آیت الله اعرافی گفت:درسال‌های اخیر با سخت‌ترین مشکلات مالی در حوزه مواجه بودیم که این سختی بی سابقه بوده است.

پیش بینی ۹۰۰ عنوان طرح در برنامه پنج ساله/وضع معیشتی طلاب و استادان حوزه در شرایط دشواری قرار داردبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،دیدار صمیمی طلاب و فضلای حوزه علمیه با آیت الله اعرافی با حضور گسترده طلاب در محل اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد و نمایندگان طلاب به طرح مباحث خود پرداختند و پاسخ مطالبات خود را نیز از مدیر حوزه گرفتند.

آیت الله اعرافی،مدیر حوزه های علمیه کشور در ابتدای بحث با اشاره به فضایل حضرت زهرا (س)، گفت: علم و درجه معرفت و برد معرفتی، پایه شان هر شخصیتی است؛ معرفت و عظمت و علم حضرت زهرا (س) غیبی است و واسطه علم و معرفت به ائمه (ع) بوده است.

وی افزود: طبق روایت امام حسن عسکری (ع) بیان شده؛ ما حجج خدا بر خلق هستیم و حضرت زهرا (س) حجت بر ما است که این مساله نشانگر وساطت ایشان در این عرصه است.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه گفت: ضمن ارج گذاری به خدمات گذشتگان، ما مدعی آن نیستیم که در دو سال و نیمی که دور جدید مدیریت حوزه بوده است، آنچه می‌خواستیم ومی بایست می‌شد، شده است؛ ولی مدعی هستیم که در پرتوی انتظارات طلاب و مطالبات رهبر گرانقدر اسلامی و مراجع عظام، قدم‌های نسبتا اساسی برداشته شده است و زمینه‌هایی برای اقدامات بزرگتر فراهم شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: هرگونه تحول در حوزه باید بر پایه‌های درست و عمیق و صحیح سنت‌های عمیق حوزه و نظام معرفتی و فلسفی دقیق بنا شود و با حکمت و البته شجاعت پیگیری شود.

وی تصریح کرد: درسال‌های اخیر با سخت‌ترین مشکلات مالی و امکاناتی مواجه بودیم به حدی که در بیست سال گذشته، این سختی و تنگنا بی سابقه بوده است که به همراه آن موانع و چالش‌های دیگری نیز حضور داشته است، ولی با همت و حمایت طلاب و عنایت بزرگان و شورای عالی و مراجع، سعی شده که پایه‌های اساسی برای آینده ریخته شود و وضع معیشتی طلاب و استادان حوزه در شرایط دشواری قرار دارد.

آیت الله اعرافی  عنوان کرد: بنده جلسات پیشین با طلاب را نیز کاملا مکتوب کرده ام و تمام این مسایل را نیز ثبت و ضبط دارم و در این جلسه مطالب سال گذشته را نیز مطالعه کرده ام و متواضعانه از نقد‌ها و پیشنهادات استقبال می‌کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: ما به عنوان طلابی که از درون حوزه از میان شما برخاسته ایم در شنیدن سخن و توجه به ایده‌ها و طرح‌ها هیچ بخلی نخواهیم ورزید و حتما از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ ۱۰۰۰ ایده و طرح مطلب پالایش شده و اساسی در بانک ایده حوزه تنظیم و طبقه بندی شده و در دست بررسی است؛ در چند جلسه‌ای که در محضر رهبر انقلاب بودیم طرح‌ها و برنامه‌های مهمی خدمت ایشان مطرح کردیم.

وی گفت: حوزه برای اولین بار در تاریخ خود از مرحله تدوین اسناد جامع راهبردی بیرون آمده است و اکنون حوزه از اسناد و برنامه کلی برخوردار است؛ امروزه حوزه‌های علمیه از چشم انداز، ۱۵ سند نظام جامع در عرصه‌های راهبردی کلان برخوردار هستند و اولین برنامه ۵ ساله هفته گذشته تقدیم شورای عالی شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: مدیریت خود را در معرض قضاوت مراجع، شورای عالی و مراجع و طلاب و اساتید قرارداده است؛ در برنامه ۵ ساله تعهد کرده ایم که کار‌های معین را انجام دهیم؛ بنابراین از این بحث کلان که لازمه هر تحول و پیشرفتی است از جمله برخورداری از اسناد جامع و برنامه کلان و منشور عبور کرده ایم.

وی تصریح کرد: در برنامه ۵ ساله، ۹۰۰ عنوان طرح و برنامه پیش بینی شده است و بر اساس امکانات، درجه پیشرفت نیز مشخص شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: چند برنامه کلان دیگر ذیل نظامات جامع پیش برده ایم که شامل ۱۰۰ طرح بزرگ و اساسی است؛ از جمله آن‌ها کارویژه‌های روحانیت در عصر حاضر است که در ۴ گروه، ۲۵۰ کارویژه ترسیم شده است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: بر اساس این کارویژه یک طرح آمایش تهیه گردید که ۵۰ رسالت اصلی حوزه تعریف شده است و بر اساس آن چندین تفاهم نامه و طرح در عرصه‌های مختلف طراحی و تدبیر شده است؛ نکته دیگر درختواره رشته‌های حوزه است.

وی گفت: اگر چهل سال پیش این کار را کرده بودیم، امروز در زمینه هایی، چون بانکداری و ... این همه ضعف در تئوری و متد‌های اجرایی و اختلاف نظر نباید داشته می‌داشتیم؛ مرز‌های دانش حوزوی باید بر بستر سنن حوزوی توسعه یابد؛ یک و نیم سال است که ۵۰۰ استاد با کار جهادی، بیش از ۲۰۰ رشته و گرایش را در ۱۶ حوزه دانشی را در سطوح مختلف حتی سطح ۵ طراحی کرده اند.

انتهای پیام/ش

دیدار طلاب و فضلای حوزه با آیت الله اعرافی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار