هرچند سرعت پیشرفت دانش فضایی در کشور سرعتی مطئمنه نیست، اما فعالیت اولین آزمایشگاه فضایی دانش آموزی می‌تواند فرآیند دستیابی به این دانش را تسریع کند.


به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همین چند وقت پیش قرار بود آقای وزیر خبری خوب برای مردم داشته باشد و پرتاب پیام را خبر دهد اما با وجود این پرتاب هدف اصلی محقق نشد و  این ماهواره در مدار اصلی قرار نگرفت، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امر این موضوع شکست نیست و باعث پیشرفت صنعت فضایی کشور می‌شود؛ صنعتی که به دست جوانان دانشگاهی کشور شکوفا شده و پرتاب این ماهواره نوید اخبار خوش آینده است.

حالا صنعت فضایی با وجود محدودیت‌های موجود و شرایط کشور به دست جوانان و نخبگان کشور در حوزه‌های مختلف دانشگاهی دفاعی صنعتی و دانش بنیان پیش می‌رود و توانسته جزء برترین‌های دنیا قرار گیرد.

پیشرفت در صنعت فضایی حالا برای کشور به حدی مهم تلقی می‌شود که دانش این موضوع قرار است به دانش آموزان و به بیانی دیگر نسل چهارمی‌های انقلاب هم منتقل شود و بر همین اساس اولین آزمایشگاه فضایی دانش آموزی به همت آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه خوارزمی آغاز به کار کرد؛ موضوعی که از سال گذشته کلید خورد و تفاهم نامه میان آموزش و پرورش و ستاد توسعه فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد تا بر اساس این تفاهم نامه دانش آموزان با دانش ضایی آشنایی بیشتری داشته باشند.

ورود دهه هشتادی‌ها به علوم فضایی/ «پیام» های ایرانی بر مدارهای فضا آرام می‌گیرند؟

گام های بلند برای اهتزاز پرچم ایران بر مدار‌های موفقیت علمی

چند سالی است علوم فضایی در کشور پیشرفت داشته است، اما این موضوع با سرعت کمی دنبال می‌شود و به عقیده بسیاری موفقیت آمیز نبودن پرتاب ماهواره پیام هم به دلیل کم توجهی به حوزه فضایی است.

تابستان سال گذشته منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی در مراسم امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش به این موضوع اشاره داشت که باید دانش آموزان با رشته هوا فضا و کاربردهای آن از طریق مراکز آموزشی آشنا شوند و در این حوزه می توانیم با چنین رویکردی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم همچنین سیدمجتبی رضوی رئیس مرکز ملی فضایی ایران هم با انتقاد از کاهش علاقه نسبت به رشته هوافضا مراکز آموزشی را ظرفیت‌های مناسبی دانست تا دانش آموزان با این رشته  آشنایی بیشتری داشته باشند.

حالا بعد از گذشت بیش از یک سال از این تفاهم نامه به تازگی آزمایشگاه فضایی دانش آموزی راه اندازی شد و علت این تاخیر یکسال بنابر توضیحات لیثی رئیس پژوهش سراهای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بروکراسی های اداری و کارهای مطالعاتی و تامین اعتبار برای این طرح بود.

وی گفت:  این آزمایشگاه دانش آموزی  نه تنها در کشور بلکه در دنیا سابقه نداشته است؛ چنین امکاناتی در سطح دانشگاهی موجود است اما در حد دانش آموزی این طرح جدید محسوب ‌می‌شود پس باید زیرساخت های مناسبی برای آن در نظر گرفته می‎شد.

این آزمایشگاه دانش‌آموزی با هدف طراحی و ساخت، تعمیر و آماده سازی تجهیزات فضایی و برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان و بدون محدویت در نظر گرفته شده است.

ورود دهه هشتادی‌ها به علوم فضایی/ «پیام» های ایرانی بر مدارهای فضا آرام می‌گیرند؟

گام های کوچک اما مهم برای پرواز به فضا

با وجود پیشرفت های قابل توجه در علوم فضایی و نجوم اما هنوز جای کاری بسیاری داریم تا به نقطه مطلوب برسیم و آزمایشگاه فضایی دانش‌آموزی فتح بابی است تا ضمن آنکه دانش آموزان در فضایی ملموس با این علوم نسبتا غریب بیشتر آشنا می شوند، می توانند از این فرصت برای انتخاب رشته آینده خود هم بهره بگیرند.

احمد دالکی پدر علوم نجوم ایران درباره تاثیر فعالیت این آزمایشگاه بر ارتقای علمی سطح  نجوم دانش آموزان و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نوجوانان و جوانان  در حوزه آماتوری پیشرفت چشمگیری داشتند ولی در کار حرفه ای و تحقیقات در این عرصه دستاورد خاصی نداریم اما چنین اقداماتی گام های موثر در پیشبرد علوم محسوب می‌شود همانطور که خودم با فقدان تلسکوپ و منابع علمی ستاره شناسی را آغاز کردم و امروز علاقه مندان به حوزه هوا و فضا و نجوم فرصت و امکانات بیشتری در اختیار دارند.

کار تاسیس اولین آزمایشگاه فضایی از سال گذشته با پشتوانه مسئولان وقت کلید خورد و پژوهشسراها که محلی برای شکوفایی توانایی های دانش آموزان هستند بستری برای پیشبرد برنامه های علمی و تحقیقاتی شده است اما گاهی چرخه های این مراکز آنطور که باید طی نمی‎شود و اهداف نیمه کار می مانند یا به مقصد نمی‎رسند.

آزمایشگاه فضایی هم در نخستین گام های اجرا اقدام مثبت به شمار می‌آید اما باید دید آیا مسیر پیشرفت را با سرعت کافی طی می کند یا خیر و آیا حمایت های مسئولانی جدا از فعالیت های هیجانی و مقطعی تداوم می‌یابد یا خیر؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۵۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
هر چقدر از دهه ۶۰ های حرف گوش کن استفاده شد از این دهه ۸۰ های بی مسولیت هم استفاده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
گامهای کوچک اما بلند
آخرین اخبار