رئیس مرکز تحقیقات روان شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی و سومین مشکل سلامت کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علی طلایی رئیس مرکز تحقیقات روان شناسی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و متخصص بیماری اعصاب و روان با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران به دلیل ترس از انگ‌های اجتماعی، خیلی دیر برای درمان مراجعه می‌کنند، گفت: در سطح جهان میانگین زمانی که بیمار دچار افسردگی می‌شود تا به پزشک مراجعه می‌کند ده سال است که این زمان طولانی تاثیرات منفی زیادی بر جا می‌گذارد.

وی افسردگی را یکی از بیماری‌های شایع روانی دانست و تصریح کرد: این اختلال با علائم مانند احساس عدم لذت از زندگی، اختلال در خواب، افکار تکراری از جمله ابتلا به افسردگی به شمار می‌رود که اگر این علایم بیش از ۲هفته زمان ببرد منجر به اختلال در کارکرد و عملکرد فرد میشود.

این پزشک متخصص بیماری اعصاب و روان با بیان اینکه امروزه ثابت شده افرادی که با علائم افسردگی مراجعه می‌کنند اکثرا دچار اختلال دو قطبی هستند، گفت: در حال حاضر خوشبختانه میزان مراجعه مردم برای درمان بیماری‌های روانی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

طلایی با تاکید براینکه درمان ناقص، شایع‌ترین مشکل درمانی در حوزه افسردگی است، افزود: هنگامی که بیماری مزمن باشد عود مکرر خواهد داشت و عملکرد فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد بنابراین بیماران نباید به بیماری به شکل یک ضعف نگاه کنند بلکه باید به مشکل خود به چشم یک بیماری بنگرند که قابل درمان است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بیماری افسردگی در برخی از اوقات با اعتیاد همراه است اظهار داشت:در چنین شرایطی درمان همزمان اعتیاد و بیماری روانی لازم و ضروری است و نباید به دلیل اعتیاد درمان افسردگی را ترک کرد چرا که منجر به اختلالات روانی بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات روان شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از هر پنج زن، یک نفر و از هر ۱۰مرد، یک نفر در طول عمر خود یک بار بیماری افسردگی را تجربه می‌کنند، گفت: افسردگی سومین مشکل سلامت کشور است بنابراین نباید برای درمان آن هراسی داشت.

طلایی با بیان اینکه برخی از بیماران آگاهی ندارند که برای درمان باید به کجا مراجعه کنند، ادامه داد: اگر طرح تحول سلامت به صورت کامل اجرایی شود و نظام ارجاع فراگیر شود، چون در سطح اول بیماری تشخیص داده می‌شود، روند مراجعه بیماران برای درمان سرعت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه انسان پیچیده‌ترین موجود عالم است و مغز نیز پیچیده‌ترین عضو بدن یک انسان است، گفت:بسیاری از بیماری‌های بدن منشا روانی دارد از همین رو طب روان تنی در کشور‌های پیشرفته شکل گرفته است تا بتواند به بیمارانی که درد‌هایی با منشا عصبی دارند کمک کند.

این پزشک متخصص بیماری اعصاب و روان با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی به سلامت روان توجه ویژه‌ای دارد، گفت: توسعه کشور بر پایه آحاد جامعه است بنابراین سلامت روان افراد جامعه نقش پر رنگی در توسعه جامعه دارد.

انتهای پیام//آ. ح
 

سلامت روان افراد جامعه نقشی پر رنگ در توسعه جامعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.