وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا از دو سال قبل در حال نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا از دو سال قبل از آنکه روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (INF) متهم کند خود را برای ساخت موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد --که طبق قرارداد آی ان اف ممنوع هستند—آماده می‌کرده است.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، شرکت صنایع نظامی «ریتون» (Raytheon) واقع در توسان، آریزونا، در ماه ژوئن ۲۰۱۷ برنامه‌ای برای گسترش و نوسازی ظرفیت‌های تولید موشک‌های متوسط و کوتاه‌بُرد را آغاز کرد که طبق پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد، تولید آن‌ها ممنوع است. طی دو سال گذشته، مساحت این کارخانه ۴۴ درصد گسترش یافته و از ۵۵ هزار مترمربع به ۷۹ هزار مترمربع رسیده است. همچنین کارکنان آن به بیش از ۲ هزار نفر افزایش یافته است.

پیشتر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این کشور تعهدات خود را تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد از ۲ فوریه متوقف می‌کند و روند خروج شش ماهه را آغاز خواهد کرد. واشنگتن بار‌ها ادعا کرده است که موشک ۹ ام ۷۲۹ (۹M۷۲۹) روسیه، موازین قرارداد آی ان اف را نقض کرده؛ اتهاماتی که به طور مکرر از سوی مسکو رد شده است.

رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۳۲ سال پیش پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد را امضا کردند. هدف از این پیمان انهدام همه موشک‌های کروز و بالستیک آمریکا و روسیه که از زمین پرتاب می‌شوند و برد آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر است، بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار