به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ، سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس امروز یکشنبه ۱۴ بهمن ماه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون ۱۷۰ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده و راهداری و حمل و نقل جادهای این نقاط را ایمن سازی کرده و با هشدار به راننده، اعلام حادثه کرده است.
سیاهپور بیان کرد: ایرادات و مشکلات حداقل ۵۰ درصد نقاط تا ۶ ماه آینده برطرف میشود.
وی اضافه کرد: استان فارس ۱۳ ورودی اصلی و فرعی، ۲ کریدور شمالی و جنوبی و همچنین طول محورهای طولانی دارد و این موارد باعث شده این استان جزو استانهای حادثه خیز باشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس افزود: انواع وسیله نقلیه متفاوت، نوع حرکت، نوع جاده و تعداد نقاط از جمله عوامل افزایش تعداد تصادفات در استان فارس به شمار میرود.
سیاهپور گفت: به لحاظ طول راه رتبه نخست، و از نظر تردد جزو ۵ استان اول هستیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس با اشاره به رتبه نخست فارس از لحاظ تعداد رانندههای کامیون سنگین در کشور گفت: ۳۵ هزار کامیون با ۵۹ هزار راننده باری، ۶ هزار اتوبوس و مینی بوس با ۶ هزار و ۹۰۰ راننده از جمله عوامل افزایش تصادفات در استان فارس است.
وی با اشاره به اینکه سبقت و سرعت و عامل انسانی علت اصلی تصادفات است و ۲۸ درصد تصادفات رخ به رخ بوده است، اظهار کرد: تعداد کشتهها در تصادفات، پس از ۱۰ سال از ۲۸ هزار کشته به ۱۶ هزار کشته در کشور کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه تصادفات جادهای فوتی ۵ درصد کاهش داشته است، افزود: خودروهای درگیر در تصادفات ایام نوروز ۳۵ درصد خودرو پژو و پراید بوده است.
سیاهپور با اشاره به اینکه ۹۰ درصد جادههای استان پس از انقلاب ساخته شده است، ادامه داد: اکنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راههای اصلی و فرعی در استان وجود دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس گفت: عمر مفید جادههای آسفالت فارس ۱۵ سال و پلها ۵۰ سال است و پس از آن باید برای افزایش دوام و نگهداری از آن ها، مرمت و کارهای حفاظتی بر روی آنها انجام شود.
وی با اشاره به اینکه براساس استانداردها هر ۹ ماه یکبار جادهها باید خط کشی شوند، تصریح کرد: برای خط کشی جادهها بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیارد تومان براساس پیشنهاد پیمانکار باید هزینه کرد.
سیاهپور افزود: از جمله طرحهایی که در دهه فجر امسال به بهره برداری میرسد شامل عملیات اجرایی درزگیری در محورها، عملیات روکش و لکه گیری در محورها، اجرای عملیات تعریض و بهسازی، شانه سازی و بخشنده سازی شیروانی محورها و تعمیر و نگهداری و ساماندهی بناهای بزرگ و کوچک است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس با بیان اینکه افزود: با حمایت و همکاری مجلس شورای اسلامی عمده مطالبات رانندگان پیگیری و تامین شده است و همچنین موضوع بازنشستگی رانندگان با سابقه ۲۵ سال کار و ۵۵ سال سن از دیگر درخواستهای کامیون داران بوده که نیاز به تامین اعتبار دارد و مجلس در حال بررسی تامین بودجه این مطالبه کامیون داران است.
انتهای پیام/چ