محسوب شده که بیش از ۲۵ هزار جمعیت دارد، یکی از بنگا‌ه‌های اقتصادی منطقه تعاونی دهیاران بخش طارم سفلی است که با عضویت ۴۸ دهیار از سال ۹۲ تاسیس شده و اعتبار اولیه آن بالغ بر ۱۸۰ میلیون ریال بوده که بعد از گذشت حدود ۵ سال،  امروز سرمایه این تعاونی بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال بوده که در این میان زمینه اشتغال ۳۵ نفر را هم فراهم کرده است.

بخشدار طارم سفلی اضافه کرد: ۷۲ درصد از فعالیت کشاورزی روستاییان تولید زیتون است که این تعاونی هم کار روغن‌گیری زیتون، بسته‌بندی و فرآوری موضوعات مربوط به تولید را در دستور کار خودش قرار داده است، در کنار این محصول هم تولید جدول‌گذاری هم از تولیدات این تعاونی به شمار می‌رود.

حسنی در ادامه صحبت‌های خود از استاندار، فرماندار و نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی به علت نگاه ویژه‌ای که به بخش طارم سفلی و رفع مشکلات، موانع و آسیب‌های منطقه داشتنند تشکر و قدردانی کرد.

گزارش تور رسانه ای قزوین

 لزوم هموار شدن صدور مجوزها  برای سرمایه گذاران

 روز سه شنبه  ۹ بهمن‌ماه، روز دوم سفر کاروان خبرنگاران با بازدید از سفره‌خانه سنتی با طبخ غذا‌های دریایی آغاز شد؛ سفره خانه‌ای که در موقعیت جغرافیایی جاده کورانه اراضی نجف آباد قرار دارد. بنا بر اظهارات  صفر‌علی شیرمحمدی مدیر پروژه؛  بالغ بر  ۵میلیارد ریال  وام تسهیلات برای تکمیل این پروژه  اختصاص پیدا کرده است که اشتغال ۱۴ نفر را هم  به دنبال دارد.

این سفره خانه علاوه بر ارائه خدمات رفاهی، کار پرورش ماهی و آبزیان را هم انجام می‌دهد.  نکته‌ جالب برای خبرنگاران؛ فعالیت پویا و زنده کارگران این مجموعه بود.

مقصد بعدی،  مرکز تولید صنایع دستی و ساخت مصنوعات چینی روستای کورانه بود. حمید رضا احمدی، جوان ۳۱ ساله و مدیر این مجموعه درباره میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای این مجموعه به رقم  ۱۰۰ میلیون ریال  از  صندوق کارآفرینی امید اشاره می‌کند که اشتغال  ۱ نفر را هم به همراه داشته است.

وی معتقد است که باید حمایت جدی در حوزه صنایع دستی و گردشگری صورت بگیرد و  اگر این حمایت‌ها افزایش یابد به مراتب پتانسیل بیشتری را هم می‌توان در این زمینه شاهد بود.

یک مجتمع خدمات رفاهی و اقامتی دیگری که بیشترین مبلغ تسهیلات را داشته در جاده الموت بعد از روستای شینقر قرار دارد و اکنون نیمی از کار ساخت این مجتمع پیش رفته است. 

حسین فارسی  مدیر این مجتمع،  تسهیلات دریافتی این پرورژه را  ۹.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال دانست  که ۱۴  اشتغال را هم به همراه دارد.

وی معتقد است سرمایه‌گذاری در بخش‌های روستایی ماندگار است و به ما می‌گوید: به نظر می‌آید که در شهر خودمان گرایش سرمایه‌گذاران به ساخت برج‌های طبقاتی است، ولی ما به این فکر هستیم که با ایجاد ویلا‌های کوچک بتوانیم حال و هوای ایام  قدیم را تداعی کنیم.

این سرمایه‌گذار در ادامه به هموار شدن مسیر مجوز‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری انجام دهد، طبیعتا با پول خود می‌تواند به دلالی روی بیاورد که درآمد بیشتری دارد، اما او سرمایه خود را به فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری اختصاص می‌دهد؛ بنابراین در مقابل انتظار دارد که  مسئولان هم  وی  را همراهی کنند.

گزارش تور رسانه ای قزوین

صنعت گردشگری می‌تواند تبدیل به یکی از منابع درآمدی کشور شود

مقصد بعدی بازدید اهالی رسانه،  روستای توریستی زرجرد واقع در جاده الموت است؛ روستایی که آدم را به یاد مناظر طبیعی شمال کشور می‌اندازد؛ در این روستا مجتمع اقامتی گردشگری با بیش از نیم قرن فعالیت وجود دارد که به گفته  مجتبی لطفی‌فر مدیر مجتمع، از  تسهیلاتی به  مبلغ  ۲ میلیارد ریال  برخوردار شده است. این مجتمع اقامتی به اعتقاد لطفی‌فر،  اشتغال ۵ نفر را به دنبال داشته است.

مدیر مجتمع توریستی روستای زرجرد که نزدیک به ۱۲ سال است که مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد با اشاره به میزان استقبال توریست‌ها از این مجتمع و روستای تاریخی آن گفت: توریست‌ها استقبال مناسبی از این مجموعه داشتند و ایمان دارم که اگر حمایت مسئولین از صنعت گردشگری ادامه داشته باشد به طور یقین این صنعت تبدیل به یکی از منابع درآمدی کشور می‌شود.

در روستای رزجرد یک مجتمع خدماتی بین راهی دیگری هم وجود دارد؛  «آب و آتش»  نام این مجتمع است که به گفته نوشین کریمی یکی از سرمایه گذاران این مجتمع، مبلغ  ۳ میلیارد ریال تسهیلات   به این مجموعه اختصاص پیدا کرده  و  توانسته  ۵ نفر  هم  اشتغال  داشته باشد.

گزارش تور رسانه ای قزوین

زوجی که برای سرمایه‌گذاری از آمریکا به ایران آمده‌اند

عباس مهدی زاده و همسرش نوشین کریمی از آمریکا به ایران مهاجرت کرده و نزدیک به چند سال است که در این روستا زندگی می‌کنند. این زوج طی سال‌های گذته اقدام به راه‌اندازی یک مجتمع خدماتی بین راهی برای مسافران کرده‌اند که کریمی در غیابت همسرش به بیان توضیحاتی درباره این مجتمع خدماتی پرداخت و گفت: من و همسرم اهل طبیعت و عاشق حیات وحش هستیم، ضمن اینکه  سرزنش‌های زیادی در  راه اندازی این مجتمع خدماتی به ما شد. به هر حال سرمایه‌گذاری در روستا یک نوع ریسک محسوب می‌شود؛ سرزنش و طعنه‌های بسیاری را در این رابطه شنیدیم، اما معتقد هستیم انسان به هرچیزی که علاقه دارد می‌تواند در آن موفق شود.

  وی درباره آینده کار خودشان گفت: ما آینده روشنی برای کارمان متصور هستیم و معتقدیم توانایی راه اندازی مجموعه ای تاثیرگذار در صنعت گردشگری را خواهیم داشت.

کریمی ضمن توصیف زیبایی‌های کار در روستا می‌گوید: روستا انسان را به یاد طبیعت، حیات وحش، مردم صاف و ساده می‌اندازد.

مهمترین دغدغه روستائیان قزوین چیست/ سازو کار اجرای طرح اشتغالزایی پایدار

رتبه برتر استان قزوین در نحوه جذب و پرداخت اعتبارات اشتغال‌زایی

بعد از یک پذیرایی مناسب و استقبال گرم مسئولان این مجتمع به سمت شهر قزوین و استانداری باز می‌گردیم؛ دیدار با «عبدالمحمد زاهدی» استاندار  قزوین هم از دیگر برنامه‌های کاروان رسانه‌ای است. زاهدی در نشست صمیمی  با خبرنگاران تور رسانه‌ای معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: استان قزوین به لحاظ جغرافیایی از موقعیت ممتازی در کشور برخوردار است به طوری‌که این استان در مسیر ۱۱ استان شمال، شمال غرب و غرب کشور قرار دارد.

استاندار قزوین ضمن قدردانی از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، گفت: از نظر رتبه در عملکرد استانی در جذب و پرداخت اعتبارات اشتغال‌زایی، قزوین همواره بین چهار استان برتر کشور بوده است در حالی‌‌‌‌ که این آمارها، هرماه پس از ارزیابی تغییر می‌کند.

وی  معتقد است اعطای وام اشتغال‌زایی روستایی یکی از اقدامات ارزشمند دولت دوازدهم است که این اعتبارات به طرح‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و تولیدی در روستا‌های قزوین اختصاص یافته است.

زاهدی این مطلب را بیان می‌کند که  سهم اولیه قزوین از صندوق توسعه ملی، مبلغ ۹۳ میلیارد تومان اعتبار  بوده است که  تاکنون این استان،  بیش از  ۱۴۶ میلیارد تومان از این اعتبار را برای پرداخت به طرح‌های کارآفرینان جذب کرده و به کارآفرینان روستایی پرداخت کردیم. زاهدی به انعقاد تفاهم‌نامه با بانک سینا اشاره کرد و گفت: مبلغ ۳۸ میلیارد تومان نیز از منابع این بانک به متقاضیان طرح توسعه اشتغال روستایی پرداخت شده که پیش بینی می‌کنیم در مجموع منجر به ایجاد ۴ هزار شغل در روستا‌های استان شود.


بیشتر بخوانید: پرداخت بیش از ۱۴۶ میلیارد تومان از اعتبار صندوق توسعه ملی/ توسعه گردشگری اولویت استانداری و دستگاه‌های دولتی قزوین است


آشنایی با مرتفع ترین سازه گلخانه ایران

بعد از دیدار صمیمانه  با استاندار قزوین ادامه تور را با طرح‌های باقی مانده پیش می‌بریم؛  به  کیلومتر ۱۴ جاده آبیک قزوین در منطقه جزمه و تازه آباد می‌رسیم.

برنامه بعدی تور خبرنگاران،  بازدید از فاز دوم یک مجتمع تولید گل و گیاه بود.  «رز شاخه بریده» تنها یکی از مجتمع‌های فعال در زمینه پرورش گل و گیاه است. به گفته  علیرضا بابایی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و کارآفرین محصولات گلخانه‌ای،  ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات  برای این گل خانه در نظر گرفته شده است و در مجموع ۱۵ نفر  در آن فعالیت دارند.

بابایی که خود دانش‌آموخته رشته مهندسی کشاورزی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتراست درباره سازه‌های به کار رفته در  این گلخانه گفت: سازه این‌جا مرتفع‌ترین سازه گلخانه‌ای ایران است و به زودی کار نصب و تجهیز آن پایان می‌یابد؛ ارتفاع این سازه که از کشور فرانسه و از بزرگترین شرکت گلخانه ساز جهان، به ایران وارد شده، ۱۰ متر و عرض دهانه‌های آن ۱۲/۸ متر است؛ در حالی که عریض‌ترین سازه موجود در کشور ۹/۶ متر است.

این کارآفرین برتر  استان قزوین  ادامه داد: با دریافت ۳ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق توسعه ملی، فاز دوم گلخانه را طراحی کرده ایم؛ ۷۰ درصد پروژه انجام شده است که پس از بهره برداری، ۲۵ شغل مستقیم و ۲۵ شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد؛ در حال حاضر  هم در فاز نخست گلخانه که در سال ۱۳۹۱ به بهره برداری رسیده است.

بابایی همچنین یادآور شد:  توجه به اقتصاد آب به دلیل محدودیت منابع آبی، ایجاد ارزش افزوده به ازای واحد حجم مصرفی برای تولید محصول کشاورزی، حذف سم در مدیریت آفات و بیماری‌ها «مبارزه بیولوژیک»، حفظ انرژی، بهینه سازی سیستم تغذیه، توسعه کمی وکیفی محصولات کشاورزی با قابلیت صادرات محصول به کشور‌های همسایه خصوصا روسیه، از مهمترین برنامه‌های هدفگذاری شده کار آفرینان این مجموعه است.

در پایان هم، مدیران این مجموعه با اهدای شاخه گل‌های «رز» تور رسانه‌ای را بدرقه کردند.

گزارش تور رسانه ای قزوین

 

تخصص افراد از دلایل اصلی بازگشت سرمایه حوزه نساجی

دیگر کم کم به آخرین پروژه‌ها می‌رسیم؛ بعد از گذشت نزدیک به یک ساعت به روستای حصار خراوان واقع در اتوبان قزوین تهران وارد شدیم؛ غروب سرد یک روز زمستانی در آنجا به خوبی لمس می‌شد، ولی نکته‌ای که همه را به خود جلب می‌کرد؛ فعالیت کارگران بدون توجه به سردی هوا بود که این تعهد آن‌ها را به کار نشان می‌داد.

«کارخانه قطعات ومحصولات پیش ساخته بتونی» که به گفته قبادی رئیس هیات مدیره آن شرکت، مبلغ ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به این مجموعه اختصاص پیدا کرده است.

قبادی این موضوع را هم مطرح کرد که تاکنون  ۲ میلیارد تومان آن دریافت شده  و ۵۰ درصد باقی‌مانده  به زودی وصول می‌شود.

وی با قدردانی از حمایت مسئولان روستایی و عمرانی استانداری قزوین و معاونت توسعه روستایی کشور ادامه داد: در حال حاضر ۳۳ نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند و ۳۳ نفر نیز در زنجیره کاری به صورت غیرمستقیم شاغل شده اند؛ اگر تسهیلات کامل شود تعداد اشتغال زایی این واحد به ۵۰ نفر می‌رسد.

قبادی اضافه کرد: مصالح اولیه محصولات این واحد تولیدی کاملا از منابع داخل کشور تامین و محصولات تولید شده شامل؛ سقف‌های بتونی پیش ساخته مجوف پیش تنیده، با مقاومت بسیار بالا «۶۰ تا ۷۰ مگاپاسکال» دارای استاندارد جهانی است و در صنعت ساختمان سازی مسکونی، پل سازی هم  کاربرد دارد.

آخرین مقصد تور رسانه‌ای معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری بازدید از مجموعه  تولید نخ و پوشاک زنانه الوند در روستای نصرت آباد بود که به گفته  صفرزاده مدیر این مجموعه مبلغ  ۷ میلیارد ریال از  بانک توسعه و تعاون بابت تسهیلات در نظر گرفته شده است و ۱۷ نفر هم مشغول به کار در این مجموعه شدند.

این کارآفرین فعال در حوزه تکنولوژی نساجی که با همت و ایمانی استوار از  کودکی این رشته را دنبال کرده بود، به خبرنگاران گفت:  ما به مدت ۶ سال است که کار دوخت و چاپ را با کیفیت بالا انجام می‌دهیم و  توانایی این را داریم که  با دوزندگان کرج و  تهران رقابت داشته باشیم، ضمن اینکه در حال حاضر هم در استان به راحتی محصولات خود را عرضه  می‌کنیم.

وی درباره بازگشت به سرمایه این کار هم معتقد است، این موضوع به تخصص افراد بازمی‌گردد که می‌تواند کمتر از یکسال بازگشت سرمایه صورت بگیرد.

اختصاص ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی 

«محمد امید» معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری  ۶ بهمن سال جاری در  اولین نشست مشترک  خود با مدیران کل روستایی استانداری‌ها  با اشاره به اینکه ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی با نرخ ۶ درصد برای روستاییان پیش بینی شده است، گفت:  در حال حاضر حدود ۶ هزار میلیارد تومان از تسهیلات اشتغال‌زایی برای روستا‌ها هزینه و کارسازی شده که اگر هدفمند و مناسب هزینه شود، امکان ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور  وجود دارد.  

گزارش تور رسانه ای قزوین

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور  یکی از دغدغه‌های این معاونت را اصلاح هزینه‌کرد اعتبارات و تسهیلات  اشتغال‌زایی دانست و به این موضع تاکید کرد که اعتبارات باید به طوری صحیح هزینه شود.

امید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مسئول اجرای طرح تسهیلات اشتغال‌زایی می‌داند که  مرتبط با حوزه معاونت روستایی است.

از سوی دیگر؛   «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ۱۷ مهرماه  در پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر، روستا را کانون اصلی تولید و از مراکز و سازه‌های اصلی هویت بخش ایران دانسته  و گفته بود  روستا نماد و یک نهاد هویت ساز در دوران‌های مختلف است و امروز هم در بخش اقتصادی باید به عنوان کانون مهم تولید مورد توجه قرار گیرد.


بیشتر بخوانید: ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال برای روستائیان


قانون اشتغال پایدار در مناطق روستایی  چگونه است؟

«قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» در تابستان سال  ۹۶ به دولت ابلاغ شد؛ در این قانون به منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیأت امنای صندوق، معادل ریالی یک میلیارد و پانصد‌میلیون «۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰» دلار از منابع صندوق را به صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستا‌ها و شهر‌های زیر ده هزار نفر جمعیت با اولویت روستا‌ها و شهر‌های زیر ده هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.  

آیین نامه اجرایی این قانون آبان ماه  همان سال توسط «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری ابلاغ و اجرای آن در کشور آغاز شد. دولت برای ساز و کار برداشت از این صندوق، تبدیل ارز به ریال، توزیع عادلانه استانی، هماهنگی با شبکه بانکی برای پرداخت، نظارت بر روند اختصاص تسهیلات به کارآفرینان روستایی و اجرایی شدن طرح‌های اشتغال زا، تدابیر لازم را اندیشید و دستورالعمل اجرایی آن را به استانداران ابلاغ کرد.

 حال  با توجه به  تسهیلاتی که  برای طرح اشتغال‌زایی روستائیان  اختصاص پیدا کرده است؛  باید بینیم چه  ساز و کاری  برای ادامه فعالیت روستائیان و اشتغال آن‌ها در نظر گرفته شده است. پیگیری این مسئله  نظارت جدی مسئولان امر و همت روستائیان و مردم را می‌طلبد.  

گزارش از محمدعلی میرزایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
اتفاقا روستاهای ایرانی واقعا جای کار دارند فقط کافیه جوانان روستا اندکی سرمایه داشته باشند از پروش دام گرفته تا قارچ و گل و گردشگری و......
منتهی پول نیست پول بدند به من حاظرم با یه ایده ی گردش گری ناب تو روستای خودمون حداقل 50 نفر رو شاغل می کنم به شرطی که حداقل وامی به من بدهند
Iran (Islamic Republic of)
یک شهروند
۱۱:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
ای کاش هرجوان یا چندتا جوانئ که تعاونی تشکیل میدهند در همه کشور مورد حمایت باشند نه گزینشی ورابطه ای
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۱۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
از سرمایه گزاران خارجی کمی مواظب باشید که جاسوسی برای آن کشورها نکنند مانند آن که در محیط زیست اتفاق افتاد .
آخرین اخبار