رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان گفت: ۶۰ درصد محصولات صادراتی خراسان رضوی به تاجیکستان ارسال می‌شود که با عملکردی صادقانه محقق شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدحسین روشنک رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان ظهر امروز در نخستین نشست‌خبری اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، گفت: اتاق مشترک ایران و تاجیکستان از ۴ ماه قبل فعالیت خود را با هدف برقراری روابط اقتصادی مطلوب و حسنه میان ایران و کشور‌های طرف همکاری و در جهت ایجاد اقتصاد پویا آغاز کرد و در تشکیل این اتاق هم شاهد همکاری بسیار خوب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی بودیم.

وی افزود: اتاق‌های مشترک تشکیلاتی است که مراودات اقتصادی دو کشور را مدیریت می‌کند و در خاورمیانه اتاق‌های مشترک افغانستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان و تاجیکستان با ایران فعال شده و دفاتر مرکزی تمامی این اتاق‌های مشترک به جز اتاق مشترک ایران و تاجیکستان که در مشهد بوده در تهران است.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با بیان اینکه در مسیر سهولت در رفت‌وآمد‌ها گام‌های موثری برداشته شده گفت: خوشبختانه ارتباط ایران با تمامی کشور‌هایی که با آن‌ها اتاق مشترک دارد بسیار خوب بوده و در این میان ارتباط مطلوب‌تری را میان اتاق مشترک ایران و تاجیکستان شاهد هستیم و در تلاش هستیم که از تمامی ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره‌وری لازم را داشته باشیم.

روشنک با بیان اینکه ۶۰ درصد محصولات صادراتی خراسان رضوی به کشور تاجیکستان ارسال می‌شود، ادامه داد: در اتاق مشترک ایران و تاجیکستان روابط و تبادلات اقتصادی میان این دو کشور را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد و در سال ۹۶، واردات از تاجیکستان به ایران به میزان ۶ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیون دلار و نیز صادرات ۸۴ میلیون تن به ارزش ۲۱۷ میلیون دلار را از ایران به این کشور داشتیم.

وی تصریح کرد: همیشه به این نکته معتقد هستیم که اگر در دنیا شفافیت‌های اقتصادی نباشد امکان فعالیت‌های اقتصادی مطلوب هم وجود ندارد و بار‌ها ثابت کردیم که با عملکرد شفاف و صادقانه بهترین دستاورد‌ها را در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی داشته‌ایم.
 

یک صدایی میان ایران، افغانستان و تاجیکستان از مهم‌ترین برنامه‌ها

 
کاظم شیردل، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان هم در این نشست گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما یک‌صدایی میان سه کشور فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان بوده و می‌خواهیم با بهبود روابط میان کشور‌ها اثربخشی‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را شاهد باشیم.

وی افزود: صادرات ایران به تاجیکستان از سال ۹۳ به‌صورت جدی آغاز شده و ۶۰ درصد محصولات صادراتی خراسان رضوی به این کشور ارسال می‌شود و پس از آن افغانستان و ازبکستان دومین و سومین مقصدی بودند که بیشترین واردات برون‌مرزی از خراسان رضوی را داشتند.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با تاکید بر اینکه نگاه غلط در بحث اتکای محض به نفت باید اصلاح شود، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی ما اتکای به نفت بوده و اگر دولت نگاهش را در بحث صادرات تغییر دهد و به سمت صادرات غیرنفتی به‌صورت ویژه حرکت کند ثمره آن هم برای تولیدکنندگان، هم برای صادرکنندگان، هم برای دولت و هم برای مردم خواهد بود.

انتهای پیام//آ. ح
برچسب ها: معدن ، اتاق بازرگانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.