عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۵۰ درصد بانوان بالای چهل سال گرفتار پوکی استخوان هستند که نشان از شیوع بالای این بیماری در بانوان است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زهرا میر فیضی عضو هیات علمی گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پوکی استخوان براثر تحلیل رفتن توده استخوانی ایجاد می‌شود، گفت: بیماری پوکی استخوان قابل پیشگیری و درمان است و شیوع آن به حدی است که از هر سه زن یک نفر و از هر هشت مرد یکنفر مبتلا به این بیماری است.
 
وی با اشاره به اینکه در هر ۲۰ثانیه یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان در دنیا ثبت می‌شود، تصریح کرد:شکستگی ناشی از پوکی استخوان در دنیا رو به افزایش است، به نحوی که ناتوانی یا مرگ به دنبال شکستگی ناشی از پوکی استخوان تبدیل به چالش برای جهان شده است.

عضو هیات علمی گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شکستگی ناشی از پوکی استخوان در بین خانم‌ها ۴۰درصد و در آقایان ۱۳ درصد است گفت: خانم‌ها به دلیل یائسگی و قطع قاعدگی وترشح هورمون استروژن دچار پوکی استخوان می‌شوند و به همین دلیل در میان بانوان از شیوع بالاتری برخوردار است.

میرفیضی  برنامه ریزی صحیح از دوران طفولیت و کودکی را عاملی مهم در پیشگیری از این بیماری دانست و افزود: سبک صحیح تغذیه و استفاده از مواد غذایی دارای کلسیم و میوه و سبزی و فعالیت بدنی مناسب می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از پوکی استخوان داشته باشد.

وی با بیان اینکه برخی از مردم از مصرف قرص کلسیم به دلیل نگرانی از ته نشینی در کلیه، پرهیز می‌کنند،اظهار داشت: برای رفع این نگرانی پزشک ترکیب سیترات کلسیم را تجویز می‌کند بنابراین نباید نگران باشند و دارو‌ها را به صورت منظم مصرف کنند.

عضو هیات علمی گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حدود ۵۰درصد بانوان بالای چهل سال گرفتار پوکی استخوان هستند، گفت: پوکی استخوان بیماری خاموش قرن است بنابراین باید برای درمان آن تلاش کرد، زیرا در شرایط حاد آن ستون فقرات تغییر شکل داده و یا باعث کوتاهی قد بیمار می‌شود بنابراین نباید از کنار این بیماری به راحتی عبور کرد.

انتهای پیام//آ. ح
 

ثبت یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان در هر بیست ثانیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار