نشریه بلومبرگ نوشت برگزاری نشست ضدایرانی ورشو به میزبانی آمریکا بیشتر به اختلافات کشور‌های اروپایی دامن می‌زند و بر چالش‌های میان آنان تاکید می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه بلومبرگ در مطلبی تحت عنوان «­­تلاش‌های ترامپ برای ایجاد جبهه ضدایرانی دودستگی‌ها را در اتحادیه اروپا شعله‌ور می‌کند» نوشت: انتخاب ورشو به عنوان محلی برای تلاش‌های آمریکا به منظور تشکیل ائتلافی ضدایرانی اقدام چندان موثری برای متحد کردن کشور‌های اتحادیه اروپا نبوده است، چون آن‌ها از مدت‌ها پیش بر سر از بین رفتن هنجار‌های دموکراتیک و آزادی‌های رسانه‌ای با لهستان اختلاف داشته‌اند.

در این مطلب آمده است: با توجه به اختلاف موجود بر سر تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، اجلاس ورشو بیشتر به اختلافات دامن می‌زند و بر چالش موجود برای توافق نظر با آمریکا علیه ایران تاکید می‌کند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که از طرفداران توافق هسته‌ای ایران است گفته در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

الی گرانمایه، کارشناس شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «به نظر می‌رسد تلاش برای تشکیل چنین ائتلاف بین‌المللی شکست خواهد خورد. فشار‌هایی مخصوصا بر کشور‌های شرق اروپا اعمال می‌شود تا مانع برخی از طرح‌های اروپا شود.»

اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه، آلمان و انگلیس قول داده است با وجود اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، توافق هسته‌ای را نجات دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: لهستان که تا همین اواخر از ایران نفت وارد می‌کرده است اکنون به مرکزی برای تلاش‌های آمریکا تبدیل شده است. هدف این اجلاس، بحث و گفتگو درباره ثبات در خاورمیانه است و به گفته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، «اطمینان پیدا کردن از اینکه تاثیرات بی‌ثبات کننده‌ای ندارد».

بلومبرگ در ادامه نوشت: شاید محاسباتی که لهستان برای خودش کرده بسیار ساده باشد. وزیر امور خارجه لهستان هفته گذشته گفت: این اقدام موجب می‌شود روابط این کشور با واشنگتن تقویت شود. لهستان روابط اقتصادی‌اش با ایران را به دنبال اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه تهران کاهش داد و بزرگترین شرکت گازی این کشور دفترش را در ماه اکتبر در ایران تعطیل کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته گفت: «یکی از اهداف اصلی این کنفرانس ایجاد اختلاف میان کشور‌های اروپایی است.»

به نوشته بلومبرگ، لهستان برای کاهش تنش‌ها معاون وزیر خارجه‌اش را به تهران فرستاد. گفته می‌شود او به همتای ایرانی‌اش گفته است لهستان از هیچ اقدامی علیه ایران حمایت نخواهد کرد. البته هنوز معلوم نیست که چه کسانی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد، اما اسرائیل رسما به دولت‌های لهستان و آمریکا اعلام کرده که بنیامین نتانیاهو در این کنفرانس شرکت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار