وزیر نیرو گفت: عمده‌ترین میزان بارندگی‌ها در استان خوزستان بوده به طوری‌که تقریبا پنج برابر بارندگی‌ها در سال گذشته بوده است.

بارندگی‌های خوزستان پنج برابر سال گذشته بوده است به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت، در خصوص میزان بارندگی‌های اخیر گفت: میزان بارندگی‌ها در سال جاری بسیار خوب بوده است و عمده‌ترین میزان بارندگی‌ها هم در استان خوزستان بوده است تقریبا پنج برابر بارندگی‌ها در سال گذشته بوده است.

وزیر نیرو در خصوص مدیریت سیلاب‌های اخیر گفت: همکاران ما در  وزارت نیرو از هفته‌ها قبل برای مدیریت سیلاب‌هایی که وارد مخازن سدهای بزرگ  می‌شوند، برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده بودند.  در روزهای اخیر ورودی سر کرخه به میزان ۶۸۰۰ مترمکعب در ثانیه و ورودی سد دز به میزان   ۵۳۰۰ متر مکعب در ثانیه بود.

  اردکانیان با بیان اینکه اگر برنامه‌ریزی نداشتیم، احتمال خسارت جانی مطرح بود، گفت: کسی فکر نمی‌کرد با این ورودی‌های چشمگیر به سدها، میزان خروجی آب حتی کمتر از   ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه باشد. البته در پایین دست رودخانه‌ها خساراتی ایجاد شد که اگر ما برنامه‌ریزی‌مناسبی نداشته بودیم؛  با خسارات وسیع مالی و جانی مواجه می‌‌شدیم.

وزیر نیرو افزود: هر جا به مسیر طبیعی روخانه تعرض داشته باشیم آب حق و حقوق خود را دریافت می‌کند؛ همکاران تمام تلاش خود را برای میدیریت بحران انجام می دهند تا معابر باز شود و شرایط به نحو خوبی به پیش برود. ممکن است به علت سیلاب، کدورت آب آشامیدنی افزایش یابد. به همین خاطر یک قطعی موقت خواهیم داشت تا آب با کیفیت به مردم برسانیم.

اردکانیان با اشاره به بارندگی‌های اخیر در کشور گفت: به دلیل خشکسالی‌های چند ساله، بارش‌ها ابتدا صرف جبران رطوبت ازدست‌رفته خاک شده است؛ زمانی که رطوبت خاک جبران شد، مسیر روان‌آب شکل می‌گیرد؛ در حقیقت به میزانی که نزولات افزایش پیدا کرد، حجم روان‌آب ها مانند رودخانه‌ها افزایش پیدا نکرد اما به نسبت سال گذشته خصوصا در برخی مناطق نسبت به میانگین بلند مدت وضعیت بهتری داریم.

وزیر نیرو در مورد بحث  انتقال آب از خوزستان به اصفهان افزود: تخصیص آب بر اساس قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ انجام می‌شود. در این قانون مشخص کرده است که مسئولیت تخصیص آب بر عهده وزارت نیرو است و تمامی طرح‌های انتقال آب با مجوز تخصیص انجام می‌شود. ولی مشکل ما این است که در دوره خشکسالی قرار داریم. متاسفانه در بسیاری از مناطق کشت‌ها از الگوی مناسبی پیروی نمی‌کنند و هنوز هم یک طرح آمایش سرزمینی مصوب و جامع در اختیار نداریم. صدها طرح آمایش سرزمینی داریم اما هر تشکل و ارگانی با اختیارات خود برای خود یک طرح آمایش دارد.  وعده سازمان برنامه و بودجه این است که این مشکل، حداکثر تا تابستان سال آینده حل شود.

وزیر نیرو افزود: در مورد مناطقی که پرسیدید دولت شورای عالی آب را موظف به تشکیل کار گروهی برای احیای زاینده رود و ساماندهی  کمی و کیفی کارون کرده است. با مشارکت دستگاه‌های مرتبط با موضوع آب،  برنامه‌ریزی هایی  انجام می شود. 

اردکانیان یادآور شد: تردید ندارم که درموضوع آب  مشکل جدی نخواهیم داشت. با مدیریت مصرف،  مشکلی حتی در صورت وقوع خشکسالی نداریم یا اینکه مشکلات احتمالی به حداقل می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لرستانی
۱۳:۵۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
جناب وزیر این آبی که میفرمایی در خوزستان باریده در واقع سرچشمه سدهای خوزستان رودخانه دز و سیمره و کشکان است که در استان محروم لرستان واقع شده که نامی از استان لرستان نمیبرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
منظور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ابی جابه جا نمیشه .حق برداشت از بالا دست ندارید .
آخرین اخبار