مروری کوتاه بر کشاورزی استان ایلام نشان می دهد حتی قیاس این کار درست نیست چرا که تحولات امروز کجا و چهل سال قبل کجا.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، کشاورزی به عنوان مهمترین ظرفیت استان ایلام از گذشته تاکنون شناخته می شود و هم اکنون بیش از ۶۰ هزار خانواده در استان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

اهمیت بخش کشاورزی در استان ایلام از آنجا بیشتر معلوم می شود که در اکثر روستاهای استان مردم از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.

طبیعت بی نظیر استان ایلام باعث شده راه برای کشاورزی و دامداری در این استان فراهم باشد و هم اکنون یکی از قطب های اصلی در تولیداتی نظیر گوشت قرمز، مرغ، عسل، گندم و....در کشور محسوب می شود.

وضعیت کشاورزی ایلام قبل از انقلاب

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار داشت: کشاورزی قبل از انقلاب در ایلام به صورت سنتی انجام شده و شاهد هدررفت آب زیادی برای آبیاری محصولات بوده ایم.

سید محمد تراب میری گفت: کشاورزی استان خلاصه در کشت گندم و جو و مقداری برنج بوده که آن هم با وسایل بسیار سنگین مردم محصولات خود را با تلاش و رنج زیادی برداشت می کردند.

وی افزود: فقط چند دستگاه تراکتور در کل استان ایلام قبل از انقلاب وجود داشته و اصلا وسیله ای مثل کمباین برای کشاورزی در استان وجود نداشته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام تصریح کرد: در حوزه طیور در قبل از انقلاب واحد مرغداری صنعتی در استان وجود نداشته است، همچنین بیشتر مواد غذایی مردم از طریق استان های دیگر تامین شده است.

میری عنوان کرد: فقط یک سازه زیربنایی در بخش تامین آب قبل از انقلاب در استان وجود داشته و فقط ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان آبی کشت شده است.

وی گفت: در مجموع کشاورزی استان خلاصه در کشت چند محصول با روش های کشت سنتی بوده است، در بحث گوشت قرمز حداکثر دامی که در گذشته در استان وجود داشت دام های سنتی در روستاها و عشایر بودند.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار داشت: در بحث تولید آبزیان در گذشته هیچ واحد تولید آبزیان را در استان نداشتیم.

وی افزود: در بحث عسل در سنوات گذشته تولید عسل در استان ایلام با وجود یک هزار گونه گیاهی وجود نداشته است.

وضعیت کنونی کشاورزی در استان

وی با اشاره به تحصولات بسیار بزرگ در بخش کشاورزی استان بعد از انقلاب اسلامی، گفت: هم اکنون کشاورزی مهمترین بخش درآمدی مردم استان ایلام محسوب می شود.

میری با اشاره به اینکه بیش از ۳۵۰ هزار زمین کشاورزی قابل کشت در استان ایلام وجود دارد، گفت: تتوع کشت محصولات در استان ایلام به گندم، جو، کلزا، برنج، ذرت، پسته، مرکبات، خیار، انجیر، انگور، چغندرقند و...رسیده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در ۴۰۰ واحد مرغداری استان سالانه بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می شود که سه برابر مصرف استان است، هم اکنون به دنبال تکمیل زنجیره های تولید در این حوزه هستیم.

هم اکنون سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می شود که بیش از سه برابر مصرف استان است، واحدهای صنعتی دامپروری در اقصی و نقاط استان فعال شده است

وی افزود: هم اکنون سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می شود که بیش از سه برابر مصرف استان است، واحدهای صنعتی دامپروری در اقصی و نقاط استان فعال شده است.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام گفت: سالانه ۱۰۰ هزار تن شیر در ایلام می شود، در تولید شیر واحدهای مدرن گاوداری شیری در سراسر نقاط استان وجود دارد.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۰ هزار تن انوع آبزیان در استان، گفت: هم اکنون واحدهای متعدد و مزارع متعدد تولیدات آبزیان سردآبی و گرمابی در استان داریم.

وی تصریح کرد: بحث پرورش ماهی در قفس در استان استارت زده شده و هم اکنون بیش از دو هزار تن تولید ماهی در قفس از پشت سد سیمره در مرحله تولید است.

وی ادامه داد: در بحث تولید تخم مرغ هم اکنون یک واحد مدرن تخم گذار در سطح استان احداث شده که سالانه ۸۰۰ تن تولید تخم مرغ در استان دارد که بخشی از آن به سایر استان ها صادر می شود.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام افزود: هم اکنون سالانه در استان بالای ۸۰۰ تن تولید عسل با کیفیت بسیار بالای تولید می شود، در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز تکمیل زنجیره تولید عسل از اهداف برنامه های ما است.

منحصر به فرد بودن تولیدات استان

میری با اشاره به اینکه تولیدات محصولات با کیفیت به خاطر طبیعت بکر و دست نخورده استان، خاک حاصلخیز، گونه های گیاهی خدادادی است، گفت: گوشت قرمز، گوشت مرغ، عسل و گندم در استان ایلام از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی گفت: اکثر دامداران استان از چراگاه های بسیار طبیعی برای دام های خود استفاده می کنند که باعث کیفیت گوشت قرمز در استان شده است.

وی با اشاره به گونه های مختلف گیاهی در استان، گفت: گونه های مختلف گیاهی و دارویی در طبیعت استان باعث رونق عسل و کیفیت بالای این محصول در استان شده است.

گونه های مختلف گیاهی و دارویی در طبیعت استان باعث رونق عسل و کیفیت بالای این محصول در استان شده است

رئیس جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های تولیدات کشاورزی در همه زیربخش های آن به دنبال صنایع فرآوری و بسته بندی هستیم.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ضایعات، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و صادرات محصولات همه زیرساخت های صنایع فرآوری و بسته بند استارت زده شده و فضای بسیارمناسبی را در بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

وی افزود: با اجرای طرح های آبی در استان در آینده ای نزدیک حجم تولیدات کشاورزی به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال و ارزش ریالی آن به پنج هزار میلیارد تومان خواهد رسید که معضل بزرگ استان یعنی بیکاری و کمبود درآمد مردم را حل می کند.

خدمات ارائه شده بعد از انقلاب

استاندار ایلام در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بحث آب های مرزی، روان آب ها و آب هایی که از سمت استان های دیگر وارد ایلام می شود کارهای بزرگی برای استفاده از این آب ها برای توسعه کشاورزی در استان انجام گرفته است.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: کل زمین های کشاورزی استان ۳۴۰ هزار هکتار بیشتر نیستند که از این مقدار ۷۵ هزار هکتار آن آبی و ۲۰۰ هزار هکتار آن به صورت دیم است.

وی افزود: هم اکنون با اجرای سه طرح بزرگ آبی یعنی ۵۰ هزار هکتار طرح احیا، ۳۰ هزار هکتار طرح گرمسیری و ۲۸ هزار هکتار هم طرح خود جهاد کشاورزی، ۱۰۸ هزار هکتار به زمین های آبی کشاورزی استان افزوده می شود.

استاندار ایلام عنوان کرد: ۳۸ هزار هکتار این طرح ها به بهره برداری رسیده و حدود ۵۰ یا ۶۰ هزار هکتار آن تا قبل از عید اگر سفر رئیس جمهور به استان را داشته باشیم آماده و افتتاح می شود.

وی افزود: بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار در بخش کشاورزی و مهار آب های مرزی استان ایلام هزینه شده که این رقم چند برابر کل بودجه سالانه استان است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.