سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: در شان و شخصیت ما نبود که فقط ۲ - ۳ نفر برای بدرقه کارلوس کی‌روش به فرودگاه بروند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر قلعه‌نویی سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان اظهار کرد: به نظرم این در شان و شخصیت ما نبود که به این صورت با کارلوس کی روش رفتار کنیم. من جزء منتقدان کی روش بودم، اما موقع رفتنش ۲ - ۳ نفر بیشتر برای بدرقه اش نرفتند و این کار خوبی نبود. ما می‌توانستیم تابلوی فرش اهدایی تاج رئیس فدراسیون را طی مراسمی شب قبل از رفتن کی روش به او می‌دادیم و مسئولان فوتبال باید برای بدرقه کی روش به فرودگاه می‌رفتند، اما این کار را نکردند. به هر حال کی روش ۸ سال در فوتبال کشورمان حضور داشت.

قلعه نویی: رفتار با کی روش در شان و شخصیت ما نبود/ ساختار سازی و برنامه ریزی  در دستور کارمان باشد

او ادامه داد: من در مصاحبه‌ای درباره تاج و کفاشیان کلمه خیانت را به کار بردم که اکنون این کلمه را اصلاح می‌کنم و واژه ضعف را به کار می‌برم. من اعتقاد دارم که همه برای خدمت به فوتبال کشورمان آمده است. علاوه بر اینکه اظهاراتم را درباره تاج و کفاشیان اصلاح می‌کنم از این ۲ نفر هم عذر خواهی می‌کنم.

دخالت‌های کی روش به علت ضعف مدیریت بود

قلعه نویی درباره ارزیابی اش از عملکرد ۸ ساله کی روش در تیم ملی کشورمان بیان کرد: کی روش را با یک کارنامه قوی به تیم ملی آوردیم. او از لحاظ فنی یک مربی بزرگ در این چند سال بوده است، او همکار فرگوسن بود و در تیم‌های بزرگی از جمله رئال مادرید حضور داشت. ایراد در ضعف مدیریتی است و به نظرم از لحاظ فنی به جای ۸ سال باید ۸۰ سال از این مربی استفاده می‌کردیم، اما جا‌هایی که ارتباطی به کی روش نداشت او ورود کرد. ضعف مدیریتی باعث شد که کی روش فضا را برای دخالت در همه مسائل باز ببیند و این موضوع روی عملکردش تاثیر گذار بود. مصاحبه‌های ۸ ساله کی روش را ببینید که او بعد از پیروزی‌ها درباره برانکو، وزیر ورزش و جوانان و تغییراتی که در فوتبالمان به وجود آمد صحبت کرده است. این‌ها به خاطر این بود که چارچوب را در مورد مسائل فنی برایش مشخص نکردیم. اگر مدیریت کلان ورزش به خصوص رئیس فدراسیون فوتبال از ابتدا چارچوب را برای کی روش مشخص می‌کرد دیگر این تنش‌ها در طول ۸ سال به وجود نمی‌آمد.

چارچوب فنی کی روش را مشخص نکردیم

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: کی روش زمانی که با آرامش کار می‌کرد تاثیراتش برای فوتبال کشورمان بیشتر بود. در شان و شخصیت تیم ملی کشورمان نیست که برای زمین تمرین با یکدیگر درگیر شوند. زهره هراتیان برای فوتبال کشورمان زحمت کشید، اما درگیری‌هایی بین او و کی روش برای مرکز ایفمارک به وجود آمد. به نظرم ضعف مدیریت باعث شده است که تنش‌ ایجاد شود. ایراد اول این است که چارچوب فنی کی روش را مشخص نکردیم و همین تنش‌ها را ایجاد کردیم و اگر این کار‌ها از اول می‌کردیم کی روش از لحاظ رفتاری لطمه نمی‌خورد و از لحاظ فنی می‌توانست بیشتر به فوتبال ایران کمک کند.

کی روش از لحاظ ساختار دفاعی و نظم تیمی عملکرد خوبی داشت

قلعه نویی درباره اینکه عملکرد کی روش از لحاظ فنی و سبک بازی راضی کننده بود یا خیر، بیان کرد: ما درباره برنامه‌ها باید صحبت کنیم اگر از اول برنامه کی روش را مشخص می‌کردند و می‌گفتند که براساس این برنامه چه اهدافی باید دنبال کنیم خیلی خوب بود. تیم ملی ژاپن برنامه دارد و این تیم بعد از جام جهانی ۶۰ درصد تغییر کرد و به جام جهانی بعدی فکر می‌کند. این‌ را برنامه می‌گویند یعنی ما هدفی داریم و از این راه به هدفمان برسیم. متاسفانه در فوتبال ما این مسائل وجود ندارد و در موضوع قرارداد کی روش چقدر تنش ایجاد شد. به هر حال اگر بخواهیم درباره نتایج تیم ملی با هدایت کی روش صحبت کنیم افرادی همانند مهاجرانی، مرحوم دهداری و برانکو در جام ملت‌های آسیا بهتر از کی روش نتیجه گرفتند، اما کی روش از لحاظ ساختاری و نظم دفاعی بهتر از سایر مربیان عمل کرد. ما با تیم ملی عراق و ژاپن بازی کردیم که یک گل هم نزدیم و یک امتیاز گرفتیم.

او ادامه داد: نتیجه‌ای نباید در نظر بگیریم چرا که برنامه و ساختاری در فوتبال ما نیست. به طور مثال ما دایی را سرمربی تیم ملی کردیم و باید با برنامه او را به خدمت می‌گرفتیم و به ۴ نتیجه کسب شده در دوران دایی توجهی نمی‌کردیم. تیم کاپلو از تیم ملی آرژانتین ۴ گل خورد، اما آن برنامه ادامه دارد یا تیم برزیل در جام جهانی در کشور خودش ۷ گل خورد، اما برنامه این تیم ادامه دارد. یواخیم لو چند سال است که با تیم ملی آلمان نتیجه نمی‌گیرد، اما به خاطر اینکه آلمانی‌ها برنامه دارند و آینده نگری می‌کنند این مربی به کارش در آلمان ادامه می‌دهد.

قلعه نویی: رفتار با کی روش در شان و شخصیت ما نبود/ ساختار سازی و برنامه ریزی  در دستور کارمان باشد

فوتبالمان را باید قانونمند کنیم

قلعه نویی درباره اینکه مربی بعدی تیم ملی باید هم سطح کی روش باشد یا مربی داخلی جذب شود، تصریح کرد: من به صورت دیگری جواب شما را می‌دهم. ما در ابتدا باید فوتبالمان را قانونمند و ساختار سازی کنیم. زمانی که فوتبالمان قائم به شخص است این مشکلات وجود دارد. تیم‌های زیادی در فوتبال داشتیم که اکنون نیستند به طور مثال هما، بانک ملی، برق شیراز به خاطر مدیریت‌ها نابود شدند. پس تا زمانی که تکلیف فوتبالمان را مشخص نکنیم و ۲ هزار از این برنامه‌ها با حضور کارشناسان نگذاریم فوتبالمان درست نمی‌شود. ما باید برای فوتبالمان الگو بگذاریم و ببینیم فدراسیون ترکیه ۴۰ سال پیش چه کار کرد که اکنون به این جا رسیده است که در جام جهانی رتبه سوم کسب می‌کند و باشگاه‌های خوبی هم دارد.

برای فوتبالمان باید اتاق فکر درست کنیم

او در ادامه بیان کرد: به طور مثال مدیرعاملی از فوتبال خوشش می‌آید و هزینه زیادی می‌کند. تیم نفت تهران تا ۴ سال پیش یکی از قدرت‌های فوتبال بود، اما این تیم اکنون کجا است. ما تا این مسائل درست نکنیم در فوتبال پیشرفت نمی‌کنیم. چند سال است که قصد داریم باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را خصوصی سازی کنیم، اما صورت مسئله را پاک می‌کنیم. یک سال استقلال مشکل ۱۰۰ میلیونی دارد و اکنون مبلغی را به عنوان بودجه به این تیم دادند. ما تا در فوتبال برنامه نداشته باشیم و برای تیم‌های پایه مان فکری نکنیم همچنان مشکل خواهیم داشت. ما باید برای فوتبالمان اتاق فکر درست کنیم. اول باید فوتبالمان را قانونمد و تکلیف خود را مشخص کنیم و باشگا‌های فوتبال قائم به شخص نباشند. به هر حال تا ساختار برای فوتبالمان مشخص نکنیم این مشکلات داریم.

قلعه نویی: رفتار با کی روش در شان و شخصیت ما نبود/ ساختار سازی و برنامه ریزی  در دستور کارمان باشد

او در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه‌ای که برای کی روش کردیم باید با این مربی ادامه می‌دادیم و چارچوبش را مشخص می‌کردیم یا اگر خواستیم مربی دیگری بیاوریم باید در ابتدا چارچوبش را مشخص کنیم. البته کی روش از لحاظ رفتاری خوب نبود، اما از لحاظ فنی ۲ تیم خوب برای ما درست کرد. به نظرم در ساختار دفاعی خوب بودیم، اما طبق فوتبال روز دنیا مردم دوست دارند گل در بازی‌های تیم ملی ببینند و بازی با گل‌های زیاد را بیشتر می‌پسندند. فوتبالیست‌های ما ذاتا تاکنیکی هستند و اگر به سمت تاکنیک برویم و بخش هجومی تیم ملی قوی‌تر شود به نظرم فوتبال رو به جلوتر و بهتری ارائه می‌دهیم. فوتبالیست‌های ایرانی از لحاظ شعور و تاکنیک جزء برترین‌ها هستند، در صورتی که بسترش آماده شود. به هر حال مسئولان باید از زحمات کی روش تشکر می‌کردند. باید رفت و آمد‌های فوتبال به نفع ایران باشد و منافع مردم کشورمان در نظر گرفته شود.


بیشتر بخوانید: 

کارلوس کی روش حرف آخرش را زد

کی روش در غیاب مسئولان فدراسیون فوتبال ایران را ترک کرد/ خداحافظی نکونام با سرمربی تیم ملی

پایان دراماتیک داستان روزی روزگاری با کارلوس/ تبدیل سکانس‌های اکشن به ملودرام در فرودگاه!

کی‌روش: با افتخار ایران را ترک می‌کنم/ قسمتی از وجودم در ایران می‌مانَد/ عذر خواهی می‌کنم که نتوانستیم به رویایمان برسیم


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار