رجبی مشهدی گفت: در صددیم ترانسفورماتور‌های بالای ۳۰ سال را از رده خارج و ترانسفورماتور‌های نو را جایگزین این ترانسفورماتور‌ها کنیم.

رسیدن به تلفات تک رقمی ایده ال صنعت برق استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی توانیر در پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ترانسفورماتور در جمع خبرنگاران با اشاره به وضع صنعت ترانسفورماتور اظهار کرد: صنعت ترانسفورماتور زیرساخت صنعت برق است و ما سالانه باید ۷۰۰۰ مگاوات ترانسفورماتور جدید بدون احتساب بازسازی شبکه برای مشترکان اضافه کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی توانیر تصریح کرد: میزان ترانسفورماتور با عمر بالای چهل سال حدود ۱۷ هزار مگاولت آمپر است که به دلیل ایجاد نیاز‌های جدید در محل برق رسانی باید به تدریج بازسازی شود.


بیشتر بخوانید: ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو به ۶۸۰ مگاوات رسید


وی با تأکید بر اینکه در سال جاری ۶ هزار مگاولت آمپر احداث و یک هزار مگاولت آمپر اضافه خواهیم کرد تا نیاز اصلی پوشش داده شود، اظهار کرد: ۴۷ هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور بالای عمر ۳۰ سال در کشور داریم که باید از این تعداد ۱۷ هزار مگاولت آمپر بالای ۴۰ سال هستند که هر چه سریعتر باید آن‌ها تعویض و نوسازی شوند.

رجبی مشهدی در مورد اینکه چه تعداد ترانسفورماتور بالای ۵۰ سال وجود دارد و در کدام مناطق نصب شده‌اند، گفت: این ترانسفورماتور‌های عمر بالای ۵۰ سال در کل کشور نصب شده‌اند، اما تعداد بیشتر آن‌ها در تهران، خوزستان و مازندران هستند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی توانیر ادامه داد: اگر ترانسفورماتور‌های فرسوده تعویض شوند تا اندازه‌ای تلفات جبران می‌شود که چشمگیر نیست، ما باید برای کاهش تلفات از شبکه ترانسفورماتور‌های با ظرفیت کمتر و تعداد بیشتر استفاده کنیم تا میزان اتلاف انرژی کاهش یابد.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه ایران در ساخت ترانسفورماتور به خودکفایی رسیده است، گفت: برنامه شرکت توانیر این است که تلفات برق در شبکه توزیع که در حال حاضر ۱۱.۴ درصد است در سال آینده تک رقمی شود؛ بنابراین این عدد ایده آل صنعت برق خواهد بود.

وی اظهار کرد: عمده تجهیزات ترانسفورماتور‌ها در داخل ساخته می‌شود و تنها بخشی از مواد اولیه در هسته ترانس وارداتی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: صنعت ترانسفورماتور در کشور نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که بخشی از آن از طریق تسهیلات بانکی و فایناس تأمین می‌شود.

انتهای پیام/

صنعت ترانسفورماتور در کشور نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار