سالانه ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های شهرستان کهگیلویه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه با اشاره به سطح باغ‌های این شهرستان گفت: ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که توسعه این باغ‌ها نیازمند ایجاد نهالستان در شهرستان بود و هم اکنون دو نهالستان در شهرستان مشغول فعالیت هستند.

سید عمران تقوی افزود: این نهالستان‌ها ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار اصله نهال را دارند که برای فصل درختکاری سال جاری، حدود ۱۵۰ هزار اصله نهال مرکبات بذری و پیوندی و انگور، انار و انجیر آماده ارائه به بازار است.

وی گفت: صاحب یکی از این نهالستان ها  جوانی دهدشتی است که در زمینی به مساحت ۳ هکتار حدود ۶۰۰ هزار اصله نهال را پرورش می دهد و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نیز حمایت‌های لازم را از این نهالستان‌ها انجام داده و آمادگی توزیع این نهال‌ها را بین باغداران شهرستان دارد.

تقوی افزود: در راستای حمایت از تولید کنندگان نهال و جلوگیری از ورود بیماری به باغ‌های شهرستان، کمیته فنی جهاد کشاورزی، تولید و توزیع نهال را فقط به نهالستان‌های مجوز دار داده و با هرگونه توزیع نهال غیر قانونی برخورد خواهد کرد.

وی گفت: تمامی نهال‌های تولیدی نهالستان‌های شهرستان کهگیلویه زیر نظر کارشناسان این اداره تولید می شود تا نهالها با کیفیت و عاری از هرگونه بیماری در اختیار باغداران قرار بگیرد.

مجید درخشانی، جوان موفق و تولید کننده نهال در روستای سمغان شهرستان کهگیلویه هم هدف خود از اجرای این نهالستان را تولید، اشتغال و کمک به اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بیکار بودم و وضعیت شغلی مناسبی هم نداشتم، با همکاری و مشاوره دوستان، زمین کشاورزی که در روستای سمغان داشتیم را به تولید نهال اختصاص دادیم و هم اکنون علاوه بر ایجاد اشتغال برای خودم، ۱۴ نفر دیگر نیز به صورت مستقیم در این طرح مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد : این نهالستان در زمینی به مساحت ۶ هکتار راه اندازی شده که هم اکنون ۳ هکتار از این سطح زیر کشت تولید ۶۰۰ هزار اصله نهال رفته که برای راه اندازی آن ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده که این مبلغ هم از طریق تسهیلات و هم سهم آورده خود تامین شده است.

درخشانی گفت: در این نهالستان نهال انواع مرکبات بذری و پیوندی، انگور، انار و انجیر تولید می شود که علاوه بر تامین نهال‌های مورد نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد، نهال تولیدی ما به استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و چهارمحال و بختیاری صادر می شوند و به زودی نهال‌های تولیدی هم به دو کشور امارات و عمان نیز صادر می شود.

انتهای پیام/غ

تولید نهال در یاسوج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.