سیده راضیه حسینی فعال رسانه‌ای و پژوهشگر حوزه زنان معتقد است زنان در هر عرصه‌ای که آگاهانه و با حفظ عفت وارد شدند، معادلات به طور کامل عوض شده است.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، انقلاب شکوهمند اسلامی علیرغم تمامی دشمنی‌ها و عنادورزی‌های مستکبران جهان، با طی کردن پله‌های پیشرفت در آستانه‌ چهل سالگی خود قرار دارد؛ مسیر پر فراز و نشیبی که دائم در معرض حملات همه جانبه دشمنان بود؛ برای ذکر چند نمونه از آن می‌توان به اقدام ضدانقلاب در قضیه‌ کودتای نوژه که برای ساقط کردن انقلاب اسلامی کلیدزده شد، هجوم رژیم بعث به کشورمان، اقدامات تروریستی گروهک منافقین، فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ و ترور دانشمندان هسته‌ای در همین سالیان اخیر اشاره کرد.

اما در این میان این نظام جمهوری اسلامی بود که با مهر بطلان کوبیدن بر تمامی اهداف شوم ضدانقلاب و دشمنان، در مسیر پیشرفت گام برداشت؛ پیشرفت‌‌هایی در حوزه‌های مختلف که بر هیچ کس و حتی دشمنان ما پوشیده نیست. همانگونه که بارها و بارها اذعان دشمنان و رسانه‌های غربی به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های دفاعی و موشکی و هسته‌ای و علمی و نانوتکنولوژی و ... را دیده‌ایم.

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد با برخی از افراد و چهره‌های مطرح انقلابی کشورمان در دنیای مجازی به گفتگو بنشیند در همین راستا با سیده راضیه حسینی از بانوان فعال فضای رسانه‌ای و پژوهشگر حوزه زنان گفتگویی داشتیم که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید.

در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی, رسانه و فضای مجازی در چه جایگاهی قرار دارد؟

بعد از تمام فراز و فرودهایی که انقلاب اسلامی در این چهل سال پشت سر گذاشته است، این حقیقت کاملاً ملموس شده که رسانه نقش تعیین‌کننده‌ای در حوزه‎های مختلف دارد و یکی از اصلی‌ترین کارکردهایش که باید مورد توجه قرار داد، ارتباط با افکار عمومی است. اگر سال‌های قبل، جامعه بیشترین تاثیر را از تلویزیون و روزنامه‌ها می‌گرفت، اکنون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌هایی هستند که در سطح‌های مختلف جامعه، گسترش و سطح نفوذ قابل توجهی پیدا کرده‌اند و حتی رسانه‌های رسمی هم به سمت ارائه محتوا از طریق شبکه‌های اجتماعی رفته‌اند. طبیعتاً جریان مقابل انقلاب هم برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای این فضا دارد و توان و امکانات گسترده‌ای را صرف آن نموده‌ است.

طیف‌های مختلف در جریان رسانه‌ای انقلاب، فعالیت‌های متعددی را در این فضا انجام داده‌است. شما این فعالیت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدون تعارف، ما در حوزه رسانه و به ویژه در فضای مجازی با یک جبهه جنگ تمام عیار روبرو هستیم که بارها توسط رهبر انقلاب نیز مورد تأکید جدی قرار گرفته اما ضرورت دارد هم شناخت دقیقی نسبت به این فضا و اقتضائات خاص آن داشته باشیم و هم برای فعالیت منسجم و اثرگذار برنامه‌ریزی داشته باشیم. یکی از خلأهای بزرگی که در فعالیت جبهه انقلاب در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، عدم ارتباط موثر و کافی با افکار عمومی جامعه است

به نظر شما علت اصلی این موضوع چیست؟

یکی از دلایل اصلی آن گرفتار شدن فعالان مجازی در حلقه‌های بسته و محدود مخاطب است. اگر جامعه را یک طیف در نظر بگیریم و فرض کنیم دو سر آن، موافقان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی قرار دارند، بین این دو دسته وسیعی از اعضای جامعه وجود دارند که موضع سیاسی جدی ندارند و به انقلاب از زاویه‌ی برآوردن نیازهای معیشتی و رفاه اقتصادی نگاه می‌کند. سمت و سوی فکری‌ این اکثریت خاکستری را رسانه‌هایی تعیین می‌کند که در ارتباط‌گیری با عامه مردم موفق‌تر باشند.

اما انقلابی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به همان دو سر طیف محدود شده‌اند؛ از یک سو سرگرم شده‌ایم به انتشار مطلب در حلقه‌‌های بسته‌ی طیف خودی و درگیری در اختلاف نظرهای همیشگی و در سوی دیگر مشغول نزاع با سر دیگر طیف هستیم که موضع‌شان در تقابل با انقلاب مشخص است و با هیچ استدلالی و فعالیت رسانه‌ای نظرشان عوض نمی‌شود. در این میان اکثریت میانه جامعه را به حال خود رها کرده‌ایم و ذهنشان را سپرده‌ایم به فضاهایی که شایعه و دروغ می‌پراکنند و به مردم آدرس غلط می‌دهند. بنابراین یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که جریان انقلاب باید برای آن برنامه‌ریزی جدی داشته باشد،‌ شکل ارتباط‌گیری با عامه مردم از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

آیا زنان در این حوزه مهم و حساس می‌توانند نقش داشته باشند؟

برای پاسخ به این سؤال، اول باید ببینیم در تفکر انقلاب برای نقش‌آفرینی زنان در موقعیت‌های مهم چه جایگاهی در نظر گرفته شده است. طبیعتاً دیدگاه امام خمینی(ره) به عنوان معمار اصلی انقلاب، کامل‌ترین منبع برای فهم دقیق این موضوع است. امام(ره) در اشاراتی که به نقش‌ زنان در عرصه‌های حساس انقلاب داشته‌اند، تأکید می‌کنند زنان در کنار اهمیت به نقش‌ محوری‌شان در خانواده به عنوان اولویت اول، در هر عرصه‌ای که آگاهانه و با حفظ عفت وارد شده‌اند، معادلات به طور کامل عوض شده است.

ایشان بارها گفته‌اند نهضت انقلاب اسلامی را مرهون حضور زنان می‌دانند و می‎فرمایند: «نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ برای اینکه بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می‌کنند ... خودتان مستقل فکر کنید، تابع افکار دیگران نباشید. خودتان برای کشور خودتان کوشش کنید که مفید باشید. شما [زنان] هدایت کنید مردان را و هدایت کنید و نصیحت کنید دولتمردان را. شما مادران خوبی برای اطفال باشید و ناصحان خوبی برای جامعه و زحمتکشان خوبی برای مستمندان».

این توجه ویژه امام خمینی (ره) به نقش زنان در وقوع انقلاب و تثبیت آن، نشان‌دهنده باور عمیق ایشان به توانمندی‌های زنان برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های حساس و مهم کشور است. رسانه و فضای مجازی یکی از این عرصه‌هایی است که زنان باید با در نظر داشتن اقتضائات متناسب آن،‌ یک حضور موثر و آگاهانه داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار