مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: استقلال فکری و فرهنگی پایه گذار استقلال کشور در سایر بخش هاست و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تقویت و تحقق این استقلال کمک می کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رضا مددی مشاور وزیر آموزش و پرورش امروز در جمع مدیران آموزش و پرورش ناحیه سه اصفهان افزود: چنانچه ملتی استقلال فکری و فرهنگی نداشته باشد در سایر بحش ها نیز وابسته خواهد شد.

وی استقلال را از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی بیان کرد و اظهار داشت: با تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توانسته ایم فلسفه بومی تربیت را طراحی کنیم و این مهم به استقلال فکری و فرهنگی کشور کمک می کند زیرا چنانچه فلسفه بومی در زمینه تربیت نسل آینده نداشته باشیم مجبوریم فلسفه های غیر بومی و غربی را برای تربیت آینده سازان کشور بپذیریم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت دستگاه های متولی فرهنگ و آموزش کشور است و هر وزیری که تصدی وزارت آموزش و پرورش را برعهده گیرد باید بر اساس این سند، برنامه های خود را طراحی کند.

وی اضافه کرد: این راهبرد موجب می شود تا از اعمال سلیقه های شخصی در برنامه های آموزش و پرورش جلوگیری شود.

مددی در ادامه نقش مدارس در تربیت نسل آینده کشور را بسیار مهم دانست و افزود: مدارس را تاسیس نکرده اند که برای کوچکترین فعالیت آموزشی خود به ادارات آموزش و پرورش گزارش دهند بلکه ادارات را تاسیس کرده اند که در خدمت مدارس باشند و به این مراکز آموزشی خدمات ارائه کنند.

وی اظهارداشت: سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش هدفش این است که ستادها در خدمت مدرسه باشند و این رویکرد که مدارس در خدمت ادارات آموزش و پرورش باشند را تغییر دهند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس باید خلاقیت داشته باشند، افزود: مدیری که با ترس و لرز مدیریت می کند نمی تواند خلاقیت خود را بروز دهد و به جای آنکه مواظب تربیت و آموزش و پرورش نسل آینده کشور باشد ، مواظب میز و صندلی خود است.

وی گفت: برای ایجاد تغییرات در نظام آموزش و پرورش کشور باید ذهن معلمان ، مدیران و اولیای دانش آموزان تغییر کند و در این راستا نیاز به فرهنگ سازی داریم.

مددی همچنین نقش خانواده ها در تربیت فرزندان را کلیدی توصیف کرد و گفت: آموزش و پرورش به نیابت از خانواده ها مسئولیت تربیت فرزندان آنها را برعهده دارد بنابراین در سند تحول آموزش و پرورش به مشارکت خانواده ها در سیاستگذاری آموزش و پرورش توجه جدی شده است. 

 

انتهای پیام/م

 

مدارس باید خلاقیت داشته باشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.