مودودی گفت: در صورت ادامه روند مثبت نمایشگاه دائمی عراق، به دنبال تشکیل چنین نمایشگاه‌هایی در کشورهای دیگر هستیم.

اروپایی‌ها اجازه ندارند که بحث اقلام تحریمی و غیر تحریمی را مطرح کنند/نتایج مثبت نمایشگاه دائمی عراقبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن تجارت در جمع خبرنگاران گفت: صنعت نمایشگاهی در طول سالهای گذشته نتوانسته‌ است نقش انقلابی که باید در جهش صادرات ایفا می‌کرد به انجام برساند.

وی افزود: اتفاقی که در طول سالیان گذشته افتاده، این است که ما در سالهای گذشته در صنعت نمایشگاهی رشد داشته‌ایم و همین امر موجب توسعه صادرات شده است، اما باتوجه به رشد صادرات در سالهای گذشته می‌بایست ابزارهای توسعه صادرات نیز متناسب با آن توسعه پیدا کند و به نظر می‌رسد صنعت نمایشگاهی نتوانسته است متناسب با صادرات کشور، رشد داشته باشد.

در صورتی که واحدهای نمایشگاهی تخلفی انجام دهند، برخورد خواهد شد

مودودی اذعان کرد: در صورتی که واحدهای نمایشگاهی تخلفی انجام دهند،  تخلف توسط کمیته مشترک از بخش‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی مستندات را بررسی کرده و اگر جرم آنها ثابت شود، به طور حتم با این شرکت‌های متخلف برخورد خواهد شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن تجارت تصریح کرد: شاخص‌هایی را در اعطای مجوزهای نمایشگاهی تعیین کرده‌ایم که اساس آنها بر توسعه صادرات است تا بتوانیم ابهامات موجود در برخی از نمایشگاه‌ها را از بین ببریم.

وی اذعان کرد: همیشه توصیه‌ها در حوزه مجوزها بوده است و همین امر موجب شد تا سامانه‌ای را طراحی کنیم تا ساز و کارها در این حوزه از طریق آن انجام شده و رانت یا رابطه‌ای در این میان تاثیرگذار نباشد.

این مقام مسئول بیان کرد: بر اساس قانون سازمان توسعه تجارت موظف است به عنوان رئیس ستاد انتخاب صادر کنندگان نمونه فعالیت کند اما در عین حال ما یک عضو از مجموعه انتخاب صادرکنندگان نمونه هستیم و در واقع بخش خصوصی تنها بحث اجرای آن را به عهده گرفته است.

مشکلی در بحث ثبت سفارش وجود ندارد

مودودی در رابطه با ثبت سفارش اظهار کرد: از زمانی که مسئولیت ثبت سفارش به استان‌ها واگذار شده است، روند عادی و روال همیشگی خود را طی می‌کند و مشکلی در بحث ثبت سفارش وجود ندارد، مشکلات صادرکنندگان و وارد کنندگان کاهش پیدا کرده است، هرچند که مشکلاتی وجود دارد که درحال پیگیری آنها هستیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن تجارت  افزود: برای تسهیل واردات کالاهایی  که در گمرک مانده‌اند، دستورالعمل‌هایی جدیدی تبین شد که روند ثبت سفارش را تسهیل می‌کرد.

وی افزود: برخی کانتینرهای کالا از گمرک وارد کشور شده‌اند اما ثبت سفارش آنها طولانی شده است. دلیل اصلی این موضوع جلوگیری  از هدر رفت ارز برای واردات هر نوع کالایی به کشور بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تشکیل اتحادیه‌ها باید توسط خود بخش خصوصی دنبال شود و بخش خصوصی متولی اصلی این موضوع خواهد بود، اما سازمان توسعه تجارت نیز به عنوان ناظر در این بخش ورود خواهد کرد تا تشکیل اتحادیه نمایشگاه داران به درستی صورت بگیرد.

نمایشگاه دائمی عراق تا کنون نتایج مثبتی داشته است

مودودی افزود: نمایشگاه دائمی عراق تا کنون نتایج مثبتی داشته است و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند به دنبال تشکیل چنین نمایشگاه‌هایی در کشورهایی همچون عمان، افغانستان و حتی ترکیه و روسیه هست.

سرپرست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن تجارت تصریح کرد: اکسپو 2020 از جمله محل‌هایی است که می‌توانیم در مورد برند کشورمان و تاریخچه فرهنگی ایران تبلیغات خوبی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اکسپوها محل تلاقی اندیشه‌ها و افکار تاریخی و اجتماعی کشورهای مختلف هستند و به نظر می‌رسد اکسپوی 2020 فرصت مناسبی برای نشان دادن چهره مناسبی از ایران بر خلاف آنچه که در تبلیغات جهانی وجود دارد، باشد.

این مقام مسئول در رابطه با افت صادرات در پایان آذرماه 98، گفت: پیش‌بینی‌ها این بود که در صورت شکل‌گیری تحریم‌ها، صادرات ایران سقوط خواهد کرد اما شاهد بودیم که روند صادرات ایران مثبت بود.

مودودی افزود: افت صادرات آذر ماه در رشد بود و مهمترین عامل آن این بود که برخی قیمت‌های پایه گمرکی حتی تا 70 درصد اصلاح شد. عامل دیگر این امر،  سخت‌تر شدن شرایط سخت‌گیرانه دشمنان کشور برای تجارت ایران و همچنین تعهدات بانک مرکزی بود که موجب  کاهش رشد صادرات در آذر ماه شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن تجارت توضیح داد: هیچ‌کس مخالف بازگشت ارز به چرخه اقتصادی و شفاف‌سازی نیست اما نباید این موضوع موجب کاهش تمایل تجار کشور به صادرات شود. بلکه همانطور که می‌دانید اکنون بهار صادرات کشور است و با توجه به افزایش نرخ ارز بهترین فرصت برای صادرات پیش آمده است.

وی اذعان کرد: کسانی که ارز را از کشور خارج می‌کنند باید از برخورد بانک مرکزی و قوه قضاییه بترسند، اما تولیدکنندگان و کسانی که سال‌ها صادرات انجام داده‌اند می‌بایست در محیطی آرام تنها به تولید و افزایش صادرات فکر کنند و دچار حاشیه‌ها نشوند.

اروپایی‌ها اجازه ندارند که بحث اقلام تحریمی و غیر تحریمی را مطرح کنند

این مقام مسئول در خصوص ایجاد کانال مالی اروپا و ایران گفت: در خصوص  کانال توسعه ارتباطات بین اروپا و ایران واقعیت این است که باید دید، آنها چه مسیری را می‌خواهند طی کنند.

مودودی بیان کرد: اینکه بعضی اعلام می‌کنند این  کانال تنها به منظور عرضه غذا و دارو به ایران است، پیام خوشایندی برای ما ندارد، زیرا ایران از تعهدات برجام خارج نشده است و بنابراین اروپایی‌ها اجازه ندارند که بحث اقلام تحریمی و غیر تحریمی را مطرح کنند زیرا در صورت مطرح کردن این موضوع به این نتیجه می‌رسیم که آنها تحریم‌ها را پذیرفته‌اند و در واقع به امضا و تعهدات خود در برجام پایبند نیستند، انتظار ما از این سه کشور اروپایی که در برجام به ما تعهد داده‌اند این است که به امضای خود پایبند باشند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن تجارت افزود: کانال مالی جدید بین اروپا و ایران بیش از آنکه به نفع ایران باشد در جهت تأمین آبرو برای اروپاییان است تا نشان دهند امضای آنها اعتبار دارند و اگر در برجام اروپایی‌ها خنثی عمل کنند نشان می‌دهند، که رای و نظر آمریکا سنگین‌تر از رای آنهاست و دیگر در دنیا به تعهدات آنها بهایی داده نخواهد شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم اروپایی‌ها در این آزمون موفق عمل کنند. به نظر من تصویب چنین کانال مالی مثبت بوده و می‌تواند در جهت کاهش فشار تحریم‌ها به ایران کمک کنند.

این مقام مسئول در خصوص خودروهای وارداتی مانده در گمرک گفت: بعد از حکم معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرکات از این به بعد خودروهایی که تا قبل از ۱۶/۰۵ ثبت سفارش کرده بودند، اجازه ترخیص گرفتند و کسانی که خودروهای خود را وارد کرده‌ بودند باید دوباره ثبت سفارش کرده و به تعهدات بانکی خود عمل کنند.

مودودی بیان کرد: آمار دقیقی از تعداد خودروهایی که تا قبل از ۱۶/۰۵ ثبت سفارش کرده بودند از طرف گمرک اعلام نشده اما به زودی می‌توانیم آمار دقیقی از تعداد خودروهایی که ثبت سفارش شده‌اند، اعلام کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار