نیارکی گفت: ۹۵ درصد از صنعت غذا توسط بخش خصوصی راهبری می‌شود، اما به دلیل اهمیت آن، دستگاه‌های مختلفی در این صنعت دخیل هستند.

۹۵ درصد از صنعت غذا توسط بخش خصوصی راهبری می‌شود/ سهم هشت درصدی صنایع غذایی در صادرات غیرنفتیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی صادقی نیارکی مدیرکل دفتر صنایع غذایی وزرات صنعت، عصر امروز (سه شنبه) در پنجمین جشنواره برترین‌های صنایع غذایی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: صنایع غذایی ۲ درصد صادرات غیرنفتی از نظر وزنی و هشت درصد صادرات غیرنفتی از نظر ارزشی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: توجه بیش از حد به صنایع غذایی، سبب شده دستگاه‌های مختلف خود را صاحب حق بداند که این مساله در کنار نگرانی بیش از حد حاکمیت، مشکلاتی برای صنعت غذا ایجاد کرده است.

نیارکی با اشاره به اینکه ۱۷ سازمان و دستگاه دولتی به صورت مستقیم در صنعت غذا مداخله دارند، گفت: باید همه دستگاه‌های مرتبط با این بخش، دست به دست هم دهند و هم راستا با یکدیگر حرکت کنند تا این صنعت به موفقیت برسد.

این مقام مسوول به تدوین سند راهبردی بخش صنایع غذایی و آشامیدنی در برنامه راهبردی وزارت صنعت اشاره کرد و گفت: در این برنامه تاکید شده که تا افق ۱۴۰۴ صادرات این بخش از سه میلیارد دلار کنونی به ۶.۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

نیارکی با بیان اینکه ۱۵ درصد اشتغال صنعتی کشور به صنعت غذا مربوط است، افزود: در جهان بیش از یک میلیارد نفر در بخش کشاورزی و صنایع غذایی به فعالیت مشغولند.

مدیرکل دفتر صنایع غذایی وزرات صنعت، گردش مالی صنایع غذایی را بیش از هفت هزار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اکنون ۱۰ شرکت تولیدی در زمینه صنایع غذایی و آشامیدنی، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و روزانه یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنند.

وی به هدفگذاری برای صادرات ۶.۵ میلیارد دلاری ایران با کسب جایگاه صادرات دوم در منطقه غرب آسیا در حوزه صنایع غذایی، اشاره کرد و آن را از جمله اهداف افق چشم‌انداز صنعت دانست.

نیارکی افزود: تا سال ۱۴۰۴ باید به رقم  ۶.۵ میلیارد دلاری دست یابیم؛ درحالی‌که امروز در میانه راه بوده و صادرات ما ۳ میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار